Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Mercedes-Benz Actros nehézvontató vitte múzeumba a BURAN űrhajót

2008.05.16

Forrás: Mercedes-Benz, Hírek
- Actros SLT 4160 8x6/4 - 500 tonnás szerelvénysúly


- Tízezer néző figyelte az orosz BURAN űrhajót
- Actros SLT vitte múzeumba a Concorde-ot is

Stuttgart/ Budapest - Rotterdam kikötőjében, április elején, daru emelte a BURAN űrhajót egy uszályon álló 16-tengelyes trélerre, amelyet Mercedes-Benz Actros SLT 4160 8x6/4 nehézvontatóhoz kapcsoltak. Amikor aztán a célállomás közelében a vízi jármű előbukkant a Rajna kanyarjában, az összesereglett nézőközönség elsőként a lombzöld vontatót pillanthatta meg - a hajó elhaladt Köln és a Loreley-szikla mellett, majd egészen Speyerig utazott, ahol a műszaki múzeum található.

Speyer rakpartjánál aztán nemcsak a BURAN vonta magára a figyelmet, hanem az 500 tonnás szerelvénytömegre tervezett Actros SLT 4160 8x6/4 is, amely különlegességnek számít a nehézvontatók között. Négy tengelyéből három hajtott, és mindegyikben van differenciálzár, ami megkönnyíti a hajtóerő átvitelét. Nagy előny ez a rakpart síkos kövezetén, vagy egy-egy építkezésen! Ügyes manőverezésről két kormányzott első tengely gondoskodik, ami most különösen jól jött, amikor le kellett hajtani az uszályról, de akkor sem árt, amikor körforgalmon kell átfűzni a járművet.

A Mercedes-Benz V8-as OM 502 LA BlueTec-5 motor 16 literes, teljesítménye 447 kW (609 LE), nyomatéka 2400 Nm bei 1080/percnél. Hűtője a kapható legnagyobb. Az erőátvitelben 16 fokozatú G 240 váltómű van, WSK 400 nyomatékváltóval és retarderrel, illetve terepfokozatú osztóművel.

Már az Actros SLT látványa is hatásos: napellenzője fölött krómozott cső tart négy fényszórót, amelyeket két légkürt és fogó sárga jelzőfény fog közre. A lökhárítót piros-fehérre festették. Az L-Komfort fülke légrugózású, de a tengelyeken a szériánál keményebb laprugók vannak. A fülke kivételesen kényelmes, hiszen napszám kell benne várakozni a személyzetnek, míg éjszaka, rendőri felvezetéssel, megint tovább mehetnek. Van benne hangulatvilágítás, CD-zeneberendezés, klímaautomatika és állóhelyzeti fűtés és kiegészítő hőszigetelés.

Az Actros SLT erősített alváza 9,5 mm vastag, különösen a hátsó részét, a kereszttartókat és a Rockinger vonószerkezetet illesztették a nagy terheléshez - az utóbbit tíz csavar rögzíti. Az első lökhárító csapos vonószemével 250 tonnát lehet eltolni. Az első tengely teherbírása 9 tonna, a Titan cég által utólag beépített másodiké pedig 8 tonna. Ezt légrugóval tehermentesíteni lehet, ami javítja a kormányozhatóságot. A külső bolygóműves HD 7 hátsó tengelyek teherbírása 13 tonna, szabad magasságuk nagy. Elöl 385/ 65 R 22,5 a gumiméret, hátul 315/ 80 R 22,5.

A fülke mögött található a 900 literes tank, az akkumulátor és a légtartály, valamint a nagy terhelésnek kitett erőátvitel hidraulikus ventilátorral ellátott olajhűtője. A tréler kormányzását külön hidraulikával oldották meg.

Már csak életre kellett kelteni ezt a sűrített technikát! A szakemberek napkelte előtt hozzáfogtak a szállítás utolsó, három kilométeres szárazföldi szakaszának előkészületeihez. 300 tonnás daru, többórányi precíziós munkával emelte az űrsikló szárnyait és vezérsíkjait három, Actros vontatóval húzott trélerre.

Dél felé beindították az Mercedes-Benz Actros SLT 4160 8x6/4 motorját, és az elképesztő méretű űrsiklóval terhelt jármű csigatempóban nekiindult a külön e célra létesített rámpának, amely a szárazföldre vezetett. Nem volt egyszerű a manőver, mert ahogy jött róla lefelé a 195 tonnás szerelvény, úgy emelkedett egyre magasabbra az uszály. Közben kanyarodni is kellett, amit különösen csiklandóssá tett, hogy a 70 tonnás, 36 méter hosszú és 9 méter magas BURAN nagyon magasra vitte a súlypontot, így fokozott borulásveszély állt fenn. Éppen ezért állandóan, elektronikus vízmércével ellenőrizték a tréler dőlését. A sofőr azonban ügyesen kihasználta a vontató és a tréler összesen 18 kormányozható tengelyét, és a 48 méter hosszúságú szerelvény kijutott a partra.

Most már készen állt a konvoj - az Actros SLT 4160 8x6/4 a BURAN törzsével, egy-egy Actros SLT 4160 8x4 és Actros 3353 S a szárnyakkal és egy könnyű Actros 2658 LS a vezérsíkokkal - a három kilométernyi útra, Speyer műszaki múzeumához. Daruk és műhelykocsik csatlakoztak hozzájuk. Rendőrautók és rendőrmotorosok vezették fel a menetet, amelyből persze nem hiányzott az újságírók hada sem.

Lépésben gördült a konvoj, 15 ezernyi néző sorfala között. Pontosan az útvonalengedély lejártának pillanatában be is érkezett a célba. Már csak a menetokmányok átadása maradt hátra a régi partnerek között - ugyanide, ugyanez a cég szállította be annak idején a Concorde repülőgép egy példányát is.

www.mercedes-benz.hu       


NEWS ; Ipari hírek ; Business ; Múzeum, ipartörténet, veterán ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; - Mercedes

Eladó ipari cégek ajánlatainkból:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 12.000 ipari hírből:

Legújabb Cégfelvásárlás hírek: