Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Új generációs energiaelosztó rendszerek

2023.07.11

Forrás: Rolls-Royce Magyarország Sajtóközlemény
A Rolls-Royce Magyarország csapatának mérnökei jelenleg több olyan innováción dolgoznak, melyek elengedhetetlenek a jövő fejlett légiközlekedésének újraformálásában.


Az integrált tervezési megközelítésnek köszönhetően nemcsak a teljes rendszer lehető leghatékonyabb és legbiztonságosabb működésére fejlesztenek megoldásokat, de az egyes alrendszereket is újraalkotják, hogy azokat a városi légiközlekedés és a regionális légiközlekedés járműveiben használják majd a későbbiekben. Az energiaelosztó rendszer továbbfejlesztése fontos szerepet játszik a repülés villamosításában. Az EPDS hazai fejlesztése kapcsán Csóti László vezető mérnököt és Deák Gergely project vezetőt kérdeztük munkájukról.

Csóti László a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem villamosmérnöki szakán végzett, ezután szoftverfejlesztéssel foglalkozott ipari, majd autóipari területen. Hét évvel ezelőtt csatlakozott a Rolls-Royce Magyarország csapatához vezető mérnökként, jelenleg egy 20 fő körüli mérnökcsapatot irányít és nemzetközi csapattal egy több országon átívelő programon dolgozik.

Deák Gergely projektvezető a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen végzett mechatronikai mérnök, illetve vezetés és szervezés mesterszakokon. Karrierje kezdetén Gergő szakpolitikai kutatómunkát és tanácsadást végzett, 2019 júniusában csatlakozott a Rolls-Royce csapatához. Mostani munkájában az energiaelosztó rendszerek folyamatos fejlesztése központi szerepet kap.

Mit tartasz a legnagyobb kihívásnak a munkád során?

Deák Gergely: Az EPDS, azaz az Electric Power Distribution System egy olyan energiaelosztó rendszer, amelynek a disztribúció mellett az egyik legfőbb feladata a hozzákapcsolt berendezések védelme rövidzárlat esetén, így az egyik legnagyobb kihívás a maximálisan biztonságos működés. Az energiaelosztó rendszer valamennyi egységet összekapcsolja, így annak optimális elhelyezése kulcsfontosságú. A piacon jelen pillanatban ez a technológia nem szerezhető be, ezért a prototípusokat mi fejlesztjük, teszteljük és tanúsítjuk úgy, hogy azok megfeleljenek a legmagasabb elvárásoknak. Sok esetben ezek a követelmények is változnak menet közben, így minden egyes vásárlónk számára személyre szabott megoldásokat kínálunk.

Csóti László: Az egyik legnagyobb kihívás a repülőgépiparban természetesen a biztonság és a tömeg, de nem szabad megfeledkeznünk a technológia velejárójáról, a nagyfeszültségről sem, ami újabb megoldandó kérdéseket vet fel. Emellett a közeljövő nagy feladatai közé tartozik a töltési infrastruktúra kérdésköre is.

Mit gondolsz a fenntartható repülés jövőjéről?

Csóti László: A jövőnk szempontjából kiemelten fontos a zöldenergia és a villamosítás, hiszen ez a Föld és az egész generációnk – sőt gyerekeink és unokáink – számára is lényeges. Jól tudjuk, hogy a légiközlekedés globális szinten elég nagy hányadát teszi ki a károsanyag-kibocsátásnak, éppen ezért szükséges ezt a rendelkezésre álló eszközeinkkel csökkenteni. Olyan mérnöki innovációkon dolgozunk, ami hosszú távon el fogja hozni a karbonsemleges repülést, miközben egy teljesen új iparágat, a fejlett légiközlekedés piacát formáljuk.

Deák Gergely: Már most léteznek olyan alkalmazási területek, mint például városi vagy regionális légiközlekedés és szállítás, ahol még ebben az évtizedben a technológiai áttöréseknek köszönhetően teljesen elektromos, vagy hibrid-elektromos repülőgépek szelik át majd az égboltot. Minden erőnkkel arra összpontosítunk, hogy ezekhez a repülőgépekhez a lehető legmagasabb minőségben és biztonsági szinten fejlesszünk különféle rendszereket. Ebben a roppant dinamikusan fejlődő iparágban prototípusainkkal bizonyítottuk, hogy mindez már lehetséges, további fejlesztéseinkkel vásárlóinkkal közösen most azon dolgozunk, hogy mihamarabb általános piaci gyakorlat legyen rövid- és középtávú repülőutak során az elektromos technológia használata. A hosszútávú, transzatlanti járatok elektrifikálása még csak a jövő hosszú távú kihívásai közé tartozik, ahol sokkal nagyobb szerepet kapnak majd a fenntartható üzemanyagok.

Mi inspirál a mindennapokban?

Csóti László: Engem a repülésben használt mérnöki megoldások, technikai újdonságok kifejlesztése motivál. Amikor elkezdtem dolgozni a Rolls-Royce-nál, akkor sok újdonságot próbálhattunk ki. Ezek a kézzel fogható megoldások és repülési tesztek igazán lelkesítőek voltak. Emellett inspirált az is, hogy amit csinálunk, az egy gyorsan fejlődő, új technológia. A munkánk kezdetben sokkal inkább szólt arról, hogy prototípusokat készítettünk. Ezzel egy teljes iparágnak tudtuk megmutatni, hogy az általunk fejlesztett technológia biztonságosan alkalmazható a repülésben. Az azóta eltelt időben a munkánk jelentős része a fejlesztésben, tanúsításban és termékesítésben összpontosul, vagyis hogyan hozhatunk létre a széles közönség számára elérhető, biztonságos, a fenntartható repülést megteremtő mérnöki innovációkat.

Deák Gergely: Kezdetben a hagyományos, belsőégésű motorokkal foglalkoztam inkább, a villamosítás jövője a légiiparban kevésbé volt célzott, mint most, amikor a technológiában rejlő lehetőségek egyre világosabbak. Azóta rengeteg minden változott: a szervezetünk számos olyan meggyőző fejlesztést hozott létre, ami egy egész iparágat formált és inspirált a fenntartható repülés elérésére. Jelenleg minden időmet az alternatív hajtásrendszerek fejlesztésének szentelem.

Villámkérdések

Csóti László

Kedvenc ételed: Rakott krumpli

Utolsó könyv, amit olvastál: Medgyes Péter, Varga Koritár Pál: Diplomaták mesélik

Hobbi, amit szívesen csinálsz a szabadidődben: bármilyen szerelés, emellett pár hete elkezdtem zongorázni

Hely ahová szívesen utaznál elektromos repülővel: Skócia

Amit igazán szeretsz a Rolls-Royce-ban: Minőség, törekvés a tökéletességre

Deák Gergely

Kedvenc ételed: anyukám erdélyi töltött káposztája

Utolsó könyv, amit olvastál: Christopher Clark: Alvajárók

Hobbi, amit szívesen csinálsz: túrázás és gitározás

Hely ahová szívesen utaznál elektromos repülővel: a Szabadság tértől a Liszt Ferenc Repülőtérig

Amit igazán szeretsz a Rolls-Royce-ban: A végtermék! Emellett pedig jó érzés úgy lefeküdni a nap végén, hogy sikerült megoldani az előttünk álló kihívásokat.

rolls-royce.com/magyarorszag   


NEWS ; Ipari hírek ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; - Rolls-Royce Magyarország ; Munkagép, haszongép ; Robot, automatika, automata ; Fém, gépipar ; Logisztika, szállítmányozás, beszállítás ; Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem

Eladó ipari cégek ajánlatainkból:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 12.000 ipari hírből:

Legújabb Cégfelvásárlás hírek: