Forrás: Siemens Mobility Hírek
• A „H2goesRail” projekt újabb mérföldköve
• Roland Busch, a Siemens vezérigazgatója, Richard Lutz, a DB vezérigazgatója és Hartmut Hoppner államtitkár vettek részt a Mireo Plus H első próbaútján és tesztelték a tankolási folyamatot
• 2024-től egy új, innovatív komplett hidrogénrendszer lesz majd használatban a menetrend szerinti személyszállításban, kiváltva ezzel a dízel szerelvényeket
• A hidrogénvonat és a mobil üzemanyagtöltő állomás megtekinthető az InnoTrans2022 kiállításon
Wegberg-Wildenrath, 2022. szeptember 9
Próbaút az új hidrogénvonattal: Dr. Roland Busch, a Siemens AG vezérigazgatója, Dr. Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója és Hartmut Hoppner, a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) államtitkára első alkalommal utaztak a Mireo Plus H hidrogénvonattal, majd bemutatták a vonat tankolási folyamatát a mobil hidrogén-töltőállomás használatával.
Az eseményre a Siemens Tesztelő és Validációs Központjában került sor Wegberg-Wildenrathban, Észak-Rajna-Vesztfáliában. A tervek szerint a jövőben a hidrogéntechnológia váltja majd fel a dízelmotoros szerelvényeket a regionális közlekedésben, jelentősen hozzájárulva ezzel a dízelolaj fokozatos kivonásához. A hidrogénvonatok különösen klímabarát meghajtási technikát képviselnek, mivel károsanyagkibocsátás-mentesen üzemelnek zöld hidrogénnel és csak vízgőzt bocsátanak ki.
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn 2020 novemberében mutatta be a nagyközönségnek a H2goesRail projektet. Az elmúlt hónapokban lefolytatott tankolási és üzembe helyezési tesztek mellett a DB munkatársai képzésben is részesültek, hogy működtetni tudják a rendszert a szolgáltatás beindulásakor.
"Partnereinkkel a mai napon döntő lépést teszünk a klímasemleges közlekedés jövője irányába. Az új Mireo Plus H vonat kizárólag vízgőzt bocsát ki. Hatótávolsága mintegy 1.000 kilométer, akár 160 kilométeres óránkénti sebességet is elérhet és gyorsan is tankolható. 30 éves élettartama alatt egyetlen vonat akár 45.000 tonna CO2-kibocsátást is megtakaríthat az autóval történő utazáshoz képest” – mondta Roland Busch, a Siemens AG vezérigazgatója.
“ A hidrogén a mobilitás jövőjének része. Éppen ezért különösen örülök, hogy ma elértük a H2goesRail projekt egy következő fontos mérföldkövét”, mondta Dr. Richard Lutz, a Deutsche Bahn vezérigazgatója. “A célunk világos: terveink szerint a Deutsche Bahn 2040-re klímasemlegessé válik. Ennek egyik kulcseleme, hogy búcsút veszünk a dízel üzemanyagtól.”
A mobil hidrogén-töltőállomás és a hozzá kapcsolódó karbantartási infrastruktúra fejlesztésünkkel a Deutsche Bahnnál ismét kiemelkedő jelentőségű és innovatív hajtástechnológiákat vonultatunk fel és bemutatjuk azt is, hogyan fog működni a holnap klímasemleges mobilitása.”
“A hidrogéntechnológiában megvan a potenciál arra, hogy a mobilitás ágazatait CO2-semlegessé tegye. Ez mérföldkövet jelent a klímavédelemben. A H2goesRail projekt demonstrálja azt az innovációs erőt, amelyet a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium finanszírozási programjai vezérelnek az alternatív meghajtások terén. Támogatjuk a kutatásból és fejlesztésből a piacképes termékekre történő átállást, ami segít felgyorsítani a technológiai fejlődést és megteremteni a holnap klímabarát mobilitásának előfeltételeit. Célunk egy modern, csendes és klímabarát mobilitás kialakítása és népszerűsítése” – nyilatkozta Hartmut Hoppner, a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium államtitkára.
A projektet 13,74 millió euróval támogatja a Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Nemzeti Innovációs Program részeként.
A H2goesRail projekthez kifejlesztett Mireo Plus H hatótávolsága akár 800 kilométer is lehet, ugyanolyan erős, mint a többkocsis elektromos vontatású társa. 1,7 MW vontatási teljesítménye akár 1,1 m/s2 gyorsulást is biztosít, és végsebessége eléri a 160 kilométert óránként.
Az egyik kulcsfontosságú tényező, amely a hidrogéntechnológia dízel üzemanyaggal szembeni versenyképességéhez szükséges a napi üzemelésben, az a gyors tankolási folyamat. Ennek biztosítására a DB kifejlesztett egy új módszert, amely először teszi lehetővé a hidrogén vonat olyan gyors tankolását, mint egy dízelmotoros vonaté. Ez különös fontossággal bír a DB regionális személyszállítási szolgáltatásának szoros menetrendje miatt. A vonatokhoz a hidrogént Tübingenben állítja elő a DB Energy közvetlenül a felsővezetékről vett zöldárammal. A Tübingen és Pforzheim közötti útvonalon például a dízelről a H2goesRail projektvonatra való átállás mintegy 330 tonna széndioxid-kibocsátást takarít meg évente.
Általánosságban és az útvonaltól függően a Mireo Plus H évente 520 tonna károsanyag-kibocsátást takaríthat meg (200.000 kilométeres teljes futásteljesítményre számítva).
A Mireo Plus H 2023-ban kezdi meg a próbaüzemet Baden-Württembergben. 2024-től a H2goesRail projekt részeként rendszeresen közlekedik majd a személyszállításban Tübingen, Horb és Pforzheim között, kiváltva az ezen az útvonalon jelenleg használt dízelmotoros szerelvényt.
A Siemens Mobility és a Deutsche Bahn a H2goesRail projektet és a Mireo Plus H-t is bemutatja az InnoTrans 2022 rendezvényen, a világ legnagyobb vasúti technológiai szakvásárán, Berlinben. A Mireo Plus H a T06/40-es standon, a mobil hidrogén-töltőállomás pedig az O/630-as standon tekinthető majd meg az InnoTrans szabadtéri kiállítási területén.
A project részletei:
A közös finanszírozású projekt hivatalos neve „H2goesRail”. A Szövetségi Digitális és Közlekedési Minisztérium (BMDV) több mint 13 millió euróval finanszírozza a projektet a Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Nemzeti Innovációs Programon (NIP 2) keresztül. A NIP 2-t a NOW GmbH (Nemzeti Hidrogén- és Üzemanyagcellás Technológiai Szervezet) koordinálja, és a végrehajtásért Julich projektvezető a felelős.
Hidrogén meghajtás
Az üzemanyagcellás technológiát alkalmazó hidrogénhajtású rendszerekben a hidrogén és az oxigén reakciója során elektromos áram és „melléktermékként” víz keletkezik. Ezen vonatokat a DB arra használja fel, hogy klímasemlegessé váljon oly módon, hogy dízelmotoros szerelvényeit alternatív hajtásrendszerekre cseréli.
Annak érdekében, hogy a megoldás valóban környezetbarát legyen, zöld villamos energiát használnak a környezetbarát zöld hidrogén előállítására. A hidrogént a DB Energy fogja szállítani.
Mireo Plus H
A projekt egyéves próbaüzeme számára a Siemens egy kétkocsis regionális vonatot fejlesztett ki, amely új generációs hidrogénhajtású rendszert használ. A vonat két meghajtórendszerrel működik, mindegyik egy üzemanyagcellából és egy lítium-ion akkumulátorból áll. A Mireo Plus H olyan erős, mint egy többkocsis elektromos motorvonat, hatótávolsága pedig akár 800 kilométer is lehet – az üzemi körülményektől, például az évszaktól vagy az útvonaltól függően. A háromkocsis változat hatótávolsága akár 1000 km is lehet. A csökkentett karbantartási és javítási költségeknek köszönhetően a vonatnak alacsony életciklus-költségei vannak. A Mireo Plus H végsebessége 160 kilométer per óra.
Töltőállomás
A DB kifejlesztette, tesztelte és optimalizálta a kapcsolódó hidrogén infrastruktúrát. A hidrogént elektrolízissel állítják elő a DB tübingeni karbantartó telepén, közvetlenül a felsővezetékről vett zöldáram felhasználásával. Az elektrolízis üzemben a vizet elektromos áram segítségével hidrogénre és oxigénre bontják.
Sűrítés után a hidrogént egy mobil tárolóegységben tartják. A tankolás előtt a zöld üzemanyagot feldolgozzák és lehűtik. A mobil rendszer lehetővé teszi a DB számára, hogy további tesztprojekteket hajtson végre a nem villamosított vasúti útvonalakon.
Gyors töltés
A vonatot egy innovatív eljárással töltik fel hidrogénnel, amely most először nem tart tovább, mint egy dízelvonat tankolása. Ez különösen fontos tényező, tekintve, hogy a DB helyi és regionális vonatai szoros menetrend szerint közlekednek. Ennek a gyors tankolási folyamatnak köszönhetően a hidrogéntechnológia gazdaságilag versenyképes lesz a jelenleg használt gázolajjal.
Karbantartás
Az ulmi DB karbantartó telepét átalakítják a hidrogénvonatok kiszolgálására. A vonatok szervizelését és karbantartását a DB Régió széleskörűen képzett munkatársai végzik majd a Siemens Mobility alkalmazottainak támogatásával.
Személyforgalom
A próbaüzem elvégzése után a vonat 2024-ben áll majd szolgálatba a Tübingen, Horb és Pforzheim útvonalon. Körülbelül 120 000 kilométer menetrend szerinti vasúti szolgáltatást terveznek. Az útvonal kifejezetten alkalmas a tesztekre, jellegzetes regionális járatsűrűségével és infrastruktúrájával. Az ezen az útvonalon használt dízelmotoros vonat kiváltásával a Siemens Mobility Mireo Plus H járműve körülbelül 330 tonna CO2-t fog megtakarítani évente. A hidrogénvonat vezetői speciális oktatásbanfognak részesülni, a járművek a személyszállításban lesznek üzemeltetve.
A sajtóanyag angol nyelven elérhető itt:
https://sie.ag/3B8fHhq
További információk a H2goesRail-ről, felvételek a vonatról és fotók az eseményről itt érhetőek el:
https://press.siemens.com/global/en/feature/deutsche-bahn-and-siemens-enter-hydrogen-age
www.siemens.hu