Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Betöltés...

Dakar 2022: az Audi Sport most az idővel versenyez

2021.10.01

Forrás: Porsche Hungaria, Audi Sajtóközlemény
- A raliautók összeszerelése megkezdődött
- Összetett hajtáskoncepcióval száll harcba az Audi RS Q e-tron modell
- Négy kilométernyi kábel, két központi vezérlőegység és hat hűtőrendszer


2022. január elsején rajtol el a 44. alkalommal megrendezésre kerülő híres Dakar-rali. Az Audi Sport számára ezennel az idővel vívott igazi verseny is megkezdődött.

Az Audi a nemzetközi motorsport egyik legnagobb kihívásával áll szemben, amelyre tudatosan egy egyedülálló koncepcióval készül. Az Audi RS Q e-tron modellt két, a Formula E sorozatból ismert motor-generátor egységgel (MGU) ellátott elektromos hajtásrendszerrel szerelték. Amíg a jármű mozgásban van, a nagyfeszültségű akkumulátor töltéséről egy, a DTM sorozatból ismert hatékony TFSI erőforrásból és egy másik MGU-ból álló energiaátalakító egység gondoskodik.

„Az Audi RS Q e-tron prototípusa körülbelül tizenkét hónap alatt készült el.” – nyilatkozta Julius Seebach, az Audi Sport GmbH ügyvezető igazgatója, aki az Audi márkánál a motorsport területért felel. Neuburg an der Donau városában 2021. június 30-án gördült le a modell a gyártószalagról, a verseny pedig éppen hat hónapra rá, 2022. január 1-jén rajtol a szaúd-arábiai Hail településről.
„Ez nagyon rövid idő ahhoz, hogy egy ilyen bonyolult projektre felkészüljünk. Nem lehet elég gyakran hangsúlyozni: az Audi RS Q e-tron technológiai szempontból a legkifinomultabb jármű, amelyet az Audi Sport valaha is versenycéllal megalkotott.”

Andreas Roos, a gyári támogatással megvalósuló motorsport tevékenységekért felelős projektvezető mindezt csak megerősíteni tudja: „A Dakar-rali még egy hagyományos hajtással rendelkező jármű számára is rendkívüli erőpróbát jelent. A mi hajtáslánc koncepciónkkal ez a kihívás sokkal komolyabbá vált. Az alváz és a futómű esetében nincs nagy különbség, viszont sokkal több olyan alkatrész van az autóban, amelyektől nem csupán azt várjuk el, hogy könnyűek legyenek, nagy teljesítményre legyenek képesek és a Dakar-rali extrém körülményei között is megbízhatóan működjenek. Emellett tökéletes összhangban és gördülékenyen kell együtt dolgozniuk.”

Egy hagyományyos hajtással rendelkező Dakar járműnek két lényeges alkatrésze van: a belsőégésű motor és a váltó. „Az Audi RS Q e-tron modellünknél egy elektromos motor kapott helyet az első tengelyen, egy elektromos motor található a hátsó tengelyen illetve fontos részét képezi a nagyfeszültségű akkumulátor illetve a másik motor-generátor blokkból és a DTM sorozatból ismert TFSI erőforrásból álló energiaátalakító egység” – nyilatkozta Roos. „Ezen alkatrészek mindegyike például saját hűtési rendszert igényel. Ez annyit jelent, hogy nem csupán egy hűtési rendszer van az autóban, hanem – az intercoolert illetve a pilóta és a navigátor légkondícionáló berendezését is beleértve – összesen hat ilyen rendszer dolgozik benne.”

Egy ilyen bonyolult jármű esetében a borítás is központi kérdés. „Minden centimétert ki kell használnunk, hogy ezek az alkatrészek helyet kapjanak az autóban.” – mondja Roos. Ez a könnyű szerelhetőség kárára történik. „Az első tengely differenciálművének cseréje jelenleg hosszú időt vesz igénybe. Ez a Dakar-ralin gyorsabban kell történjen és éppen ez az egyik kihívás, amelyen jelenleg is – komoly időnyomás alatt – dolgozunk.”

Nyilvánvalóan a Dakar-rali különleges körülményei szintén szerepet kapnak: a homok, a víz, a hőség, a hideg és a nagy szintkülönbségek. „Nagy számban használunk az autóban olyan érzékeny elektronikai eszközöket és számos elektromos alkatrészt, amelyeket a lehető leghatékonyabban védenünk kell a homokkal és a vízzel szemben.” – hangsúlyozza Roos. „Rengeteget tanultunk az eddig teljesített tesztek során és most az a célunk, hogy mindezeket a Dakar-rali előtt még időben alkalmazzuk raliautóinknál.”

A munka nagy része a szoftverek, az elektromos és elektronikus rendszerek területét érinti. „Két központi vezérlő egységünk van és közel négy kilométernyi kábelt használtunk fel a járműben, nem is számolva a nagyfeszültségű vezetékeket.” – mondja Roos. „A hajtáslánc elemei között illetve a nagyfeszültségű akkumulátorral létrejövő együttműködés rendkívül összetett. Ha ott bármi nem stimmel, az autó azonnal megáll.”

Mindeközben a Dakar-ralin résztvevő versenyautók összeszerelése megkezdődött az Audi Sport üzemében, Neuburg an der Donau városában. Mivel az Audi RS Q e-tron a hosszútávú versenyeken közúton is közlekedik, minden jármű megkapta az úthasználati jóváhagyást a hozzá tartozó egyéni engedélyekkel együtt. Decemberig egymással párhuzamosan számos feladat szerepel a fejlesztési naptárban, ilyen például az Audi klímakamrájában zajló teszt, amelynek során a Dakar-ralin várható hőmérsékleti és szintbeli különbségeket szimulálják vagy a különleges próbapadon végzett ingateszt.

Az AUDI Csoport a prémiumszegmens egyik legsikeresebb személygépkocsi- és motorkerékpár-gyártója az Audi, Ducati és Lamborghini márkáival. A világ több mint 100 piacán van jelen, s 13 ország összesen 18 helyszínén termel. Az AUDI AG százszázalékos tulajdonú leányvállalata többek között az Audi Sport GmbH (Neckarsulm/Németország), az Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese/Olaszország), valamint a Ducati Motor Holding S.p.A. (Bologna/Olaszország).

2019-ben az Audi Csoport összesen mintegy 1,845 millió Audi gépkocsiját szállította ki ügyfeleinek. A 2018-as év során az AUDI AG 59,2 milliárd euró forgalom mellett 4,7 milliárd euró működési eredményt ért el, s jelenleg világszerte mintegy 90 ezer főt foglalkoztat, közülük nagyjából 60 ezret Németországban. Az Audi új termékekre és a hosszútávon fenntartható technológiákra összpontosít, a jövő mobilitása szolgálatában.

www.audi.hu 


NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés ; e-sport ; - Audi ; Fém, gépipar ; Energia, közmű, akkumulátor

Legújabb Cégfelvásárlás hírek:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 9.000 ipari hírből: