Forrás: IpariCégek.hu Riport
Ruska Viktória, a Magyar Suzuki Zrt. kommunikációs vezetője az előremutató fejlesztéseikkel kapcsolatos kérdéseinkre válaszolt.
- Milyen szerepe van a magyarországi gyártóbázisnak a Suzuki globális gyártásainál?
A Suzuki-csoport 2014-ben hirdette meg modelloffenzíva-programját, amelynek értelmében a márka évente legalább egy új modellt vezet be a világ összes piacán. A Suzuki globális eladásai folyamatosan növekednek, és 2019-re 3,4 millió eladott gépkocsival számol a cégcsoport. A magyar gyár természetesen csak egyetlen szem a láncban, de a Magyar Suzuki egyre nagyobb részt vállal a Suzuki-csoport globális teljesítményéből. 2017-ben a Magyar Suzuki Zrt. 15 161 új autót értékesített és részesedését 13,04 százalékra növelte, megszerezve így az első helyet a személyautók magyarországi piacán. A sikerből oroszlánrészt vállalt a részben magyar fejlesztésű Vitara mint a legnagyobb darabszámban értékesített modell. A Magyar Suzuki a hazai piac kiszolgálása mellett jelentős exporttevékenységet is folytat, és összesen 128 exportországot szolgál ki. Európán kívül Ázsiában, Japánban, Dél-Amerikában, Óceániában, sőt még Afrikában is a magyar gyártású Vitara és SX4 S-Cross modellek futnak az utakon.
- A Suzuki cégcsoporton belül mennyire tekinthető automatizáltnak a több mint 700 robottal dolgozó esztergomi üzem? A Suzukinál ez már általános automatizáltsági szintnek tekinthető?
A Suzuki cégcsoportban nagy hangsúly van az innováción és a folyamatos fejlesztésen, hiszen a gyártási világtrendek mellett, a modellváltásokkal magasabb kategóriába kerültek a Suzuki autói is. Elengedhetetlenné vált, hogy a Suzuki folyamatosan a csúcstechnológiát képviselje az autógyártásban. A legújabb modellek kiváló menetteljesítményéhez, gazdaságos üzemanyag-felhasználásához, biztonságához és megbízhatóságához a gyártási technológiák folyamatos fejlesztésére, valamint az állandó műszaki innovációra van szükség.
A magasfokú robotizáció tekintetében a Magyar Suzuki élen jár a hazai autógyártók között, a gyárban jelenleg összesen 770 robot dolgozik a teljes gyártási folyamatot lefedve, az alkatrészek beszerelését pedig úgynevezett okos rendszerek segítik.
- Mit tudhat egy okosgyár? Melyek az okosgyár legfőbb tényezői?
Az okosgyár fogalma az Ipar 4.0 jövőbe mutató témaköréhez tartozik, és egy olyan termelési környezetet jelent, melyben a gyártó- és vezérlő berendezések összehangoltan működnek, emberi beavatkozás nélkül.
- Hogyan történik az esztergomi üzem okosgyárrá alakítása? Milyen folyamatokban történik az okosgyárrá korszerűsítés?
Jelenleg többlépcsős innovációs projekt van folyamatban az esztergomi gyárban. Ennek során jelentős gyártástechnológiai fejlesztést valósít meg a Magyar Suzuki Zrt. Többek között hálózatba kapcsoljuk a hegesztőrobotokat, modernizáljuk a logisztikai rendszert, előkészítjük a legkorszerűbb lézerhegesztési technológia bevezetését, valamint új, kiváló műszaki tulajdonságú, költségtakarékos polimereket fejlesztünk a gépkocsigyártáshoz. Ezek közül kiemelném a hegesztőrobotok hálózatba kapcsolását: ennek elsődleges célja a robotokból kinyerhető információk értékelése, a ponthegesztések nyomon követése és a kommunikációs hálózat kiépítése. A strukturált adatfeldolgozás szerves része az Ipar 4.0 Nemzeti Technológiai Platformnak, amely igazodik az okos gyárak kiépítésének elveihez. A robotok hálózatba kapcsolása az intelligens gyártás fontos eleme.
A korszerűsítés másik fontos lépcsője a logisztikai rendszerfejlesztés is. Ennek keretében modernizáljuk a belső alkatrészellátási rendszert, megvalósítjuk a teljes elektronikus termékkövetést a gyáron belül. Ez a fejlesztés jelentős lépés az okosgyár digitális termelésirányítása felé.
- Kik, milyen részterületekkel vesznek részt az okosgyárrá alakítás megvalósításában?
A Magyar Suzuki Zrt. vezette konzorciumi együttműködésben megvalósuló projektben a PEMÜ Műanyagipari Zrt., a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft. és a Pázmány Péter Katolikus Egyetem működik közre partnerként.
- Az okosgyárrá alakításhoz kapcsolódó technológiák kutatása és fejlesztése itt Magyarországon történik, vagy vannak párhuzamosnak tekinthető kutatások másik Suzuki gyárban, vagy az anyacégnél Japánban is?
Az aktuális nagyívű kutatás és fejlesztési folyamatban hazai partnerek vesznek részt a Magyar Suzuki irányításával. Általában azonban a magyar gyár, akárcsak a cégcsoport többi gyára, a japán anyacég fejlesztési eredményeit is felhasználja, amennyiben azt a helyi gyártási körülmények lehetővé teszik.
- Milyen lehetőségeket lát az automatizálás és a robotizáció fejlesztésében? A jelenleg ismert tudásszint szerint mi lehet a következő technológiai csúcsszint?
Jelenleg talán az önvezető autók kérdése az egyik legrelevánsabb, technológiai fejlesztéseket érintő téma az autóiparban. A Suzuki globálisan bevezette modelljeibe az autonóm vészfékező rendszert (Autonomus Emergency Braking System, röviden: AEB) és a sávelhagyási figyelmeztető rendszert. Ez a megoldás azt szolgálja, hogy megelőzhető legyen más járművekkel és gyalogosokkal történő összeütközés. Emellett a modellekben úgynevezett alkalmazkodó sebességtartó automatika is található, ami könnyebbé és kényelmesebbé teszi a vezetést autópályán. A Swift Sportban sávelhagyást megelőző rendszert alkalmazunk, ez automatikusan kontrollálja a kormányzást. A Suzuki folyamatosan nyomon követi a piacot és az ott megjelenő fejlesztéseket, és a jövőben a megfelelő időzítés mellett további fejlett biztonsági technológiákat vezet be.
- Milyen további terveik vannak a Magyar Suzuki Zrt.-nek?
A folyamatban lévő 4 éves innovációs projekttel az a célunk, hogy új, a legfejlettebb technológiai, piaci és környezetvédelmi elvárások szerint tesztelt gépjármű-prototípusokat alkothassunk meg. Terveink szerint 2020-ig még korszerűbb, versenyképesebb, biztonságosabb Suzuki prototípusok gördülhetnek majd le a gyárszalagokról.
A pályázati projekt célkitűzései között szerepel az is, hogy meglévő beszállítói együttműködéseinket innovatív hálózattá kívánjuk fejleszteni. A hálózat tagjai a kutatás, a termék- és technológiafejlesztés terén működnek együtt.
* Minden IpariCégek.hu Riport és kép is saját készítésű, minden jogot fenntartunk!