Forrás: IpariCégek.hu Riport
Daróczi László az Agrármarketing Centrum Nonprofit Kft. ügyvezetője a nagy sikerű kiállítás után válaszolt kérdéseinkre.
- Jól sikerült szeptember 19-i szakmai nappal kezdődött az idei kiállítás. Honnan jött az ötlet és hogyan fogadta a szakma az új kezdeményezést?
Az agrár és élelmiszerágazat utóbbi években tapasztalható erőteljes fejlődését jól mutatja, hogy a szakma oldaláról jelentkezett komoly igény arra, hogy a 2017. évi Országos Mezőgazdasági és Élelmiszeripari Kiállításon és Vásáron (OMÉK) nagyobb hangsúlyt kapjanak a szakmai programok és a tudástranszfert megvalósító konferenciák. A kérésnek örömmel tettünk eleget, hiszen a nemzetközi szakkiállításokon szerzett tapasztalataink is azt támasztották alá, hogy értékes szakmai hozadékkal bírnak a rendezvényekbe szervesen beágyazott szakmai események mellé tervezett önálló, csak a szakmának szóló napok. E kettős szinergia eredményeként született meg az OMÉK Szakmai Nap gondolata, ahol üzletember találkozók, Open Space tér és szakmai konferenciák is helyet kaptak. Kiemelt célunk volt a legnagyobb hazai agrárszakmai és élelmiszerágazati döntéshozók, beszerzők megszólítása is, hiszen lehetőséget akartunk teremteni az OMÉK-ra érkező kiállítóinknak az értékesítés mellett a hosszú távon hasznot hozó kapcsolatépítés fejlesztésére is. A rendezvény újdonsága és egyedisége abban rejlett, hogy az előadások meghallgatása mellett a résztvevők közösen vitatták meg a legfontosabb agrárgazdasági kérdéseket az I. Magyar „Nyitott tér” agrár workshopon. Elmondható, hogy az OMÉK Szakmai Napján több mint 800 résztvevőt köszönthettünk, míg az OMÉK összességében 6000 szakmai rendezvényeken, konferenciákon is résztvevő vendéget fogadott. Ebben a munkában partnerünk az agroinform.hu, hazánk egyik legnagyobb online agrárszakmai portálja volt. Terveink szerint mostantól minden évben - így 2018-ban már önállóan - megszervezzük a Szakmai Napot a hazai szakmai élet erősödésének támogatására, a szakmaiság, szakmai kapcsolati rendszerek élénkítésére, fejlesztésére.
- Milyen újdonságai voltak az idei OMÉK kiállításnak?
Nem csupán a Szakmai Nap volt újdonság, hanem az is, hogy sokkal több szakmai programmal – például konferenciákkal, workshopokkal – vártuk szakmai látogatóinkat, mint a korábbi események alkalmával. A szervezésben kiemelt figyelmet fordítottunk arra is, hogy a látogatók minden rétege - függetlenül attól érdeklődésük középpontjában mi áll - és minden korosztály képviselője izgalmas programokra találjon az OMÉK-on. A már megszokott programelemek mellett - mint a közkedvelt állatbemutatók, kertészeti bemutatók, mezőgazdasági gépkiállítás, kézműves magyar élelmiszerek – olyan újdonságokkal is készültünk, mint a közel 100 négyzetméteren elterülő „Biosziget”, az agráriumhoz köthető alapítványokat bemutató „Civil Tér”, vagy a digitális játszótér és gyermeksziget. Délután és esténként nem csupán a fiatalokat, az idősebb generáció tagjait is színvonalas könnyűzenei koncertekkel, népzenei programokkal vártuk. A hagyományos és digitális játszótér mellett szintén, elsősorban a gyermekek szórakoztatását szolgálta a látványos, interaktív „Erdővarázs”, ahol az erdők egyedi hangulatú világát, természeti környezetét és állatvilágát fedezhették fel látogatóink.
- Az ifjúságot, a fiatalokat is sikerült jobban bevonni a programokba. Mivel sikerült az eddiginél több fiatal látogatását elérniük?
Az idei OMÉK előkészítésekor kifejezett célunk volt, hogy az eseményt a korábbiaknál sokkal vonzóbbá tegyük a fiatalok számára. Ezért célzott programokkal – a Civil Térrel, gyermekszigettel és gyermekszínpaddal, állatbemutató programokkal, koncertekkel, vagy az egyetemisták, főiskolások számára szervezett kerekasztal beszélgetésekkel, innovációs, ecotrophelia versennyel – készültünk. Ezen kívül most először a felsőoktatásban tanulók és középiskolások számára is ingyenessé tettük a belépést, ennek eredményeként minden eddiginél több, közel 20 ezer diák látogatott ki az OMÉK-ra.
- A Kincsem Park állattenyésztés bemutatói és az állattenyésztési programok a több napon is esős idő ellenére sok érdeklődőt vonzott. Milyen állatokat sikerült bemutatni az idei kiállításon?
Állatos programjaink szinte valamennyi háztáji és haszonállat bemutatásra kiterjedtek, ezen kívül lovas bemutatókkal is vártuk a látogatókat. Volt őshonos udvar, ahol olyan tradicionális magyar fajtákat láthattak az érdeklődők, mint a szürkemarha, vagy a rackajuh. Őshonos magyar kutyafajtákat – például pumit, pulit, komondort - is láthatott a közönség, de olyan érdekességgel is találkozhattak a látogatók, mint egy 400 kg-os, óriás sertés.
- A B pavilonban kiállított vadon élő állatoknál a háziállatok népszerűbbek voltak. Miért érdeklődhettek kevesebben a fácán, fogoly, vetési varjú, vörös vércse és a sündisznóhoz képest többen a megszokott, tenyésztett állatok iránt?
Az OMÉK elsősorban a nagyközönség, a családok és a gyermekek számára jelent kikapcsolódást, ezért is voltak nagyon sikeresek az olyan háziállatok, mint a birka, a kecske, vagy a „nyuszi”. Ezeket az állatokat lehet simogatni, jól tűrik az ember közelségét, így könnyen a gyermekek kedvencévé válnak. Sokan voltak azonban azok is - főleg a szakma képviselői között - akiket a hazánk sokszínű vadállományát bemutató állatos programjaink vonzottak a rendezvényre.
- Miben látja az idei OMÉK kiállítás legnagyobb sikerét?
Nagy öröm volt számunkra, hogy az agrárszakmai képviselők, döntéshozók és cégek is úgy ítélték meg, hogy az idei OMÉK számos lehetőséget kínált a legújabb trendek, innovációk megismeréséhez, szakmai találkozók és konferenciák lebonyolításához és gyümölcsöző üzleti kapcsolatok kiépítéséhez. Ezen kívül a nagyközönség is elégedetten távozhatott, hiszen érdekes, izgalmas és szórakoztató programokkal vártuk őket.
- Vannak-e már elképzeléseik a következő OMÉK kiállításra? Várható-e, hogy akár évente megrendezésre kerüljön az OMÉK?
A következő OMÉK szervezési munkálatai még nem kezdődtek meg, egyelőre a szeptemberi rendezvény tapasztalatait értékeljük ki. Nincs tervbe véve, hogy évente rendezzük meg a kiállítást, hiszen egy ilyen nagyszabású rendezvény előkészítése hosszú hónapokat, akár egy évet is igénybe vesz.
- Melyek az Agrármarketing Centrum további tervei?
Ahogy korábban már említettem, szeretnénk a következő évben folytatni az idei OMÉK-on nagy sikert arató Szakmai Napot, 2018-ban az OMÉK-tól függetlenül, önálló napként megrendezve. Ezen kívül a külföldi kiállításainkra is nagy figyelmet fordítunk, hiszen már januárban ott leszünk a Nemzetközi Zöld Hét (International Grüne Woche) kiállításon, Berlinben. Néhány nappal később, szintén itt rendezik meg Európa legnagyobb zöldség-gyümölcs szakkiállítását, a Fruit Logistica-t, februárban pedig Nürnbergben az organikus termékek egyik legnagyobb eseményét, a Biofach-ot. Hazai rendezvényeken is megjelenünk, mint például hazánk legnagyobb halászati-vadászati szakkiállításán a FEHOVA-n, vagy a SIRHA Nemzetközi Élelmiszeripari és HORECA Szakkiállítás. Ezen kívül zajlanak termékpálya kampányaink is, már az év végén, a karácsonyi időszakban találkozhatnak sertés- és baromfi promóciós reklámjainkkal és kóstoltató akcióinkkal is, amelyekben a „Kapj rá!” szlogennel futó halkampány égisze alatt halas ételeket is kínálunk.
* Minden IpariCégek.hu Riport és kép is saját készítésű, minden jogot fenntartunk!