Forrás: tirveromedia, MAGE Sajtóanyag
Kissé fellélegezhettek az európai autógyártók, de ettől még továbbra is komoly erőforrásokat kell az elektromobilitással kapcsolatos fejlesztésekre fordítaniuk. Európa versenyképességének javítása és az elektromos átállás együtt egy komplex kérdéskört alkotnak,
aminek egy eleme a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának elnapolása – összegezte Kilián Csaba, a Magyar Gépjárműipari Egyesület ügyvezető főtitkára.
Mint ismert, az Európai Bizottság március 5-én mutatta be a járműipari akciótervét, melyben átfogóan foglalkozik az elektromos átállással és azon belül a töltési infrastruktúrával, a károsanyag-kibocsátási célokkal, az európai akkumulátoriparral és az autonóm járművekkel. Az Európai Autógyártók Szövetsége, az ACEA üdvözölte az akciótervet. Ami a legfontosabb az európai autógyártók számára: a szén-dioxid-kibocsátási kvótákat az idei év helyett csak 2027-től szigorítják a személyautók esetében. Kilián Csabát, a MAGE ügyvezető főtitkárát kérdeztük a változásokkal kapcsolatban.
- Az Európai Bizottság által bemutatott akcióterv talán legfontosabb eleme a szén-dioxid-kibocsátási kvóták szigorításának eltolása. Mi a véleménye erről a lépésről?
- Ezzel a döntéssel kaptak egy kis időt az európai autógyártók, így legalább nem kell horribilis mértékű büntetéseket fizetniük – az ACEA korábban 16 milliárd eurónyi büntetést mutatott ki arra az esetre, ha az elektromos autók vásárlási szintje a 2024-es szinten marad. Ezt az összeget így fejlesztésekre fordíthatják.
A szigorúbb kvóták bevezetésének 2027-re történő eltolása tehát egyértelműen könnyebbséget jelent az autógyártók számára, ugyanakkor ez egy komplex téma, aminek ez csak eleme.
Nem módosították a 2035-ös célt a fosszilis tüzelőkkel hajtott új autók betiltására vonatkozóan. A klímacélokon tehát nem változtatott Európa, ami továbbra is számos kihívás elé állítja a kontinens járműiparát.
- Mik a legfőbb kihívások?
- Nehéz egy témát kiemelni, mert ez egy összetett, komplex terület. Az biztos, hogy a töltési infrastruktúra fejlesztését célzó lépéseket kiemelten fontosnak tartom. Az elektromos autók töltési hálózatának kiépítése elengedhetetlen ahhoz, hogy a vásárlók nagyobb számban döntsenek az e-autók mellett. Ettől még továbbra is kérdés marad, hogy tud-e Európa versenyképes áron ilyen autókat gyártani.
Az európai járműipar számára alapvető fontosságú, hogy ne mérgesedjen tovább a vámháború sem Kínával, sem az Egyesült Államokkal szemben. Ha a korábbi szabadkereskedelmi megállapodások nem működnének tovább, az nem lenne kedvező, mert az ázsiai és az észak-amerikai piac meghatározó a német autógyártók – és így a magyar járműipar – számára. Kínában ráadásul egyre komolyabb szerepet töltenek be a hazai gyártók, ami tovább élesíti a versenyt.
- Az Európai Bizottság által bemutatott terv foglalkozik az autonóm járművekkel is. Ez mennyire fontos téma ön szerint?
- Az autonóm vezetést célzó fejlesztések elősegítése pozitív fejlemény, több, a területen aktív cég rendelkezik magyarországi kutatás-fejlesztési bázissal, valamint sikeres magyar kis- és középvállalkozások is aktívak a szegmensben. Emellett a ZalaZONE tesztpályája miatt is örömteli a magyar járműipar szempontjából ez az irányvonal.
A Magyar Gépjárműipari Egyesületről
A Magyar Gépjárműipari Egyesület a magyar járműipar legerősebb elismert szervezete, amely az iparág hatékony képviseletét látja el. Külföldi minták alapján az országban működő nemzetközi és hazai járműipar tíz legjelentősebb vállalata 1998 decemberében megalakította a Magyar Gépjárműipari Szövetséget (MGSZ), mely 2014-ben Magyar Gépjárműipari Egyesület névvel egyesületté alakult. 2002-ben az ACEA (Európai Autógyártók Szövetsége) meghívta az MGSZ-t a Kapcsolat Bizottság (Liaison Committee) munkájába, a MAGE társszervezeti kapcsolata az ACEA-val innentől datálódik. A 2012-2013-as új szervezeti stratégia keretében a minőségi növekedésre került erőteljesebb hangsúly. A MAGE 2018 elejére már több mint 50 tagvállalatot képviselt, jelenleg pedig közel 80 tagvállalattal rendelkezik. A szervezet életében a növekedés szakmai bővülést is jelentett. Az autóipari ágazathoz további kapcsolódó Tier-1 és Tier-2 termelő vállalatok csatlakoztak a szervezethez.
Látogasson el a MAGE hivatalos weboldalára: https://mage.org.hu/