Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Betöltés...

A vártnál jobban teljesített 2020-ban a Bosch Fókuszban az AIoT, az elektromosítás és a zöld hidrogén

2021.04.22

Forrás: Bosch, Sajtóközlemény
¤ Dr. Volkmar Denner, a Bosch igazgatótanácsának elnöke: „A Bosch jól zárta a koronavírus első évét”
¤ A hajtástechnológiák területén az elektromobilitás a fókuszban


¤  Prof. Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese és pénzügyekért felelős tagja: „Sikeres volt a Bosch első negyedéve, jól indult a 2021-es üzleti év
¤  AIoT: nyolcmillió hálózatba kapcsolt otthoni eszköz értékesítését tervezi a Bosch
¤  Üzemanyagcellák: a Bosch egymilliárd euró befektetést tervez a technológiába 2021 és 2024 között
¤  2020-as üzleti év: 71,5 milliárd eurós árbevétel, 2 milliárd eurós eredmény

Renningen/Stuttgart – a technológiák és szolgáltatások vezető szállítója mesterséges intelligenciával (AI) ötvözi a dolgok internetét (IoT) és meggyőződése, hogy az elektromobilitás új üzleti lehetőségeket teremt a jelenleg zajló mélyreható technológiai és ökológiai változások nyomán. „A Bosch jól zárta a koronavírus-járvány első évét ” – hangsúlyozta Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke a vállalat 2020-as üzleti évét bemutató sajtótájékoztatón. „Az elektromobilitásra való átállás nyertesei közé tartozunk, és jelentősen bővítjük szoftverüzletágunkat azzal, hogy a területet összekapcsoljuk a mesterséges intelligencia alapú fejlesztésekkel.

Az elektromobilitás a hajtástechnológiák területén a Bosch egyik fő üzleti tevékenysége lesz. Dr. Volkmar Denner hangsúlyozta, hogy a vállalat ennek érdekében jelentős összegeket fordított előzetes beruházásokra. Csak idén mintegy 700 millió eurót, összességében pedig már ötmilliárd eurót költött az elektrommobilitással kapcsolatos fejlesztésekre. A Bosch elektromos hajtásrendszerekből származó árbevétele jelenleg kétszer olyan gyorsan – csaknem 40 százalékkal – növekszik, összevetve az piaci mutatókkal. A tervek szerint 2025-re már ötszörösére, mintegy ötmilliárd euróra nő a vállalatcsoport elektromos hajtásrendszerekből származó éves árbevétele, a megtérülés pedig már egy évvel korábban elérhető lehet. „Az elektromobilitás már régóta nem csak egy álom. Korábbi beruházásaink már megtérülnek” – emelte ki egy online sajtótájékoztató alkalmával a Bosch igazgatótanácsának elnöke. A Bosch 2020 végéig összesen több mint 20 milliárd euró értékben kapott megrendeléseket. Dr. Volkmar Denner kifejtette, a Bosch-technológia a jelenlegi NASA-misszió részeként a Marsra is utat talált. A Bosch speciális szögsebesség- és gyorsulásérzékelői felelnek a Mars Ingenuity helikopter stabilizálásáért, amely látványos képeket küld a Vörös bolygóról.

2021 első három hónapjában 17 százalékkal nőtt a Bosch csoport árbevétele az előző év azonos időszakához viszonyítva. „Sikeres volt a Bosch első negyedéve, jól indult a 2021-es üzleti év” – jelentette ki Prof. Dr. Stefan Asenkerschbaumer. A Bosch igazgatótanácsának elnökhelyettese és pénzügyekért felelős tagja bizakodó a 2021-es évvel kapcsolatban, ám újabb kihívásokkal teli esztendőre számít. Az aktuális üzleti évben az árbevétel a várakozások szerint mintegy 6 százalékkal nő az előző évihez képest, az üzleti eredmény pedig kisebb mértékben, de megközelítőleg 3 százalékra nőhet, illetve szerkezetátalakítási költségek nélkül mintegy 4 százalékra. Ez azonban a félvezetők esetében adódó szűk keresztmetszetek hatásaitól függ, amelyeket nehéz előre felmérni. „A 2021-es év fontos mérföldkő, hogy a következő két-három év során ismét elérjük-e a 7 százalék körüli működési nyereséget” – mutatott rá Dr. Stefan Asenkerschbaumer. A 2020-as üzleti év a koronavírus-járvány ellenére is biztatóan alakult, a 2 milliárd eurós üzleti eredménnyel (az Automotive Steering és a BSH Hausgeräte vételár-allokációinak hatásaival korrigálva) stabil alapot teremt a Bosch számára, hogy folytathassa beruházásait a jövő meghatározó szakterületein. A 71,5 milliárd eurónyi árbevétel mellett a kutatás-fejlesztésre fordított 5,9 milliárd euró lényegében változatlan maradt, míg az üzleti eredmény elérte a 2,8 százalékot. A szerkezetátalakítási kiadásokkal kiigazítva, amelyek tovább terhelték a 2020-as eredményt, ez az érték 4,7 százalék.

A hálózatba kapcsolás új trendje: az ügyfelek is a fejlesztés részévé válnak
A Bosch szeretné kihasználni versenyelőnyét, amely a hálózatba kapcsolás (a dolgok internete – IoT) és a mesterséges intelligencia (MI) ötvözésének területén szerzett sokrétű tapasztalatából származik, és célja, hogy vezető AIoT vállalat legyen. A Bosch többmilliárd euró nagyságrendű árbevételre számít mesterséges intelligencia alapú termékeiből a következő években. A vállalat azt tervezi, hogy 2021-ben megkétszerezi – négymillióról mintegy nyolcmillió darabra növeli – a hálózatba kapcsolt otthoni eszközök értékesítését a tavalyi évhez képest. Ezenfelül a Bosch mesterséges intelligenciát használ arra, hogy kiértékelje a termékei használatára vonatkozó adatokat, majd megfelelő szoftverfrissítésekkel új funkciókat és szolgáltatásokat kínál ügyfeleinek. „Az eszközök hálózatba kapcsolása azok használatáról is ismeretekkel szolgál” – mondta Denner. „Ez lehetővé teszi számunkra, hogy folyamatosan javítsuk és naprakészen tartsuk termékeinket, valamint további előnyöket biztosítsunk ügyfeleink számára.“ A videóbiztonság terén például a neurális hálózatokon alapuló videóelemzés nyit új lehetőségeket. Ennek során a Bosch detektorokat épít be mind az új kamerákba, mind pedig egy olyan mesterséges intelligencia alapú boxba, amely összekapcsolható a telepített eszközökkel. Ennek első alkalmazása a forgalomérzékelő (Traffic Detector), amely forgalmas helyzetekben – még rossz fényviszonyok között is – pontosan fel ismeri és meghatározza a járművek pozícióját. A vállalat szerint minél több adat érkezik a felhasználó alkalmazásába, annál többre lehet képes a mesterséges intelligencia is, beleértve a balesetek pontos felderítését is.

Az elektromosítás megatrendje: új lehetőségek számos üzleti területen
Az éghajlatváltozás mérséklésére irányuló világméretű erőfeszítések nagy lendületet adnak az elektromosítás és a zöld hidrogén számára is. Dr. Volkmar Denner szerint az elektromosítás több üzleti területen is új lehetőségeket teremt. „Az elektromosítás nem csupán az autók elektromos hajtására, hanem az épületek elektromos fűtésére is megoldást kínál.” Az elektromobilitás területén a változások hajtóereje a klímavédelmi célkitűzések megvalósítását szolgáló károsanyag-kibocsátási előírások, valamint az akkumulátor-költségek csökkentése.

Az épülettechnikában – különösen a fűtés és a légkondicionálás területein – a hőszivattyúk és a megújuló forrásokból származó energia játszik egyre nagyobb szerepet. A hőtechnológiát illetően például a Bosch lényegesen több elektromos megoldást kínál versenytársainál. A vállalat hőszivattyúkból származó árbevétele több mint 20 százalékkal nőtt 2020-ban, és Denner szerint 2025-re ez a mutató akár meg is háromszozódhat. A vállalat az Európai Zöld Megállapodásban (European Green Deal) megfogalmazott lakóépület-felújításokból is erőteljes növekedésre számít. A Bosch ennek érdekében szeretné kihasználni „beruházási erejét, nagysorozatú gyártókapacitását és iparosítási tapasztalatait”. A Bosch különösen gazdaságos és csendes levegő-víz hőszivattyúinak németországi forgalma is csaknem megduplázódott 2020-ban.

A hidrogén megatrendje: üzemanyagcellák milliárd eurós piaca
A Bosch a hidrogén alkalmazásának megatrendje esetében is a növekedésre összpontosít. A vállalat szerint a zöld hidrogénnek 2030-ra mintegy 40 milliárd eurós piaca lesz az Európai Unióban, éves szinten 65 százalékos növekedési ütemmel. A hidrogénből elektromos energiát előállító üzemanyagcellák terén a vállalat telepített és mobil megoldásokat is fejleszt. 2021 és 2024 között a Bosch az üzemanyagcella-technológiába összesen egymilliárd euró befektetést tervez. „A Bosch már H2-kész” – jelentette be Dr. Volkmar Denner. Mint elmondta, már az idén száz telepített üzemanyagcellás rendszer üzembe helyezését tervezik, például számítógépközpontok, ipari üzemek és a lakóövezetek áramellátására. 2021. március vége óta működik egy telepített, szilárd-oxidos üzemanyagcella Bamberg belvárosában, amelyet a Bosch a helyi közműszolgáltatóval közösen valósított meg.

A Bosch becslése szerint a mobil üzemanyagcella-komponensek piaca az évtized végére mintegy 18 milliárd euró lehet. Denner szerint a vállalat jól felkészült erre. „Elég erősek vagyunk, hogy ezen a piacon is élen járjunk.” A Bosch a közelmúltban alapított vegyesvállalatot üzemanyagcellás hajtásrendszerek gyártására a kínai Qingling Motor Group társasággal, és a tervek szerint még idén kigördülhet az utakra egy 70 teherautóból álló tesztflotta.

Dr. Volkmar Denner: Az európai uniós tervek veszélyeztethetik a szén-dioxid-semlegességet
A Bosch igazgatótanácsának elnöke nem tartja célravezetőnek az Európai Unió Euro7 károsanyag-kibocsátási szabályozásra vonatkozó terveit, de kifejezetten üdvözölte, hogy elmozdulás tapasztalható a vitában. „A klímavédelem nem a belső égésű motorok, hanem a fosszilis eredetű üzemanyagok térvesztéséről szól” – indokolta álláspontját Denner. „A szén-dioxid-semleges közúti közlekedés egyaránt megvalósítható elektromos mobilitással és zöld-töltőárammal, de megújuló forrásokból származó üzemanyagokkal is.” A Bosch igazgatótanácsának elnöke emlékeztetett, hogy a klímasemleges mobilitás csaknem olyan ambiciózus cél, mint annak idején a Holdra szállás volt. Ahelyett azonban, hogy Kennedy egykori USA-elnökhöz hasonlóan csak a nagy célt – „Az első ember a Holdon” – tűzték volna ki és a konkrét fejlesztést a mérnökökre bíznák, az Európai Bizottság éppen az ellenkezőjét teszi. „Ez a klímavédelem alternatív módjainak kizárásához vezet” – mondta Denner. „Ha a társadalom valóban klímavédelmet kíván, elengedhetetlen, hogy a különböző technológiai megközelítéseket ne állítsuk szembe egymással. Inkább kombinálnunk kell azokat.

Szén-dioxid-csökkentés a Boschnál a teljes értéklánc mentén
A Bosch a tervek szerint halad saját klímavédelmi céljai megvalósításában. Miután a cégcsoport összes, világszerte több mint 400 telephelye igazoltan klímasemleges, a vállalat konkrét lépéseket tesz az úgynevezett Scope 3 terv irányába. A Bosch 2030-ra, a 2018-as szinthez képest, 15 százalékkal tervezi mérsékelni szén-dioxid-kibocsátását a teljes értékláncban, azaz a beszállítóitól egészen az ügyfelekig – ami 67 millió tonnával kevesebb kibocsátást jelent. „Erőfeszítéseink bizonyosan átalakítják majd a termékportfóliónkat az energiahatékonyság vagy akár a technológiaváltás irányába. A jövőben a beszállítók és logisztikai szolgáltatók széndioxid-lábnyomának is a beszerzési folyamatok értékelési kritériumává kell válnia” – mondta Dr. Volkmar Denner. „Klímavédelmi szempontjából ez a lépés megtérül.

2021-es kilátások: a bizakodás ellenére is kihívásokkal teli esztendő
A vállalatcsoport idén a világgazdaság mintegy 4 százalékos növekedésére számít az előző évi 3,8 százalékos visszaesést követően. „Még ha bizakodóan indítottuk is a 2021-es üzleti évet, a világjárvány továbbra is jelentős kockázatot jelent” – véli Prof. Dr. Stefan Asenkerschbaumer. A Bosch különösen az autóiparban lát piaci kihívásokat, mindenekelőtt a nagy kereslettel rendelkező félvezetők tekintetében – tette hozzá a pénzügyi igazgató. A vállalat minden tőle telhetőt megtesz, hogy támogassa ügyfeleit ebben a kiélezett helyzetben. Rövidtávon azonban nem várható javulás, és a helyzet az idei év üzletmenetét is befolyásolhatja. Prof. Stefan Asenkerschbaumer úgy véli, hosszútávon az autóipari ellátási lánc hatékonyságának növelésére van szükség. A mobilitási megoldások összehangolása az olyan jövőt meghatározó területekkel mint az elektromobilitás, az automatizált vezetés vagy a jövő elektronikus architektúrái, hatalmas előzetes beruházásokat igényelnek. „Az idei egy kihívásokkal teli, nagyon fontos év számunkra a mélyreható változások közepette."

2020-as üzleti év: jól kezelt koronavírus-világjárvány
A Bosch csoport árbevétele 71,5 milliárd euró volt 2020-ban. Ez a világjárvány következtében 6,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 4,3 százalékkal – maradt el az azt megelőző évi árbevételtől. A vállalat 2 milliárd euró üzleti eredményt ért el (az Automotive Steering és a BSH Hausgeräte vételár-allokációinak hatásaival korrigálva). „Az év második felében tapasztalt árbevétel-növekedés, illetve a jelentős költségmegtakarítás nagyban hozzájárultak a járvány hatásainak mérsékléséhez” – magyarázta Prof. Dr. Stefan Asenkerschbaumer. A sajáttőke-arány továbbra is magas, 44 százalékos szinten áll, míg a szabad cash-flow 5,1 milliárd eurós rekordértéket ért el. A pénzügyi területért felelős vezető szerint a vállalat kedvező likviditási helyzetben van. „A Bosch továbbra is kellően stabil pénzügyi alapokkal rendelkezik ahhoz, hogy a jövő meghatározó területeire összpontosíthasson.

2020-as üzleti év: fejlődés üzletágak szerint
2020-ban ismét beigazolódtak a Bosch csoport széles körű tevékenységének előnyei, kiegyenlítve az egyes üzletágak eltérő teljesítményét. A mobilitási megoldások üzleti szektor árbevétele arányaiban felülmúlta a teljes piacét. A 42,1 milliárd eurós árbevétel 10 százalékkal maradt el az előző évitől, miközben az autógyártás világszerte 16 százalékkal esett vissza. Árfolyamhatások nélkül 8,2 százalékos a csökkenés mértéke. A -1,3 százalékos üzleti eredmény hatással volt az üzleti tevékenység átszervezése is. Az ipari technika üzleti szektor 5,1 milliárd eurónyi árbevételt ért el, amely 17 százalékos – árfolyamhatások nélkül 15 százalékos – csökkenést jelent a már a koronavírus-járványt megelőzően is szűkülő piacon. Az üzleti eredmény 4,7 százalékos értékkel az előző évi alatt maradt. A fogyasztási cikkek üzleti szektorban a világjárvány alatt jelentősen megnőtt a háztartási gépek és az elektromos kéziszerszámok iránti kereslet, az árbevétel így 5,1 százalékkal, 18,7 milliárd euróra nőtt, árfolyamhatások nélkül a növekedés 8,4 százalék volt. Az árbevétel arányos üzleti eredmény itt 11,5 százalékos új csúcsértékre nőtt. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor árbevétele 2,7 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,8 százalékkal – csökkent, és 5,5 milliárd euró árbevétel mellett 4,6 százalékos árbevétel arányos üzleti eredményt ért el.

2020-as üzleti év: fejlődés régiónként*1
Európában a 38 milliárd euró teljes éves árbevétel 5,1 százalékkal, árfolyamhatások nélkül pedig 3,7 százalékkal maradt el a megelőző évi eredménytől. Észak-Amerikában az árbevétel 10,7 milliárd euró volt, ami 15,5 százalékos csökkenést jelent – árfolyamhatások nélkül pedig 12,8 százalékos visszaesésnek felel meg. Dél-Amerikában az árfolyamhatások különösen erősen befolyásolták az árbevételt, ami így 1,1 milliárd eurós értékével 22,3 százalékkal maradt el az előző évitől, míg árfolyamhatások nélkül csupán 0,2 százalék a csökkenés. Az ázsiai-csendes-óceáni térségben – egyéb régiókat is beleértve – a Kínában tapasztalható korai és erőteljes piaci fellendülés csillapította a koronavírus-világjárvány hatását. A 21,7 milliárd euró árbevétel csupán kismértékű, 2,6 százalékos, árfolyamhatások nélkül 0,7 százalékos csökkenést mutat.

Munkatársak: az átalakulás perspektívát is teremt
Dr. Volkmar Denner szerint a transzformációt a meglévő szervezeti struktúra átalakításával tudjuk elérni, amely új lehetőségeket nyithat a munkavállalók számára. Ennek megfelelően a Bosch a benzin- és dízelrendszerek fejlesztése és gyártása során szerzett tudását használja fel a gyáraiban az új technológiák, például az üzemanyagcella esetében is. „Az elektromobilitáshoz köthető munkahelyek immár több mint felében olyan munkatársaink dolgoznak, akik korábban a belső égésű motorok szakterületén tevékenykedtek ” – mondta a Bosch igazgatótanácsának elnöke. Emellett egy a teljes vállalatra kiterjedő közvetítőplatformot is létrehoztak, hogy rövid időn belül szakemberekkel tölthessék be a jövő meghatározó szakterületeinek pozícióit. 2020 kezdete óta több mint 400 ezren csatlakoztak a vállalat saját, belső digitális oktatási portáljához. 2020-ban már minden harmadik oktatás online képzésként valósult meg, 2023-ra pedig már minden második tréninget az online térben tartanak meg.

2020. december 31-én a Bosch csoport világszerte mintegy 395 ezer munkatársat foglalkoztatott, ami körülbelül 3.100 fővel – nem egészen egy százalékkal – kevesebb, mint a megelőző évben. A munkatársak száma elsősorban az ázsiai-csendes-óceáni térségben csökkent, míg Németországban a 131.800 fős létszám közel változatlan maradt. A kutatók és fejlesztőmérnökök száma világszerte csaknem 600 fővel – 73.200-ra – nőtt, míg a szoftverfejlesztők száma több mint 10 százalékkal bővült közel 34 ezer főre nőtt.

*1 A csomagolástechnika üzletág értékesítésének hatásával korrigált előző évi adathoz viszonyítva.

Címkék: Bosch, éves jelentés, pénzügy, 2020, elektromobilitás, elektromosítás, mesterséges intelligencia, dolgok internete, zöld hidrogén 

Háttér információ

A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 395.000 munkatársat foglalkoztat (2020. december 31-én) és 71,5 milliárd euró árbevételt ért el 2020-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az ipar 4.0-hoz és a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz. A Bosch fenntartható, biztonságos és izgalmas mobilitási megoldásokat nyújt partnereinek. Szakértelmét a szenzortechnológia, valamint a szoftverek és szolgáltatások területén, továbbá saját IoT-felhőjében hasznosítva kínál ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja, hogy megkönnyítse a hálózatba kapcsoltságot olyan termékekkel és megoldásokkal, amelyek mesterséges intelligenciát (MI) használnak, vagy annak segítségével fejlesztettek, gyártottak. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A Bosch csoport világszerte több mint 400 telephelye 2020 első negyedéve óta karbonsemleges. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch világszerte 129 telephelyen 73.000 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén, többek között 34.000 szoftvermérnököt.

A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 94 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A maradék üzletrészek a Robert Bosch GmbH-nál és a Bosch család tulajdonában lévő társaságnál vannak. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja.

További információ elérhető a világhálón a következő oldalakon: 
www.bosch.hu, iot.boschblog.hu, www.bosch.com, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse     


NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés ; Robot, automatika ; Mesterséges intelligencia ; IT, informatika ; Fém, gépipar ; Ingatlan, építőipar ; Energia, közmű, akkumulátor ; - Bosch

Legújabb Cégfelvásárlás hírek:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 9.000 ipari hírből: