Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Az úttörő technológia és a színtiszta vezetési élmény találkozása: sorozatgyártás előtti teszten a BMW iX3 prototípusai

2025.06.12

Forrás: BMW Sajtóközlemény
+++ Akár 800 kilométer tisztán elektromos hatótávolság (WLTP) és 400 kW maximális töltési kapacitás +++ A vezetőközpontú műszerfal-kialakítást a BMW Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia tökéletesíti +++ A hatodik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia (Gen6)


és a villámgyors „Heart of Joy” központi számítógép párosa a bajor prémiummárkát fémjelző vezetési élmény következő szintén is túlmutat +++ Piaci bevezetés az idei év végén +++ Világpremier a 2025-ös Müncheni Nemzetközi Autószalonon +++

Célegyenesbe érkeztek a NEUE KLASSE modellgeneráció első sorozatgyártásban kínált képviselőjének fejlesztési munkálatai: a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a mérnökök átfogó teszteknek vetik alá a BMW iX3 következő nemzedékének prototípusait. A Sports Activity Vehicle (SAV) szeptemberben, a 2025-ös Müncheni Nemzetközi Autószalonon ünnepli világpremierjét, sorozatgyártása pedig már az idei év végén megkezdődik a BMW Group debreceni gyárában.

„A NEUE KLASSE modellgenerációt mindenekelőtt nagyobb hatótávolság, gyorsabb járműtöltés, vadonatúj kijelző- és járművezérlő technológia, illetve négy szuperagy együttes intelligenciája jellemzi. A hamarosan érkező BMW iX3 modellel – amely az új nemzedék első képviselőjeként ünnepli világpremierjét – olyan alapvető technológiai fejlesztéseket mutatunk be, amelyekkel merőben új szintre emeljük a BMW hamisítatlan vezetési élményét” – mondta Mike Reichelt, a NEUE KLASSE modellgeneráció fejlesztését irányító részleg vezetője. „A vadonatúj BMW iX3 modellel első ízben küldjük sorozatgyártásba forradalmi technológiáinkat, így már nagyon várjuk, hogy a modellt viszontlássuk az utakon. A NEUE KLASSE modellgeneráció innovációiból és technológiai arzenáljából a BMW összes jövőbeni modellje előnyt kovácsol majd – a hajtáslánc-technológia típusától függetlenül” – tette hozzá.

Az új technológiák áttekintése:

• A forradalmian új BMW Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia tökéletesen a vezetőre összpontosít és e tekintetben újabb mércét állít fel.
• Gyorsabb járműtöltés, nagyobb hatótávolság: a hatodik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia (Gen6) a teljesítmény és a hatékonyság terén is új mérceként szolgál. Az új BMW iX3 50 xDrive tisztán elektromos hatótávolsága (WLTP) akár 800 kilométer*, 10 perc alatt* pedig akár 350 kilométerre elegendő energiát is képes felvenni.
• A „Heart of Joy” központi számítógép és a BMW Dynamic Performance Control szoftver párosa a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák menetdinamikai adottságainak új szintjét váltja valóra.

BMW Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia: „kezek a kormányon, szemek az úton”

A BMW Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia a vezetéshez kapcsolódó összes releváns információt a vezető ideális látómezejében jeleníti meg, az ergonómiai hatékonyságot és a biztonságot egyaránt maximalizálva. Az egyedülálló felhasználói élményt négy alkotóelem harmonikus egysége teremti meg:

BMW Panorámakivetítő: a vezető és utasai számára releváns információk a szélvédő alsó felén, a szélvédő teljes szélességében, sötét háttér előtt jelennek meg.
BMW 3D Head-Up kijelző: a navigációs rendszer és az automatizált járművezetés információi a vezető közvetlen látómezejében, a BMW Panorámakivetítő fölött jelennek meg – az opcionális extrafelszereltség részeként.
Mátrix háttérvilágítás-technológiával dolgozó központi kijelző: az egyedi dizájn szerint megtervezett kijelző a kormánykerékhez közel, ergonómiailag ideális pozícióban kapott helyet.
Multifunkciós kormánykerék a BMW háttérbe húzódó technológiájával („Shy Tech”): a gombok akkor válnak láthatóvá, amikor a releváns funkciók elérhetők; a gombok domború kialakítása és aktív haptikus visszajelzéseik intuitív vezérlést tesznek lehetővé, a vezető így anélkül használhatja őket, hogy egy pillanatra is levenné tekintetét az útról.

A BMW Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia műszaki alapját az ugyancsak újfejlesztésű BMW X operációs rendszer adja, amelyet széleskörű személyre szabhatóság, intelligens vezetőtámogatás és átfogó szoftverfrissítések jellemeznek. A BMW „kezek a kormányon, szemek az úton” alapelvét a fizikai gombok és a digitális funkciók kiegyensúlyozott harmóniája emeli új dimenzióba. A BMW Panoráma iDrive kijelző- és járművezérlő technológia mindegyik szegmensben, mindegyik hajtáslánc-technológiával felhasználóbarát, intuitív járművezérlést tesz lehetővé.

A BMW eDrive hajtáslánc-technológia hatodik nemzedéke

A mérnökök a hatodik generációs BMW eDrive hajtáslánc-technológia (Gen6) nagyfeszültségű akkumulátorának koncepcióját az alapoktól gondolták újra, amely így a továbbfejlesztett tisztán elektromos hajtáslánc-portfólióval mindegyik szegmensben optimális megoldást kínál. A Gen6 a BMW iX3 modellben ünnepli világpremierjét, majd fokozatosan mindegyik szegmensben megjelenik.

A nagyfeszültségű akkumulátor központi elemének – a BMW hengeres akkumulátorcellájának – energiasűrűsége 20 százalékkal nagyobb, mint az ötödik generációs akkumulátortechnológia prizmatikus celláinak energiasűrűsége. A cellákat ráadásul közvetlenül a nagyfeszültségű akkumulátorba integrálták, amely a NEUE KLASSE modellek járműarchitektúráját tekintve kulcsfontosságú.

Gyorsabb járműtöltés, nagyobb hatótávolság

A Gen6 hatalmas előrelépést kínál a bajor prémiumgyártó ügyfeleinek, elsőként a BMW iX3 modellben. A 400 kW maximális töltési kapacitásnak köszönhetően a modell mindössze 10 perc alatt akár 350 kilométerre* (WLTP) elegendő energiát is képes felvenni. A Gen6 technológiája azt is lehetővé teszi, hogy a felhasználók a My BMW okosalkalmazásban figyelemmel kövessék a járműtöltés folyamatát. A gyors járműtöltés előtt a 800 Volt feszültségű technológia kövezi ki az utat. A technológiával a 400 kW töltési kapacitású DC ultratöltés is lehetséges lesz. A nagyfeszültségű akkumulátor teljesítménye, valamint a hajtáslánc-technológia és a járműarchitektúra hatékonyságra optimalizált kialakítása egy feltöltéssel akár 800 kilométer (WLTP) tisztán elektromos hatótávolságot is garantál.

További innovációk a járműtöltés vonatkozásában

A járműtöltés folyamatát az intelligens töltőajtó teszi még inkább felhasználóbaráttá, amely érzékeli, ha a vezető meg akar állni és feltölteni az autót, és így automatikusan kinyílik (majd becsukódik). Ehhez a töltőajtó egyik zárát mesterséges intelligencia vezérli: ha az autó egy ismert vagy előre jelzett töltőponthoz érkezik és a megközelítés mintája járműtöltési szándékot mutat, a töltőajtó automatikusan kinyílik.

Az új BMW iX3 piaci bevezetésével a kétirányú járműtöltés széleskörű funkciói is megjelennek – járműtöltő ponttá, a csatlakoztatott okosotthonba és a villamosenergia-hálózatba. Járműtöltő ponttá (V2L – Vehicle-to-Load) történő töltés során az autó egy mobil töltőponttá válik, amely egy vagy több ügyfél autóját is képes kiszolgálni energiával (Európában akár 3,7 kW töltési kapacitással), bárhol és bármikor. A kétirányú járműtöltés lehetőségével a BMW iX3 otthoni energiatároló egységgé is előléphet (V2H – Vehicle-to-Home), amely nagymértékben csökkentheti az okosotthon költségeit. A villamosenergia-hálózatba történő visszatáplálással (V2G – Vehicle-to-Grid) az autó és az energiapiac viszonyának új sztenderdjei jelennek meg. E funkciók az alacsonyabb emisszióhoz és a megújuló energiaforrások átfogóbb alkalmazásához is hozzájárulnak.

A kétirányú járműtöltés kulcsa – a kifejlesztett technológiák mellett – az új BMW Wallbox (DC) fali töltő, amely piaci körülményektől függően 19,2 kW töltési és átadási kapacitásra képes. A bajor prémiumgyártó újratervezte járműtöltő berendezését, amelyet még könnyebb lett használni, ráadásul számos adaptert is tartalmaz, megkönnyítendő például a járműtöltő ponttá történő töltést.

Színtiszta vezetési élmény a „Heart of Joy” központi számítógéppel

A NEUE KLASSE modellek „Heart of Joy” központi számítógépe a menetdinamika új szintjével kecsegtet. A BMW Dynamic Performance Control szoftverrel együttműködve e „szuperagy” integráltan vezérli a hajtáslánc-technológiát, a fékrendszert, a lassítás során felszabaduló energia visszatáplálását és a kormánymű alfunkcióit. A rendszer tízszer gyorsabban* dolgozza fel az információkat, mint a korábbi rendszerek és minden korábbinál közvetlenebb módon reagál a vezető utasításaira.

Az iránystabilitás a kevesebb behatás ellenére is pontosabb és magabiztosabb, amely az autót következetes és reprodukálható kanyarodási tulajdonságokkal ruházza fel. A modell minden korábbinál intuitívabban kormányozható.

Az autó lassítását a hajtáslánc-technológia és a fékrendszer mérnökien precíz harmóniában végzi. A rekuperáció a teljes sebességtartományban elérhető, egészen az autó álló helyzetbe fékezéséig. Az esetek 98 százalékában ezáltal az autó a manuális fékrendszer használata nélkül megállítható – bárminemű hang és súrlódás nélkül.

A „Heart of Joy” központi számítógép és a BMW Dynamic Performance Control szoftver a színtiszta vezetési élmény új dimenzióját váltja valóra – álló helyzetből egészen a fizikai határokig.

A vezetést támogató rendszerek továbbfejlesztése az automatizált járművezetésért felelős, intelligens szuperagy közreműködésével

A BMW Group vezetést támogató rendszerei a világ legjobbjai közé tartoznak. Az új BMW iX3 e technológia következő nemzedékét hozza el a jelenbe, a bajor prémiumgyártó fejlett vezetést támogató rendszereinek alapelvét éltetve: „Minden helyzetben intelligens, együttműködő és biztonságos.”

Jól bevált, szabályalapú támogatórendszerét a BMW Group egy új, mesterséges intelligenciára épülő rendszerrel egyesíti. E két rendszer optimális szimbiózisa a kihívást jelentő közlekedési szituációkban még precízebben és megbízhatóbban segíti a vezetőt. Az automatizált járművezetésért felelős szuperagy egy erőteljes számítógépben egyesíti a részben és nagymértékben automatizált járművezetést lehetővé tevő funkciók összes számítási feladatát, ezáltal az előző generációhoz viszonyítva hússzor gyorsabb számítási teljesítményre képes. Az új, automatizált vezetést és parkolást lehetővé tevő funkciók csúcstechnológiás szenzor-, szoftver-, processzor- és mobilkommunikációs technológiákra épülnek.

Alapfelszereltségként a BMW iX3 olyan funkciókra képes, mint a sávváltásra figyelmeztető rendszer (Lane Change Warning), az elsőbbségadásra figyelmeztető rendszer (Priority Warning), a kiszállás-figyelmeztető funkció (Exit Warning) és az új Assisted View funkció. A kiszállás-figyelmeztető funkció (Exit Warning) folyamatosan figyeli a leparkolt autó környezetét és ajtónyitás előtt figyelmezteti az utasokat, ha közeledő objektumot érzékel. Az új Assisted View funkció pontosan és részletekbe menően mutatja az éppen aktuális vezetési szituációt a központi kijelzőn, a BMW Panorámakivetítőn és a BMW 3D Head-Up kijelzőn. A BMW iX3 modellhez az opcionális extrafelszereltség részeként az automatikus sávváltásra képes Autópálya Asszisztens (Highway Assistant) is megrendelhető lesz, amely kérésre egészen az autópályára való felhajtástól az autópályáról történő lehajtásig képes segíteni a vezetőt és lehetővé teszi, hogy a bajor prémiummárka ügyfelei hosszabb időre levegyék kezüket a kormányról. Aktív navigációval e vezetést támogató rendszer az automatizált autópálya-sávváltások közben is aktív marad. Az új Motorway & City Assistant az olyan összetett nagyvárosi szituációkban segíti a vezetőt, mint a szűk kanyarodások és a körforgalmak. Piros lámpához érkezve a technológia automatikusan lassít, zöld jelzésre pedig automatikusan elindul vagy indulásra figyelmeztető jelzést ad.

A szimbiózisban működő vezetést támogató rendszer kényelem és biztonság tekintetében egyaránt a technológia és a vezető tökéletes együttműködését ígéri, miközben a kooperatív kormányzás és a – világon első – kooperatív fékezés észrevétlen átmenetét kínálja. A vezető aktivált funkció esetén is bármikor állíthat a rendszer működési határértékein – a kormánykerék elforgatásával vagy fékezéssel –, anélkül, hogy a funkció kikapcsolódna.

A parkolást segítő funkciók intuitívan aktiválhatók és olyan mesterséges intelligenciára épülő asszisztenseket kínálnak, mint a parkolóhely-felismerés, a manőverezés-tervezés és a fokozott parkolási élmény. A kibővített monitorozási funkciók a parkolás közben szerzett sérülések elkerülését segítik.

A NEUE KLASSE innovációi mesterséges intelligenciára épülnek, okosak és frissítés-kompatibilisek

A vadonatúj vezérlőelektronikának és a négy szuperaggyal (nagyteljesítményű számítógéppel) működő szoftverarchitektúrának köszönhetően a BMW iX3 észrevehetően intelligensebb a hétköznapi szituációkban – például a továbbfejlesztett vezetést támogató rendszerekkel és BMW Intelligent Personal Assistant hangvezérléssel. Az erőteljes BMW Cloud háttértámogatás következtében az új modellgeneráció új vezérlőelektronikája és szoftverarchitektúrája számos olyan okos művelet elvégzésére képes, amelyeket a bajor prémiummárka ügyfelei a piaci bevezetést követően online is frissíthetnek és új szintre emelhetnek.

A BMW elmúlt évek során bejelentett technológiai szabadalmai nagyrészt a NEUE KLASSE modellgenerációban ünneplik világpremierjüket – így például a BMW Panorámakivetítő technológiája, a „Heart of Joy” központi számítógép innovatív számítási funkciói, a nagyfeszültségű akkumulátor vezérlőrendszere és cellakapcsolódási rendszere, az új elektromos motor, valamint az új, zonális vezérlőkből felépülő digitális idegrendszer.

*Az adatok a fejlesztési fázisban lévő prototípusok előzetes értékei. A kombinált energiafogyasztási adatok (WLTP) egyelőre nem elérhetők.

www.bmw.hu   


NEWS ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Önvezető, automatizált járművezetés, ; - BMW, MINI, Rolls-Royce ; Robot, automatika, automata ; AI, MI, Mesterséges intelligencia ; Radar, szenzor, ultrahang, érzékelő ; IT, informatika, digitális, elektronikus ; Internet, IoT, felhő ; Fém, gépipar ; Logisztika, szállítmányozás, beszállítás ; Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem

Legújabb  Ipari hírek a több mint 16.000 ipari hírből:
KERESÜNK eladó ipari cégeket: