Négyszeres termelékenységnövekedéssel és 56%-os bérprémiummal jár együtt az AI térnyerése
2025.06.05
Forrás: PricewaterhouseCoopers Könyvvizsgáló Kft. (PwC) Sajtóközlemény
Még a leginkább automatizálható munkakörökben is nő a foglalkoztatás
A mesterséges intelligencia (AI) már most is kézzelfogható előnyöket nyújt a dolgozók és a vállalatok számára:
növeli a termelékenységet, javítja a kereseti lehetőségeket, és a várakozásokkal szemben nem csökkenti, hanem növeli a munkahelyek számát – derül ki a PwC Global AI Jobs Barometer 2025 (https://www.pwc.com/gx/en/issues/artificial-intelligence/ai-jobs-barometer.html) című jelentéséből, mely hat kontinens több mint 1 milliárd álláshirdetését és több ezer vállalati pénzügyi adatot elemzett.
• A korábbi félelmekkel ellentétben a mesterséges intelligencia hatásának leginkább kitett munkakörökben is nőtt a munkahelyek száma – 38%-kal 2019 és 2024 között.
• Az AI-nak legjobban kitett iparágakban az egy alkalmazottra jutó árbevétel háromszor gyorsabban nőtt (27%), mint a legkevésbé érintett ágazatokban (9%).
•Azokban a munkakörökben, amelyekre leginkább hatással van az AI, a munkáltatók által elvárt készségek 66%-kal gyorsabban változnak, mint egy évvel korábban.
Gyorsuló termelékenységnövekedés az AI-nak leginkább kitett iparágakban
2022 óta – amikor a generatív AI széles körben elérhetővé vált – az AI-nak leginkább kitett ágazatokban (pl. pénzügyi szolgáltatások, szoftverfejlesztés) a termelékenység növekedése évről évre gyorsult: 2022-ben 7%, 2023-ban 15%, 2024-ben pedig már 27% volt. Ez közel négyszeres növekedést jelent az induló évhez képest.
Ezzel szemben a mesterséges intelligencia által kevésbé érintett iparágakban (mint például a bányászat vagy vendéglátás) a termelékenységi növekedés lényegében stagnált: 2022-ben 10%, 2024-ben 9% volt.
Az egy alkalmazottra jutó árbevétel 2024-ben az AI-nak leginkább kitett iparágakban háromszor gyorsabban nőtt (27%), mint a legkevésbé érintett szektorokban (9%).
„Az AI képességei már most valódi üzleti értéket teremtenek” – mutat rá Kerekes Antal, a PwC Magyarország cégtársa. „Az ügynökalapú AI-megoldások vállalati szintű bevezetése azt mutatja, hogy a technológia és a megfelelő szervezeti kultúra kombinációja új lehetőségeket teremt a működés és értékteremtés újragondolására” - tette hozzá.
A munkahelyek száma növekszik – még az automatizálható szerepekben is
A jelentés adatai cáfolják azt az elterjedt félelmet, hogy az AI csökkentené a munkahelyek számát vagy visszafogná a béreket. 2019 és 2024 között a kevésbé AI-érzékeny munkakörökben 65%-kal nőtt a foglalkoztatás, de az AI-nak jobban kitett pozíciókban is 38%-os növekedést mértek. Ezeket a munkaköröket két fő kategóriába sorolták:
• Automatizálható szerepek – ahol az AI képes részfeladatokat önállóan elvégezni
• Kiegészíthető szerepek – ahol az AI az ember munkáját segíti, támogatja
Mindkét típus esetében nőtt a munkahelyek száma, a kiegészíthető szerepekben gyorsabban.
Kétszeres bérnövekedés az AI-nak kitett iparágakban
Az AI-nak jobban kitett iparágakban a bérek kétszer olyan gyorsan nőttek, mint a kevésbé érintett szektorokban – mind az automatizálható, mind a kiegészíthető munkakörök esetében. Azok a pozíciók, amelyek AI-készségeket igényelnek, minden vizsgált iparágban bérprémiumot kínáltak – ezek átlagosan 56%-kal magasabb fizetést jelentettek 2024-ben, szemben az előző évi 25%-kal.
Az ilyen munkakörök száma is gyorsabban nőtt, mint az összes álláshirdetésé: 7,5%-kal emelkedtek, miközben az összes hirdetés száma 11,3%-kal csökkent 2024-ben.
Kerekes Antal kiemelte: „Ahelyett, hogy az AI a munkahelyek számának csökkenéséhez vezetne, valójában szinte minden AI-érzékeny munkakörben növekedés tapasztalható – még azokban is, amelyeket könnyen automatizálhatónak gondolnánk. Az AI erősíti és szélesebb körben elérhetővé teszi a szakértelmet, lehetővé téve a munkavállalók számára, hogy nagyobb értéket teremtsenek, és magasabb szintű feladatokra összpontosítsanak.”
A készségek gyorsan változnak – különösen a nőket érintheti erősebben
Az AI-jal érintett szerepekben a munkáltatók által keresett készségek 2024-ben 66%-kal gyorsabban változtak, mint egy évvel korábban (2023-ban ez 25% volt). A formális végzettség szerepe is csökken: az AI által kiegészített munkák esetében a diplomát igénylő pozíciók aránya 66%-ról 59%-ra, az automatizált munkák esetében 53%-ról 44%-ra esett vissza 2019 és 2024 között.
A jelentés azt is megállapította, hogy az AI hatása nem egyenlő a nemek között: minden vizsgált országban több nő dolgozik AI-nak kitett munkakörben, így a változó készségigények rájuk aránytalanul nagyobb nyomást gyakorolhatnak.
„A mesterséges intelligencia gyors és folyamatos fejlődése nemcsak iparágakat, hanem az egész munkaerőpiacot átalakítja. Új készségekre és gondolkodásmódra van szükség – nemcsak most, hanem a jövőben is. Ezt a kihívást nem lehet pusztán toborzással megoldani: még ha egy vállalat meg is fizeti az AI-szakembereket, a felvételkor aktuális tudásuk gyorsan elavulhat. A technológiai fejlődéssel lépést tartani csak a folyamatos tanulást támogató rendszerekbe való befektetéssel lehet” - hangsúlyozta Gönczi Gyöngyi, a PwC Magyarország HR és szervezetfejlesztési tanácsadási csapatának vezetője.
Vállalati ajánlás: az AI legyen központi stratégiai eszköz
A PwC jelentése öt konkrét lépést ajánl a vállalatoknak az AI hatékony kiaknázására:
1. Használjuk a mesterséges intelligenciát a teljes szervezeti szintű transzformáció előmozdítására.
2. Kezeljük az AI-t növekedési stratégiaként, ne csupán hatékonyságnövelő eszközként.
3. Fókuszáljunk az ügynökalapú (agentikus) AI-megoldásokra.
4. Fektessünk be a munkavállalók azon készségeinek fejlesztésébe, amelyek segítségével ki tudjuk aknázni az AI-ban rejlő lehetőségeket.
5. Építsünk bizalmat az AI alkalmazása köré, hogy felszabadíthassuk annak valódi transzformatív erejét.
Megjegyzés szerkesztőknek
A kutatásról
A PwC Global AI Jobs Barometer hat kontinens közel egymilliárd álláshirdetését és több ezer vállalati pénzügyi jelentést elemzett, hogy feltárja a mesterséges intelligencia munkahelyekre, bérekre, készségekre és termelékenységre gyakorolt hatását. A Barométer a legfrissebb elérhető - 2024 végéig közzétett - adatokat is tartalmazza. Egy munkakört az AI Occupational Exposure Index alapján akkor tekintünk AI által kitettnek, ha az sok olyan feladatot tartalmaz, amelyben a mesterséges intelligencia alkalmazható.
• „Nagyobb kitettségű” munkakörök: azon állások 50%-a, amelyek fokozottan érintettek az AI által.
• „Kisebb kitettségű” munkakörök: azon állások 50%-a, amelyek kevésbé érintettek.
• „Leginkább kitett” munkakörök: az állások felső 25%-a, amelyekre a legnagyobb mértékben hat az AI.
A jelentés az IMF (Nemzetközi Valutaalap) módszertana alapján külön vizsgálja az AI-nak kitett munkakörökön belül:
• az erősen automatizálható szerepeket (ahol sok olyan feladat van, amit az AI önállóan el tud végezni), valamint
• az erősen kiegészíthető szerepeket (ahol az AI az emberi szakértelmet és döntéshozatalt támogatja).
A teljes jelentés és további részletek a PwC weboldalán olvashatók: www.pwc.com/aijobsbarometer
A PwC-ről
A PwC-nél azért dolgozunk, hogy segítsük ügyfeleinket a bizalomépítésben és a megújulásban, hogy a komplexitásból versenyelőnyt teremthessenek. A PwC technológiailag előremutató, emberközpontú hálózata 149 országban több mint 370 000 munkatársat foglalkoztat. A könyvvizsgálati és bizonyosságot nyújtó szolgáltatásokban, adó- és jogi tanácsadásban, tranzakciós és üzleti tanácsadásban jártas szakértőink segítenek a vállalkozásoknak a sikeres működés megteremtésében, felgyorsításában és fenntartásában.
Amennyiben többet szeretne megtudni cégünkről, kérjük, látogasson el honlapunkra, ahol korábbi sajtóanyagainkat is olvashatja. Legfrissebb Fenntarthatósági jelentésünk elérhető „Vállalati felelősségvállalás” oldalunkon.
© 2025 PwC. Minden jog fenntartva. Ebben a dokumentumban a „PwC” kifejezés a PwC hálózatra és/vagy a magyarországi tagvállalatokra utal, amelyek önálló jogi személyek. További információért, kérjük keresse fel a www.pwc.com/structure weboldalt.
NEWS ;
Ipari hírek ;
Business ;
Robot, automatika, automata ;
AI, MI, Mesterséges intelligencia ;
IT, informatika, digitális, elektronikus ;
Internet, IoT, felhő ;
Fém, gépipar ;
Élelmiszer ;
Logisztika, szállítmányozás, beszállítás ;
Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem