Forrás: FleishmanHillard Café Kft., ICON Real Estate Management Sajtóközlemény
ICON: változik az irodaházak szerepe
A Covid-járvány előtt havi néhány nap home office még a munkavállalóknak biztosított kedvezménynek számított, mára viszont számos ágazatban a dolgozók megtartását,
a hatékonyság növelését támogató, széles körben alkalmazott megoldássá vált, ami gyökeresen átalakította az irodahasználati szokásokat. A Catapult Research & Design Lab 2023 első negyedévében végzett kutatása szerint a budapesti munkavállalók 46 százaléka hibrid munkamodellben dolgozik, 42 százalékuk továbbra is irodához kötött. Különböző cégek különbözőképpen használják az irodát, így az ingatlant is ennek megfelelően érdemes átalakítani, üzemeltetni.
2023. szeptember 11. - Bár a technológia fejlődése és a munkáltatók jelentős része egyre inkább támogatja a home office-t, az iroda továbbra is a legfontosabb munkavégzési helyszín maradt. Figyelemre méltó, hogy nincs egyetlen domináns hibrid modell, a munkavállalók különböző arányban vannak az irodában/otthon – ugyanúgy jellemző munkarend az 1 nap iroda és 4 nap home office, ahogyan ennek a fordítottja is: a 4 nap iroda, 1 nap home office beosztás.
„Mivel nem létezik egységes megoldás, így az irodák egyik legmarkánsabban kirajzolódó értéke mára az alkalmazkodóképesség” – mondja Kántor Barbara, a Catapult Research & Design Lab kutatási igazgatója.
Az ICON Real Estate Management tapasztalatai szerint a közelmúltban 5-ről 10-11 százalékra, vagyis a kétszeresére emelkedett a kihasználatlanul álló létesítmények aránya a piacon. Mindez ahhoz vezet, hogy a bérbeadóknak kell versenyezniük a bérlőkért, így felértékelődik az ingatlankezelési szolgáltatások minősége, valamint egyre fontosabbá válik a jelenlegi helyzetben gyakran elbizonytalanodó ügyfelekkel fenntartott folyamatos párbeszéd, a hatékony ingatlanhasználatot támogató edukáció.
„Fontos, hogy az ingatlankezelő tisztán lássa a bérlői igényeket, melyeket a folyamatos kommunikációnak és a személyes kapcsolatoknak köszönhetően mi jól ismerünk. Ügyfeleink között nincs egységes modell, mindenki különböző igényekkel rendelkezik, melyek folyamatosan alakulnak, változnak. Mi, az ICON-nál gyorsan és rugalmasan reagálunk ezekre az egyedi elvárásokra, kérésekre, mely az ingatlantulajdonosokat az irodák minél jobb kihasználtságában segíti, a bérlőket pedig annak a működési modellnek a megtalálásában, amely számukra optimális” – mondja Nagy Gábor, az ICON ügyvezető igazgatója.
Az ICON által kezelt irodákban az átfogó, automatizmusokra, IT-megoldásokra és ESG szempontokra épülő fejlesztések szakértő használatának köszönhetően a cég által üzemeltett épületekben ma már nemcsak a napszakokhoz lehet igazítani az üzemeltetési beállításokat, hanem ahhoz is, hogy éppen hol és mennyien tartózkodnak a létesítményekben. Ez növeli a munkatársak elégedettségét és látható megtakarításokat tud elérni a közműszámlákon is. A számos újítás, kényelmi szolgáltatás komoly segítség az olyan, hibrid munkavégzést támogató bérlőknek, mint az EPAM.
„Az EPAM-nál a pandémia után is folytattuk a rugalmas munkavégzés gyakorlatát, mert bebizonyosodott, hogy javult a hatékonyság az otthoni környezetben. Az irodai jelenlét továbbra sem kötelező, maga az iroda megléte azonban fontos: egyrészt vannak kollégák, akik a személyes jelenlétet preferálják, másrészt azt tapasztaljuk, hogy az iroda funkciója is fokozatosan átalakul. Egyre inkább közösségi térré válik és a kollégák közötti együttműködést, a csapatkohézió erősítését támogatja, ami egyértelműen növeli a munkavállalók elégedettségét és hatékonyságát. Fontosnak tartjuk, hogy a munkahely ne csak egy hely legyen, ahol dolgozunk, hanem ahol inspirálódunk és együtt fejlődünk” – osztja meg cége tapasztalatait Branyiczki Imre, az EPAM HR vezetője.
Ha a cégek lépést akarnak tartani a megváltozott igényekkel, akkor szakítaniuk kell a megszokott sémákkal, és be kell fektetniük a rugalmas munkahelyi környezet megteremtésébe. Ez különösen fontos akkor, amikor a legtöbb munkaadó – bár elismeri az otthon végzett munka hatékonyságát és figyelembe is veszi a munkavállalók kényelmi szempontjait –, mégis azt tapasztalja, hogy a technológiai megoldások nem helyettesítik a személyes jelenlétet. Vagyis az irodahasználat megmarad, de átalakul.
Az ICON Real Estate Managementről
A többségében magyar tulajdonú ICON a hazai piacon egyedülálló módon egyesíti a property management és a facility management szolgáltatások szinergiáit azzal, hogy prémium irodaházak és bevásárlóközpontok, logisztikai parkok teljeskörű ingatlankezelését végzi megbízói részére. A vállalat mára 629.000 m2 irodát, kereskedelmi és logisztikai ingatlant kezel (property management), illetve mintegy 650.000 m2 területet üzemeltet (facility management) a legmagasabb szakmai sztenderdek szerint, integrált megoldásokat alkalmazva. Az ICON Real Estate Management által kezelt portfolióból kiemelkedik a MOM Park bevásárlóközpont és irodaházak, a belvárosi Roosevelt Irodaház, valamint a Budapest Dock Szabadkikötő, a Nokia Skypark, valamint a Corvin5 WELL minősítésű irodaház.