Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Betöltés...

Az elektromos autózás nem az egyedüli út a közlekedés karbonsemlegességéhez

2022.08.04

Forrás: FleishmanHillard Café Kft., Pannonia Bi Közlemény
A bioetanol széndioxid-kibocsátása kevesebb mint egynegyede a fosszilis üzemanyagokénak
Ugyanakkora üvegházhatású gázkibocsátás kapcsolódik a 85 százalék megújuló bioetanol-tartalmú E85 üzemanyagot használó plug-in hibrid és a tisztán elektromos autókhoz a járművek


és az akkumulátor teljes életciklusát vizsgálva – mutatnak rá egy friss 2022-es francia kutatás eredményeire a Pannonia Bio szakértői. A bioüzemenyagoknak kulcsfontosságú szerepük van a klímaküzdelemben, Európában a 2030-ig előirányzott kibocsátáscsökkenés harmadát a bioüzemanyagok használatától várják. Franciaországban és Finnországban az olcsó és lényegesen kisebb karbonlábnyomú E85 óriási népszerűségnek örvend; hazánk az E10 2020-as bevezetésével már 2030-ig is 1 millió tonna CO2-megtakarítást ér el, így a bioüzemanyagok szélesebb körű felhasználása az eszköztár részét kell képezze – az európai célokkal összhangban – 2050-re kitűzött klímasemlegesség elérése érdekében.

Budapest, 2022. július 26. Ugyanolyan mértékben klímabarát egy E85 üzemanyaggal töltött plug-in hibrid autó, mint elektromos társai – hívják fel a figyelmet a Pannonia Bio szakértői az IFPEN (IFP Energies nouvelles), egy energetikával, közlekedéssel és környezeti kérdésekkel foglalkozó francia kutatóintézet friss elemzésére . A vizsgálatban figyelembe vették a járművel és az akkumulátorral kapcsolatos összes üvegházhatású gázkibocsátást (a gyártástól az újrahasznosításig) és az energiafelhasználás (a gyártástól a szállításon át a felhasználásig) környezeti terhelését egyaránt.

„Ezek az eredmények különösen figyelemre méltóak, ha az elektromos autózásra való átállás erőforrásigényéit vizsgáljuk; minden jel arra mutat, hogy az európai uniós jogalkotás klímacéloknak való megfeleltetését szolgáló Fit for 55, valamint a Green Deal ambíciózus klímacéljait kevésbé radikális lépésekkel is elérhetjük. Például a hazánkban már megszokott 6,1-10 százalékos aránynál még magasabb bioetanoltartamú bioüzemanyagok használatával; az átállással kapcsolatos költségek megtérülése még annak ismeretében is biztosított lehet, hogy egyes hagyományos belsőégésű motorok átalakítását támogatni kell a klímabarát üzemanyagok használatához” – mondta el Szabó Zoltán, a Europe Ethanol Renewables szakértője. 

Bioetanol-gyártás: akár 77 százalékkal kevesebb üvegházigáz kibocsátás

Egy, 2018-ban publikáltfüggetlen, az amerikai szövetségi Földművelésügyi Minisztérium (USDA) számára készített szakértői tanulmány szerint  a takarmánykukorica alapú bioüzemanyagok jelentősen kisebb környezeti terheléssel gyárthatók és használhatók fel, mint ahogyan az amúgy sem megújuló kőolaj, földgáz és társaik. E tanulmány szerint közel 40 százalékkal kevesebb üvegház-hatású gáz (GHG) kibocsátás kapcsolódik a kukorica alapú etanolhoz, mint a benzinhez. Mi több, az etanolgyártás trendjei figyelembevételével és a technológiák fejlődésével, ez az előny 2021-re 76,9 százalékra nőtt  Európában. 
___
*1  IFPEN, Analyse du cycle de vie de véhicules particuliers
fonctionnant a l’E85 – https://c4r6d6d3.rocketcdn.me/wp-content/uploads/2022/06/Livrable-ACV-SNPAA-version-au-2-juin-2022_compressed.pdf 
*2  U.S. Department of Agriculture-Office of Energy and Environmental Policy – https://www.usda.gov/sites/default/files/documents/LCA_of_Corn_Ethanol_2018_Report.pdf 
*3  https://www.epure.org/press-release/eu-ethanol-sets-new-record-for-greenhouse-gas-reduction-confirms-importance-to-europes-energy-independence/ 

2030-ig 21,7 százalékos globális spórolás, harmada a bioüzemanyagok miatt

A bioüzemanyagok, így a benzinbe kevert etanol és a gázolajba kevert biodízel biokomponensek a következő években, évtizedekben nagyon nagy mértékben járulnak hozzá a közlekedés fenntarthatóvá tételéhez.

Egy, a világ szárazföldi közlekedésének üzemanyag-fogyasztását 2015-től 2030-ig vizsgáló, a múltat is elemző, de jövőre is előrejelzést készítő, tavaly közzétett szakértői tanulmány  szerint 2015-ös 230 Mtoe (megatonna olajegyenérték)-ről 2030-ra 180 Mtoe-re, azaz 21,7 százalékkal csökken a globális szárazföldi közlekedés üzemanyag-fogyasztása. E csökkenés mögött pedig – meglepő módon – csak kétharmad részben áll az elektromos és hibrid hajtások megjelenése, egyharmad részben a jelentős fogyasztáscsökkenés a bioüzemanyagok elterjedésének lesz majd köszönhető.

Évi pár ezer új e-autó jó trend, de közel sem elegendő a gyökeres változáshoz

Bár a közvéleményben erősen él az a kép, hogy az elektromos autózás érdemben csökkenti például a széndioxid kibocsátást, ez – az amúgy helyes irány – ugyanakkor még nem képvisel eléggé nagy súlyt a közúti közlekedésben. Tekintsünk most el attól, hogy a legtöbb esetben az e-autók ma nem zöld energiát fogyasztanak: az ezek számára szükséges óriási áram mennyiséget is fosszilis (például gáz, vagy szén) erőművekben állítják elő és hatalmas szállítási veszteségekkel jut el a töltőhelyekre.

Ám nézzük csak a tényeket, az arányokat: Magyarországon a Datahouse adatai szerint  a zöld rendszámos autók száma 42.633 darab volt 2021. december végén. Ez a teljes hazai épkocsi flotta 1,16 százaléka volt 2021 végén. Ha a használt importot és a zöld rendszámos járművek számának trendszerű növekedését is számításba vesszük, akkor az évtized végére is legfeljebb 10 százalékos részarányt képviselhetnek.

A bioetanol még mindig a legreálisabb megoldás lehet a mobilitás fenntarthatóbbá tételére

...

Az elektromos autókat a hazai utakat járó összesen 4,02 millió autóból  levonva, egyelőre 3,97 millió teljesen, vagy nagyrészt (lásd nem tölthető és fél-hibridek) belső égésű motorral hajtott járműről beszélünk. Ezek átlagéletkora 15 év. Ha – igen óvatosan – csak évi 5 ezer kilométeres futással és hat liter körüli átlagfogyasztással kalkulálunk, akkor csak a magyar személyautók 1,19 milliárd liter üzemanyagot fogyasztanak évente, ám a valóságban ennél inkább többet. 2020-ban az EU27 közlekedési energiafelhasználása, megtisztítva a különböző szorzószámoktól, 92,5 százalékban fosszilis alapú üzemanyag volt! Az elmúlt években ez a szint érdemben nem változott.
___
*4  2030 Transport Decarbonization in the EU; 2021. július
*5  DataHouse – https://carinfo.hu/
*6  https://www.ksh.hu/stadat_files/sza/hu/sza0069.html 

...

Az EU27 által 2020-ban a közlekedés zöldítésére ténylegesen felhasznált bioüzemanyagokból közel 70 százalékot tettek ki az úgynevezett első generációs bioüzemanyagok, amelyek költséghatékony és fenntartható előállításában Magyarország a világ élmezőnyéhez tartozik (TOP3, az egy főre jutó etanol előállításban, USA és Brazília mögött).

...

Ez alapján a hazánkban legnépszerűbb 95-ös benzin 6,1 százalékos bekeverési arányával kalkulálva már most is több mint 70 millió liter fosszilis üzemanyagot váltunk ki bioüzemanyagokkal a töltőállomásokon. A bekeverési arány növelésével bőven van még tér ennek további javítására, amivel ráadásul az ország energiafüggősége is csökkenthető.

Finnország és Franciaország éllovasok a bioüzemanyagok használatában
Inspiráló külföldi példák pedig vannak. Finnországban 2.000 eurós támogatás érhető el azok számára, akik régi autójukat magasabb bioetanoltartalmú üzemanyagok használatára alkalmas autóra cserélnék. A technikai feltételek ilyen biztosításán túl azonban az elérhetőség is kulcskérdés: Franciaországban, ahol ugyancsak a 10 százalékos etanoltartalmú (E10-es) üzemanyag a legnépszerűbb az autósok körében, 2020-ban – a világjárvány ellenére! – 32 százalékkal nőtt az E85-öt értékesítő kutak száma, a tavalyi év végén pedig már átlagosan az ország minden negyedik benzinkútjánál kapható volt a klímabarát üzemanyag.

Nemzetközi díjat kapott a Pannonia Bio világszínvonalú finomítói fejlesztése

Tavaly októberben a dunaföldvári Pannonia Bio Zrt. mérnökeiből és szakértőiből álló csapat megnyerte az  IChemE Energy Award 2021 díjat a "Decarbonizing biorefineries to produce greener bioethanol" (azaz a Biofinomítók dekarbonizációja a zöldebb bioetanol előállításáért) című projekttel. E díjakat a brit alapítású, világszerte 33 ezer taggal bíró Institution of Chemical Engineers (Vegyészmérnökök Intézete) adja át minden évben; a díj azért jött létre, hogy a vegyészmérnöki tudományok a társadalmi fejlődéshez minél nagyobb mértékben hozzájáruljanak. Ez a díj – az IChemE Global Awards keretében – a legjobb projektet, folyamatot vagy terméket ismeri el, amely a hatékony energiafelhasználás vagy az energiaintenzitást csökkentő termelési módszerek fejlesztése terén elért eredményeket állítja nemzetközi szakma krémjének reflektorfényébe. Julian Parra, Volford András és Graeme Hansen ötletének megszületése óta 3 év telt el, így mára a csapat egy olyan innovatív új technológiát tudott bevezetni, amely csökkenti a Pannonia Bio dunaföldvári biofinomítójának üvegházhatású gázkibocsátását, ezzel a vállalat bioetanol előállítása még „zöldebbé” válik.
A 2021 márciusától már teljes kapacitással működő projekt révén nagyobb hatékonyságot, alacsonyabb költségeket értek el, és 33 MW-tal csökkentették a földgázfogyasztást, mindössze 5,9 MW áram befektetetésével. Érdemes tudni, hogy az etanolgyártás során az úgynevezett desztilláció és a dehidratálás energiaigényes folyamatok, és a biofinomító energiafogyasztásának jelentős részét teszik ki. A csapat válasza erre a kihívásra az intelligens hőintegráció és e területek energiahatékonyságának növelése volt. 
Az etanolgőzök sűrítésével járó kockázatok minimalizálása miatt a berendezéseket és a kapcsolódó folyamatokat nagymértékben automatizálták. Ezzel sikerült a szén-dioxid-kibocsátást csökkenteni, a termelési költségeket minimalizálni.

A Pannonia Bióról
A Pannonia Bio, amely élen jár az új biofinomítói technológiák fejlesztésében, többféle terméket előállító biofinomítót üzemeltet Magyarországon 2012 óta, a Tolna megyei Dunaföldváron. Az azóta eltelt időszakban közel háromszorosára emelte termelőkapacitását a cég. Napjainkban takarmány-, élelmiszer-ipari és egészségügyi termékeket, biokémiai anyagokat, továbbá bioüzemanyagokat állítanak elő a kőolajalapú termékek alternatívájaként. A felhalmozódott mérnöki szakértelem és a gabonaalapú biotechnológia használata folyamatos lehetőséget biztosít új, innovatív termékcsaládok létrehozására. A Duna partján található finomító évente több mint 1 millió tonna gabona feldolgozásával a magyar kukoricapiac kulcsfontosságú szereplője. Több százezer tonna fehérjében gazdag takarmányt, több mint 500 millió liter bioetanolt és 12 ezer tonna feletti mennyiségű kukoricaolajat termel. A fehérjében gazdag állati takarmány előállítása hozzájárul az európai élelmiszerbiztonsághoz. A 300 főt foglalkoztató vállalat jelentős magyarországi adófizető és közvetett módon több mint ötezer – főként vidéki – munkahely megtartásához járul hozzá. Ez Európa legnagyobb egy telephelyen található biofinomító üzeme, egyben a körforgásos gazdálkodás úttörője Magyarországon. Az üzem a klímaváltozás hatásainak mérséklésére törekszik.

www.pannoniabio.com/hu  


NEWS ; Ipari hírek ; Autó, jármű, közlekedés ; Fém, gépipar ; Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem

Legújabb Cégfelvásárlás hírek:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 10.000 ipari hírből: