Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Betöltés...

Fenntarthatóság, mint a BMW Group vállalati stratégiájának alappillére

2022.07.29

Forrás: BMW Sajtóközlemény
A BMW Group rendíthetetlenül elkötelezett ambiciózus fenntarthatósági céljai mellett és következetesen folytatja a vállalatcsoport átalakítását, hogy 2050-re teljes értékláncát tekintve olyan üzleti modell mentén működjön, amely egyetlen ponton sem bocsát ki káros anyagot.


A nyersanyagok körforgásos gazdasági értelemben vett újrahasznosításának célja a lehető legjobb erőforrás-hatékonyság elérése.

A BMW Group kitart ambiciózus fenntarthatósági célkitűzései mellett, amelyek égisze alatt sorozatgyártási folyamataiban a 2019-es értékekhez viszonyítva 2030-ra 40 százalékkal csökkenti az egy legyártott új autóra vetített károsanyag-kibocsátás mértékét. „Innovációinkkal egyre inkább a fenntarthatóságot éltetjük” – mondta Thomas Becker, a BMW Group fenntartható mobilitásért felelős divíziójának vezetője. „A nyersanyagokkal kapcsolatos szakmai egyeztetések megerősítik a körforgásos gazdaság kiterjesztésére való törekvéseinket. Az elhasználódott járműveinkben található nyersanyagokat a lehető leghatékonyabban szeretnénk felhasználni, és azokat az új járművek gyártása során újrahasznosítani. Maximális energia- és nyersanyag-hatékonyságunknak köszönhetően tovább fogjuk csökkenteni sorozatgyártási folyamataink károsanyag-kibocsátását és megőrizzük a természeti erőforrásokat” – tette hozzá. A BMW Group járműveinek átlagosan mintegy 30 százaléka már ma is újrahasznosított és újrafelhasznált anyagokból, úgynevezett „másodlagos nyersanyagokból” készül. A vállalatcsoport „Secondary First” megközelítésének célja, hogy ez az arány a jövőben 50 százalékra emelkedjen.

A BMW Group a német autógyártó vállalatok közül elsőként csatlakozott az SBTI (Science Based Targets Initiative) 1,5 fokos üzleti tervéhez, amely azt jelenti, hogy a vállalatcsoport klímasemlegesség felé vezető útja tudományosan igazolt és átlátható, ráadásul a Párizsi Éghajlatvédelmi Egyezmény legambiciózusabb célkitűzésével is maximálisan összhangban van. A BMW Group ugyanakkor a teljes klímasemlegességet célzó törekvések mellett is elkötelezte magát, amely teljes értékláncában legkésőbb 2050-ig megvalósul.

360 fokos, minden részletre kiterjedő megközelítés a teljes értékláncban

A BMW Group módszeresen bővíti tisztán elektromos meghajtású és plug-in hibrid hajtáslánc-technológiával szerelt modellpalettáját. 2030-ban a vállalatcsoport már minden második új autóját tisztán elektromos meghajtással fogja értékesíteni. A következő évtized hajnalától a MINI és a Rolls-Royce Motor Cars portfólióján is kizárólag zéró emissziójú modellek sorakoznak majd. 2030-ra így a BMW Group egy legyártott új autóra és egy megtett kilométerre vetített károsanyag-kibocsátási mutatója a 2019-es szinthez képest mintegy 50 százalékkal csökken.

„A fenntarthatóság ugyanakkor a BMW Group számára sokkal többet jelent, mint a hálózatról tölthető modellek gyártása és értékesítése” – nyilatkozta Thomas Becker. „A károsanyag-kibocsátás tényleges csökkentése csak egy átfogó, az erőforrásoktól az újrahasznosításig terjedő fenntarthatósági megközelítéssel érhető el” – mondta. A beszállítói hálózatban jelentkező emisszió-csökkentés az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan egyre fontosabbá válik, kiváltképp a nagyfeszültségű akkumulátorok energiaigényes sorozatgyártási folyamata miatt. Az egyre több energiatároló egység ellenére a BMW Group célja, hogy beszállítói hálózatában 2030-ra a 2019-ben regisztrált értékhez képest 20 százalékkal, sorozatgyártási folyamatában pedig akár 80 százalékkal csökkentse a károsanyag-kibocsátást. A gondosan kiválasztott kompenzációs kezdeményezéseknek köszönhetően a BMW Group nemzetközi gyártási hálózata már most karbonsemlegesen működik.

A nyersanyagok felelős kitermelése és a természet erőforrásainak megőrzése

A BMW Group azt a célt is kitűzte maga elé, hogy kiépítse az autóipar leginkább fenntartható beszállítói hálózatát. Ennek középpontjában a károsanyag-kibocsátás csökkentése, a természet erőforrásainak megőrzése, valamint a környezetvédelmi és társadalmi normák betartása és betartatása áll.

Az elektromos mobilitás térnyerésével párhuzamosan a hálózatról tölthető hajtáslánc-technológiák alkatrészeinek sorozatgyártásához szükséges nyersanyagok is a figyelem középpontjába kerülnek. A BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb elektromos motorjainak tervezési alapelve teljes egészében mellőzi a rotorban a ritkaföldfémek használatát. A müncheni központú vállalatcsoport a nagyfeszültségű akkumulátorok sorozatgyártásához szükséges nyersanyagok beszerzésében is önálló megközelítést alkalmaz, amelynek célja az anyagok eredetének és bányászati módszereinek teljes átláthatósága: a BMW Group közvetlenül a bányákból vásárol lítiumot és kobaltot, majd közvetlenül bocsátja azokat az akkumulátorcella-gyártók rendelkezésére.

A „zöld” acél alkalmazása akár 95 százalékkal csökkenti az emissziót

A beszállítói hálózatban jelentkező károsanyag-kibocsátás csökkentése terén látványos előrelépésekkel kecsegtet a megújuló erőforrások kiaknázásával előállított villamos energia hasznosítása. Beszállító partnereivel a BMW Group már több mint 400 szerződést írt alá az ilyen, száz százalékban „zöld” villamos energia alkalmazására vonatkozóan. Ide tartoznak többek között az alumíniumot beszállító és az akkumulátorcellákat gyártó partnerek is. 2021 februárja óta a BMW Group kizárólag napenergia felhasználásával előállított alumíniumot vásárol az Egyesült Arab Emírségekben működő Emirates Global Aluminium (EGA) vállalattól. 2024-től az új BMW és MINI modellek alumíniumöntvényből készülő keréktárcsáit is száz százalékban zöldenergia alkalmazásával állítják majd elő. A technológiai átállás az alumínium előállításához szükséges, rendkívül energiaigényes elektrolízis folyamatot és a keréköntés folyamatát egyaránt érinti.

A károsanyag-kibocsátás az acélbeszállítói láncban is folyamatosan csökken. 2025-től ráadásul a BMW Group olyan, emisszió-csökkentett acélt fog vásárolni, amelyet nem fosszilis alapú nyersanyagokból – például szénből –, hanem földgáz vagy hidrogén és „zöld” villamos energia felhasználásával állítanak elő. Ez akár 95 százalékkal csökkenti az acél gyártása során jelentkező károsanyag-kibocsátás mértékét. 2030-ra így a vállalatcsoport az európai üzemeinek sorozatgyártási folyamataihoz szükséges acéligény több mint 40 százalékát „zöld” acélból fogja fedezni, amellyel éves szinten akár 400.000 tonnával csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

A körforgásos gazdaság, mint az átfogó fenntarthatóság kulcsa

A BMW Group arra összpontosít, hogy jelentős mértékben növelje új autóiban a másodlagos anyagok alkalmazási arányát, hogy ezzel is tovább csökkentse nyersanyagok iránti igényét és a sorozatgyártási folyamatában jelentkező károsanyag-kibocsátást. A BMW i Vision Circular tanulmányautó képében a vállalatcsoport már tavaly bemutatta, hogy következetes és módszeres mérnöki gondolkodással olyan autót is lehet tervezni, amely szinte teljes egészében a körforgásos gazdaság alapelveit élteti. A koncepcióhoz a tervezők a szerves alapú nyersanyagok mellett elsősorban olyan anyagokat használtak fel, amelyek már életciklusuk végén járva száz százalékban újrahasznosíthatóak voltak. A müncheni központú vállalatcsoport hosszú távú célja az, hogy az elhasználódott járművekből kinyert nyersanyagokat a jövőbeni új autók sorozatgyártása során a lehető leghatékonyabban hasznosítsák újra.

A BMW i Vision Circular tanulmányautó egyértelműen példázza, hogy az erőforrások megőrzése már az új modellek első tervezési fázisában megkezdődhet, következetesen csökkentve a felhasznált és alkalmazott alkatrészeket, anyagcsoportokat, illetve felületkezelési megoldásokat. A BMW i Vision Circular tanulmányautóban ezért például nincsenek ragasztások vagy kompozit anyagok: a mérnökök ezek helyet intelligens kötéstípusokat, például zsinórokat, nyomócsapokat és gyorszáras rögzítőelemeket használtak. Az egyes alkatrészek így később könnyen elkülöníthetők egymástól és típusuknak megfelelően újrahasznosíthatók.

Innovatív újrahasznosítási megoldások, mint a körforgásos gazdaság hatékonyságának alappillére

A BMW Group a körforgásos gazdaság kiterjesztése felé vezető úton a járművek újrahasznosítására is fontos hangsúlyt fektet. A vállalatcsoport München mellett található újrahasznosító és szétbontó központjában (RDZ) évente akár 10.000 darab BMW, MINI, Rolls-Royce és BMW Motorrad modellt is újrahasznosítanak. Az elhasználódott járműveket szabványosított eljárás szerint bontják szét, az újra felhasználható alkatrészek, valamint az újrahasznosításra alkalmas anyagok azonosítására összpontosítva. A BMW Group tervező- és fejlesztőmérnökei ma már az újrahasznosító és szétbontó központban felhalmozott tapasztalatokat kiaknázva tervezik meg az új modellek újrahasznosíthatóságát, az eredményeket pedig a vállalatcsoport a partnereivel is megosztja. A BMW Group kulcsfontosságú szerepet játszott a szabványosított járműszétbontás információit tartalmazó nemzetközi rendszer (IDIS - International Dismantling Information System) kidolgozásában is. Az IDIS adatai és megállapításai világszerte elérhetőek az újrahasznosítók számára.

A BMW Group München melletti újrahasznosító és szétbontó központja a hálózatról tölthető modellek nagyfeszültségű akkumulátorainak újrahasznosítása terén is évek óta innovatív módszereket alkalmaz. A szakemberek az iparági és tudományos partnerekkel közösen olyan eljárásokat fejlesztettek ki, amelyek több mint 90 százalékos újrahasznosítási arányt garantálnak. A BMW Group az akkumulátorok újrahasznosítása terén elért általános fejlődés elősegítése érdekében ezen szaktudását is megosztotta.

Kínában a közös vállalkozásként működtetett BMW Brilliance Automotive (BBA) mérnökei a nagyfeszültségű akkumulátorokból kinyert nikkel, lítium és kobalt nyersanyagokként történő újrafelhasználására most először egy zárt körforgást is létrehoztak. Ezeket a nyersanyagokat a BMW Group új akkumulátorcelláinak sorozatgyártása során használják fel. A nyersanyagok eme zárt körforgása az újonnan bányászott, elsődleges anyagok felhasználásához képest jelentős mértékben redukálja a véges erőforrások kiaknázását és mintegy 70 százalékkal csökkenti a károsanyag-kibocsátást.

Fenntartható sorozatgyártás: kevesebb károsanyag-kibocsátás, hulladék és vízfogyasztás

A körforgásos gazdaság alapelvei a sorozatgyártási folyamat fázisait is érintik. A BMW Group az acél és az alumínium beszerzését tekintve már zárt körforgásokat hozott létre a gyártóüzemek és a beszállítók között, amelynek eredményeként a présüzemek acélhulladékainak és alumíniummaradványainak mintegy 70 százalékát a közvetlen körforgásos gazdaság elve szerint újrahasznosítják.

2006 óta a BMW Group több mint 70 százalékkal csökkentette a járművei sorozatgyártási folyamatában keletkező károsanyag-kibocsátást, 2021 óta pedig nemzetközi gyártási hálózatának összes létesítménye karbonsemlegesen működik. Mindezzel párhuzamosan a vízfogyasztás és a hulladéktermelés is folyamatosan csökkent. A BMW Group legnagyobb európai gyárában, Dingolfingban például 2021-ben egy legyártott új autó után mindössze 580 gramm maradékhulladék keletkezett.

A BMW iFACTORY gyártási stratégia bevezetésével újabb szintre lép a BMW Group gyáraiban az energiahatékonyság, az erőforrások megőrzése és a hulladéktermelés csökkentése. A vállalatcsoport Debrecenben épülő új gyárában 2025-ben megkezdődik a Neue Klasse modellgeneráció sorozatgyártása, amely a fenntarthatóság és a körforgásos gazdaság jegyében zajló, következetes sorozatgyártás tökéletes példájaként áll majd rendszerbe.

Felelősségvállalás a környezetért

A BMW Group 360 fokos, minden részletre kiterjedő fenntarthatósági megközelítése nem csupán a teljes értékláncot foglalja magában – az erőforrások kitermelésétől kezdve, a sorozatgyártáson keresztül, egészen az újrahasznosításig –, hanem a fenntarthatóság minden szintjét érinti: ökológiai, gazdasági és társadalmi aspektusból egyaránt.

A vállalatcsoport a felelős nyersanyag-kitermelés iparági iránymutatójaként olyan kezdeményezéseket is támogat, mint például a világ legnagyobb civil természetvédelmi szervezetének (WWF – World Wildlife Fund for Nature) mélytengeri bányászat elleni elköteleződése. A BMW Group egészen addig nem használ fel mélytengeri nyersanyagokat és nem finanszírozza a mélytengeri bányászatot, ameddig az utóbbi eljárás környezetre gyakorolt hatásait elemző, átfogó tudományos kutatások eredményre nem vezetnek és fel nem tárják a mélytengeri bányászat egyértelmű környezetvédelmi következményeit, illetve ameddig a mélytengerek megfelelő védelme nem garantált.

És noha a BMW eDrive hajtáslánc-technológia legkorszerűbb, ötödik generációjának nagyfeszültségű akkumulátoraiban már nem használnak olyan kobaltot, amely a Kongói Demokratikus Köztársaságból származik, a BMW Group továbbra is részt vesz egy helyi projektben. Partnereivel együtt a vállalatcsoport megbízta az elsőszámú németfejlesztési ügynökséget (GIZ – Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit), hogy dolgozzon ki intézkedéseket a mikrobányákban dolgozó munkaerő és a környező településeken élő emberek munka-, illetve életkörülményeinek javítására.

Felelősséggel a munkatársak és a társadalom iránt

A BMW Group az elektromos mobilitás és a digitalizáció irányába történő átalakulás aktuális szakaszában is intenzíven teljesíti munkatársaiért vállalt felelősségét. A vállalatcsoporton belül jelenleg történetének legnagyobb képzési és továbbképzési kezdeményezése zajlik. 2021-ben a BMW Group mintegy 389 millió eurót fektetett be munkatársai szakmai képzésébe és fejlesztésébe. A jövőbeni tréningeken több mint 75.000 résztvevő fejleszti majd tovább kvalitásait, így ők is nagymértékben hozzájárulhatnak a vállalatcsoporton belüli átalakuláshoz.

A BMW Group megbízható és hiteles munkáltatóként pozícionálja magát, amikor tehetséges és kreatív szakemberek megszólításáról van szó. Olyan munkáltatóként, amely hosszú távon fenntartható munkahelyeket, a vállalatcsoport sikertörténetében pedig vonzó munkavállalói részvételt garantál. A személyes karrierek fejlődéstörténete, a társadalmi elköteleződések osztatlan támogatása, a sokszínűség éltetése és a diszkrimináció elleni következetes elkötelezettség egytől egyig azt mutatja, hogy a BMW Group miként éli meg társadalmi felelősségvállalását a gyakorlatban, mind belsőleg, mind pedig külsőleg.

Nemzetközi munkáltatóként, öt kontinensre kiterjedő létesítmény-hálózatával a BMW Group aktívan közreműködik a társadalomban és felelősségvállalására globális tényezőként tekint. A kultúrák közötti kölcsönös megértés és elfogadás, a gyermekek és a fiatalok stabil oktatása, valamint a közlekedésbiztonság is azon területek közé tartozik, amelyek mellett a vállalatcsoport hosszú távon elkötelezte magát.

A BMW Group mindemellett munkavállalói kezdeményezéseit is támogatja. Aktuális példa erre a „PowerUp” névre keresztelt projekt, amelyet a BMW Group két fiatal szakembere dolgozott ki. A mérnökök egy olyan nagyteljesítményű napenergiatároló blokkot fejlesztettek ki, amelyben hat darab, korábbi technológiafejlesztési prototípusokban elhasznált nagyfeszültségű akkumulátor dolgozik. A blokkot a dél-afrikai Rosslynban, a BMW Group gyárának közelében található iskolában állították rendszerbe, ahol a technológia naponta 36 kWh tiszta villamos energiát képes előállítani. Ez körülbelül 38 számítógép, 100 izzó és egy vízszivattyú működtetéséhez elegendő. A München melletti Lohhofból származó nagyfeszültségű akkumulátoroknak köszönhetően így az iskola nem csupán a villamosenergia-költségeken spórol, de károsanyag-kibocsátását is évi 40 tonnával csökkenti.

www.bmw.hu   


NEWS ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés ; - BMW, MINI, Rolls-Royce ; Fém, gépipar ; Ingatlan, építőipar ; Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem ; Solar

Legújabb Cégfelvásárlás hírek:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 10.000 ipari hírből: