Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Betöltés...

*A minőség ugyanolyan fontos, mint a funkcionalitás és az ár*

2022.05.18

Forrás: FANUC, Hírek
A FANUC Europe elnök-vezérigazgatóját, Shinichi Tanzawa-t a vállalat növekedési stratégiájáról, a robotpiaci kilátásokról és a kobotok gyártóipari elterjedésében tapasztalható problémákról kérdeztük.


Hogy látja a FANUC pozícióját a robotikában?

Az eddig legyártott több mint 810 ezer FANUC robottal világszinen piacvezetők vagyunk robotikában; Európában pedig már 1985-ben megkezdtük a robotértékesítést. Saját statisztikáink szerint a piaci részesedésünk a kontinensen jelenleg 25-27 százalék körül mozog.

Nehéz ezen a piacon működni?

Japán vállalatként nem volt könnyű megvetni a lábunk Európában. Az Egyesült Államokban sikerült nagyon magas piaci részesedést elérnünk, és erős pozíciónk van Kínában, illetve más ázsiai országokban is. Ezek a tapasztalatok mind segítettek abban, hogy Európában is növekedni tudjunk. A FANUC üzletpolitikájához hozzátartozik, hogy hosszú távú kapcsolatokra törekszünk ügyfeleinkkel, akiknek megbízható, stabil partnerei vagyunk. Ez a hozzáállás segít nekünk abban is, hogy megerősítsük a piaci pozíciónkat, mivel általában nyolc-tíz évre van szükség ahhoz, hogy az ügyfelek megismerjék mindazokat az előnyöket, amelyeket a magas minőségű, megbízható termékeink nyújthatnak nekik.

Miért van ez így?

Ez leginkább az alacsonyan tartott teljes élettartamköltségnek (TCO) köszönhető. A FANUC robotok akár 5, 10 vagy 20 év használat után is remekül működnek: magas minőségben gyártanak, megbízhatóak és pontosak. Ez azt is jelenti, hogy a felhasználóknak alig kell karbantartásra költeniük.

Ez általános?

Egyáltalán nem. A robotok karbantartási költségei az élettartam során általában jelentősen meghaladják a vételár nagyságát. Ezért fontos, hogy az automatizálási beruházási döntésben ne csak az árat nézzék a felhasználók. Azt szoktuk mondani, hogy a helyes döntéshez három dolgot kell mérlegelni: a funkcionalitást, az árat és a minőséget. A robot funkcionalitása általában minimumkövetelmény, ezután jön az ár és a minőség. A FANUC-nál viszont mi úgy gondoljuk, hogy a minőség ugyanolyan fontos, mint a funkcionalitás és az ár. Valójában ezt az mutatja meg a legjobban, hogy a robotjaink akár kétszer annyi ideig használhatók, mint a versenytársaink termékei.

Mi a recept ehhez a hosszú termék-élettartamhoz?

A fejlesztés során a következő szempontokat tartjuk a legfontosabbnak: költségcsökkentés, a megbízhatóság növelése és minél kevesebb alkatrész használata. Ez utóbbi azt jelenti, hogy mindig a termékeink egyszerűsítésére törekszünk, ami csökkenti a költségeket és segít a megbízhatóság növelésében. Ez logikus: minél kevesebb alkatrész, annál kevesebb hibalehetőség!

Mennyire meghatározó szempont a termékminőség az európai ügyfelek számára? Fontosabb, mint mondjuk Kínában?

A megbízhatósági és minőségi hibák általában nagyobb figyelmet kapnak Európában. Az itteni felhasználók hosszabb élettartamú termékeket keresnek, mint a kínai vásárlók, akik igyekeznek lefaragni az árakat és általában már azzal is elégedettek, ha egy robot egy évig működik. Mégis, annak ellenére, hogy egészen mást gondolunk a minőségről, a kínai pozíciónk is meglehetősen erős. Bár a kínai ügyfeleink kisebb hangsúllyal veszik számításba a minőséget, de amint elkezdik a FANUC termékeit használni, egyre inkább értékelik a hosszabb termékélettartamot.

Megelőző karbantartási szolgáltatást is ajánlanak az ügyfeleknek?

Természetesen, az egyik ilyen megoldásunk a ZDT, a Zero Down Time (vagyis Nulla Állásidő). Néhány FANUC felhasználó arra használja ezt az eszköztárat, hogy a karbantartási időpontjait ütemezze. A célunk az, hogy az ügyfelek két héttel hamarabb értesüljenek, minthogy a robotok megállnának a termelésben. Robotjainkba és szerszámgépeinkbe szervomotorokat építünk be, amelyek a karbantartás szükségességére utaló jeleket generálhatnak.

Két hét elegendő idő egy karbantartási folyamat tervezéséhez?

Szigorúan tartjuk magunkat a „Service first” filozófiánkhoz, ennek megfelelően nemcsak a pótalkatrészek állnak nagy számban a felhasználók rendelkezésére, hanem képzett technikusaink hálózata is támogatást nyújt. Egész Európában az átlagos javítási idő (a bejelentéstől a robotok megjavításáig) mindössze 20 óra. A karbantartás tervezéséhez tehát – kivéve, ha nagyszámú robotról beszélünk – elegendő a két hét, hiszen a cserealkatrészek 99,97 százalékban rendelkezésre állnak minden legyártott modellhez. A központi európai raktárunkban 360 ezer alkatrészt tárolunk, és leányvállalataink további raktáraiban közel 700 ezer további cserealkatrész található.

Nem jelent túl nagy költséget ilyen egy nagy mennyiségű pótalkatrész-készlet fenntartása?

Valóban drága ekkora raktárkészletet tartani, de elengedhetetlen a kiváló szolgáltatási színvonal biztosításához. Sok olyan alkatrész van, amely csak évek, esetleg évtizedek múlva kerül beépítésre, ezért a raktározás igen nagy pénzügyi befektetést jelent. Emiatt a legtöbb profitorientált vállalat nem is tart ekkora készletet.

A FANUC viszont más filozófiával működik. Itt Európában az elmúlt öt évben a korábbi 99 százalékos alkatrészlefedettségünket emeltük 99,97 százalékra, a személyes célom pedig az, hogy elérjük a 100 százalékot. Jelenleg minden 4000. rendelés olyan, amit nem tudunk azonnal kiszolgálni, ám bármely szükséges darabot meg tudjuk rendelni Európán kívülről és egy-két héten belül megérkezik az ügyfélhez.

A jövőben tervezik a 3D-nyomtatás alkalmazását? Ki tudnák ezzel váltani esetleg a pótalkatrészek raktározását?

Néhány alkatrész esetén elképzelhető. Például egy robotkar megvalósítható a technológiával, ugyanakkor egy váltó gyártása csak nehezen lenne kivitelezhető. A legfontosabb cserealkatrészeink általában elektronikai komponensek, így például CPU-kártyák, amelyek szintén nem nyomtathatók. Ehelyett inkább készletezzük ezeket, hogy akkor is ki tudjuk szolgálni a rendeléseket, amikor nem gyártanak a beszállítóink.

Hiába látszik úgy, hogy egyre felkapottabb a kobot-technológia, mégsem találkozunk velük minden üzemben. Mi lehet ennek az oka?

A piacon jelenleg kapható kobotok többsége alkalmas laboratóriumi környezetben történő használatra, de ipari környezetben nem állják meg a helyüket. Ennek oka az, hogy nagyon nehéz olyan kollaboratív robotokat gyártani, amelyek a szükséges érzékenységet és tartósságot egyszerre biztosítják. A FANUC az 1970-es évek óta fejleszt ipari robotokat, és jóval több mint 20 éve foglalkozik érzékelőkkel és látórendszerekkel. Az érzékenység és a tartósság mellett a könnyű kezelhetőség is követelmény ahhoz, hogy a kobotok a gyártásban is elterjedhessenek. A FANUC új, könnyű CRX-robotjai ötvözik ezt a három tulajdonságot, ennek köszönhetően az irántuk mutatkozó kereslet is igen magas.

Mire számít a robotpiac növekedésével kapcsolatban?

Az elmúlt öt évben az európai robotértékesítések száma több mint 10 százalékkal nőtt évente. Ha ez a tendencia folytatódik, a következő tíz évben megduplázzuk az eladásaink számát. Összességében arra számítunk, hogy nagyobb ütemben fogunk nőni, mint az üzletág, mivel arra törekszünk, hogy növeljük a piaci részesedésünket.

Hogyan fogják meggyőzni az európai felhasználókat?

Lépésről lépésre növeljük az ügyfélkörünket. Alapelvünk, hogy csak akkor javasoljuk az automatizálást, ha a befektetés valóban megtérül ügyfeleink számára. Saját gyárainkban is ezt az elvet alkalmazzuk. A FANUC gyártóüzemeiben jelenleg közel 5000 robot dolgozik éjjel-nappal. Egyetlen más robotgyártó sem használ ilyen nagyságrendben robotokat a saját üzemében. Nekünk azonban ez a stratégia segített leküzdeni a szakemberhiányt, illetve nagyobb rugalmasságot biztosít számunkra a gyártásban. Mivel a saját termékeinket mi ismerjük a legjobban, európai ügyfeleinket az automatizálási igényeiknek megfelelő megoldásokkal tudjuk támogatni.

Érezhetők a koronavírus-járvány vagy az ukrajnai háború negatív hatásai a rendeléseken?

Az Ukrajnában kialakult helyzet ugyanúgy, mint a pandémia, átmenetileg kiszámíthatatlanságot okoz, amit rövid távon mi is érzünk a rendelésállományon. Ugyanakkor az automatizálás iránti kereslet továbbra is dinamikusan nő, annak ellenére is, hogy az ellátási láncokban fennakadásokat tapasztalhattunk az utóbbi hónapokban és években.

És mi a helyzet a saját ellátási láncaikkal? Időben le tudják szállítani a megrendelt robotokat?

Csakúgy, mint sok más vállalat, mi is szembesülünk beszerzési problémákkal az alapanyaghiány következtében. A szállítás önmagában nem jelent nehézséget számunkra, mert bár a termelés Japánban zajlik, gazdag raktárkészlettel rendelkezünk Európában is. A kontinensen található központjainkban és raktárainkban a sztenderd FANUC-robotok mind rendelkezésre állnak, így az ügyfeleink igényeire tudjuk szabni őket, ha szükséges. Ugyanúgy, mint a pótalkatrészekből, a robotmodellekből képzett raktárkészletünk is segít abban, hogy a rendeléseket gyorsan ki tudjuk szolgálni.

A FANUC-ról:

A FANUC Corporation a világ egyik vezető gyárautomatizálási vállalata a CNC vezérlőrendszereivel, ipari robot és a szerszámgép kínálatával (így a ROBODRILL, a ROBOCUT, a ROBOSHOT termékcsoportokkal). 1956 óta úttörőnek számít a számjegyvezérlésű szerszámgépek fejlesztésében az ipari automatizálási szereplők között. Világszerte 271 leányvállalattal, több mint 8.200 alkalmazottjával a FANUC gyakorlatilag mindenhol elérhető és megbízható műszaki támogatást nyújt partnereinek az értékesítés, a fejlesztés, a logisztika, a szállítás, az ügyfélszolgálat, valamint a kutatási tevékenység mellett. 

www.fanuc.eu    


NEWS ; Ipari hírek ; Business ; Munkagép, haszongép ; Robot, automatika, automata ; - FANUC ; D nyomtatás ; Fém, gépipar ; CNC ; Logisztika, szállítmányozás, beszállítás

Legújabb Cégfelvásárlás hírek:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 10.000 ipari hírből: