Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Új dimenzióban az elektromos mobilitás – A beltér és a kezelés mércéjéül szolgálhat az Audi Q4 e-tron

2021.03.12

Forrás: Porsche Hungaria, Audi Sajtóközlemény
- A kompakt elektromos modell térkínálata túlmutat a kategória elvárásain
- Iránymutató technika: Kiterjesztett valóság Head-up-kijelző
- Új kormánykerék-generáció érintő-kezelőelemekkel, és akár 11,6 col képátlójú MMI-képernyő


Ingolstadt/Budapest, 2021. március 12. – Üdvözlet a fedélzeten: az új Audi Q4 e-tron teljesen új dimenziók élményét kínálja, vezetője és utasai számára. A tisztán elektromos hajtásrendszerű kompakt SUV-modell térkínálata messze meghaladja a méretosztály jelenlegi határait és már a felsőkategória szintjét idézi. Kijelző-koncepciója szintén új nagyságrendet képvisel, a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) a valós és a virtuális világot kapcsolja össze, míg az MMI-képernyő akár 11,6 col képátlóval is rendelkezésre áll (extrafelszerelésként az év végétől). A kormánykerekek új, érintő-kezelőelemekkel kialakított generációja ugyancsak az elektromos modell jövőbe vezető útját jelzi, rakodóhelyei tekintetében pedig – amelyek különlegességei az ajtók felső részén kialakított palacktartók – mintegy 25 liternyi össztérfogattal szolgál. A levegős és progresszív beltér-dizájn a technika új korszakának élményét nyújtja.

Új és ötletes megoldás – az alapkoncepció

Q4 e-tron modelljével az Audi igazi sokoldalú tehetséget mutat be, amely a mindennapok és a szabadidő egyéni stílusú kísérőjeként minden tekintetben a háztartás első számú autójának is kiválóan alkalmas. Hosszúsága 4590, szélessége 1865, míg magassága 1613 milliméter, amely dimenzióival a Q4 e-tron külső méreteiben már a nagyobb kompakt SUV-modellek piaci szegmenséhez csatlakozik. Az Audi kompakt elektromos SUV-modelljének műszaki alapjául szolgáló Moduláris elektromos platform (MEB) architektúrája egészen újszerű térelosztást tesz lehetővé. Az első karosszéria-túlnyúlás mindössze 86 centiméter, a tengelytáv így tekintélyes 2,76 méter, azaz még a középkategóriájú SUV-szegmensre jellemzőnél is nagyobb. A beltér így adódó 1,83 méteres hossza pedig már a felsőkategóriájú SUV-modellekével is össze vethető.

Üdvözlet a fedélzeten – kényelmes beszállás, bőséges térkínálat

Már a beszállás is különösen kényelmes az Audi Q4 e-tron modellekbe, az ajtók nagy szögben nyílnak, az ülések pedig kényelmesen magas pozícióban várják a beülőket. A vezető és akár négy utasa bőséges térkínálatot élvezhet, egyebek mellett azért is, mert a középső alagutat egy lapos lépcső váltotta fel. A második sor ülőpozíciója csaknem hét centiméterrel magasabb, mint elöl, mégis bőséges fejtér áll rendelkezésre, míg a térdmagasságban mérhető lábtér egyenesen luxusszínvonalú. Az Audi kompakt elektromos SUV-modellje térkínálata tekintetében felülmúlja közvetlen vetélytársait a prémiumkategóriában.

Rakodóhely minden mennyiségben – 24,8 liter össztérfogat és ergonomikus palacktartók

Igazi sokoldalú tehetségként és családi autóként az Audi Q4 e-tron rakodóhelyek bőséges kínálatával érkezik, amelyek a kesztyűtartót is beleértve összesen 24,8 litert tesznek ki. A középkonzol két pohártartót, egy 4,4 literes, fedeles rekeszt, két (extrafelszerelésként négy) USB-C csatlakozót is tartalmaz. Emellett ez a tároló a mobiltelefon számára – kívánságra – az Audi phone box technikájával is kiegészíthető. Mind a négy ajtókárpit akár egyliteres palack elhelyezésére is alkalmas tartóval egészül ki, amelyek a kartámasz első részén, jócskán megemelt pozíciójukban ergonómiailag igen kedvezően érhetők el. E magasan kialakított palacktartók a formatervezők és a mérnökök szoros együttműködése eredményeként születtek, miközben az ajtók korlátozott beépítési térkínálata mellett elhelyezésük igazi kihívást jelentett számukra.

Az Audi Q4 e-tron csomagtartója 520 liter térfogatú, a 40:20:40 arányban osztott hátsó üléstámla lehajtásával pedig csaknem sík rakodófelület jön létre. Ez esetben a tetőig pakolva már összesen 1490 liter áll rendelkezésre, ami egyértelműen már az eggyel nagyobb SUV-szegmens szintje. Kívánságra az Audi elválasztó hálót és csomagtér-összeállítást is kínál, utóbbi egyebek mellett kétféle magasságban elhelyezhető rakodópadlózatot is tartalmaz.

Négy szinten is teljes egészében digitális – a kezelési koncepció

Mint minden modelljében, a Q4 e-tron esetében is egyszerű menüstruktúrával felépített, teljes egészében digitális működési és kijelző-koncepciót alkalmaz az Audi, ez esetben mindjárt négy szinten. Ezeket a vezető alapkivitelű digitális műszeregysége – vagy az Audi virtual cockpit –, a központi MMI-érintőképernyő, a természetes hangvezérlés, valamint – új és iránymutató technikaként – az extrafelszerelésként rendelhető Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) alkotják.

Új dimenzió – a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző

A Q4 e-tron extrafelszerelésként kínált Kiterjesztett valóság head-up-kijelzőjével (Augmented Reality Head-up-Display) az Audi nagy lépést tesz előre a kijelzőtechnikában. E megoldás két egymástól elválasztott szinten – az állapotfelületen és a kiterjesztett valóság (AR) szekcióban – vetíti ki a szélvédő segítségével a fontos információkat. Bizonyos vezetői segédrendszerek információi, a navigáció iránymutató nyilai, illetve az útvonal kezdő- és végpontjai – AR -szekció tartalomként – vizuálisan a valós külvilág megfelelő helyein, dinamikusan jelennek meg. A vezetőtől mintegy tízméteres fizikai távolságban virtuálisan látszanak lebegni, a pillanatnyi szituációtól helyzettől függően azonban jóval távolabbi hatást keltve is feltűnhetnek. A kijelzett tartalom ennek megfelelően villámgyorsan észlelhető, mégpedig a vezető zavarása vagy figyelmének elvonása nélkül, különösen is rossz látási viszonyok közepette kínálva hatékony segítséget.

Az AR-tartalmak látómezője (Field of View) a vezető szempontjából nagyjából 70 col képátlónak felel meg, amely alatt egy sík közeli tartomány, az úgynevezett állapotfelület húzódik. Ezen statikus jelzésként a pillanatnyi sebesség, a közlekedési táblák, valamint a vezetői segédrendszerek információi és a navigációs szimbólumok jelennek meg, a vezető előtt mintegy három méter távolságban lebegő hatást keltve.

A rendszer szíve – a képgeneráló egység

A Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) technikájának szíve a képgeneráló egység (Picture Generation Unit; PGU), amely a hosszú műszerfal mélyén kapott helyet. Egy különösen nagy fényerejű LCD-kijelző két síktükörre küldi az általa generált fénysugarakat és speciális optika választja szét a közeli és a távoli tartományokhoz tartozó részeket. A síktükrök elektromos állítású, nagyméretű homorú tükörre irányítják a sugarakat, ahonnan azok a szélvédőre jutnak. Ez az úgynevezett Eyeboxba tükrözi, s így a vezető szeme felé irányítja őket. A tíz méter vagy a pillanatnyi helyzettől függően akár nagyobb távolságban megjelenni látszó szimbólumokat ugyanolyan tisztán látja a vezető, mint valós környezetét.

Előretekintő képalkotó – az AR Creator

Szoftveroldali „agyközpontként” és képgenerátorként az úgynevezett AR Creator, vagyis a moduláris infotainment-koncepció (MIB 3) több önálló modulból felépülő feldolgozóegysége szolgál. Az AR Creator 60 frame/másodperc ütemezésben rendereli a megjelenítendő szimbólumokat, illetve illeszti a vetítőoptika geometriájához. Ezzel párhuzamosan a környezethez viszonyított helyzetüket is kiszámítja, amiről az első kamera, a radarérzékelő és a GPS-navigáció nyers adataiból szerez információkat. Szoftvere mintegy 600 ezer sor programozókódot tartalmaz, ami nagyjából ötven százalékkal több, mint amennyi az űrsiklók első verziójának teljes szabályzórendszerében szerepelt.

Számítási műveletei során az AR Creator azt is figyelembe veszi, hogy az objektum érzékelők általi észlelése és a grafikai tartalom kimenete között mindig adódik másodperc tört része nagyságrendű eltérés. Márpedig a Q4 e-tron e rövid időtartam alatt is jelentősen megváltoztathatja pozícióját, legyen épp szó fékezésről vagy útegyenetlenségről. Annak érdekében, hogy az Eyebox megjelenítése ne „ugorjon el”, több számítási művelet is zajlik: egy a kamera szoftverében, míg egy másik során az AR Creator a legfrissebb adatok alapján kalkulálja előre az autó további, előre irányuló mozgását. Egy további számítási művelet során a jármű függőleges mozgását becsüli meg, az ehhez szükséges adatokat a kamera, a radar és az Elektronikus menetstabilizáló rendszer (ESC) érzékelői szolgáltatják számára. Mindezen információk a rázkódáskiegyenlítés (Shake Compensation) műveletében futnak össze, amelyre a kép megjelenítését megelőző néhány ezredmásodpercben kerül sor, s amelynek feladata a kijelző zavaró remegésének megakadályozása.

Navigáció – elöl jár a drón

A navigáció területén különösen is mély benyomást keltően érvényesülhetnek a Kiterjesztett valóság head-up-kijelző (Augmented Reality Head-up-Display) erényei. Az úton az úgynevezett „drón” – egy lebegő nyíl – mutatja az útvonal következő beavatkozást igénylő pontját. Útkereszteződés előtt például először a lebegő nyíl jelzi a bekanyarodási manővert, még az előtt, hogy egy animált nyíl már pontosan az adott utcára mutat. Ha ezután egyenesen folytatódik az út, a drón előre repül és akár el is tűnik, hogy azután a következő aktív pont előtt ismét időben megjelenjen. A közeli tartomány alsó ablakában méterben jelenik meg a bekanyarodás helyének távolsága.

A Kiterjesztett valóság head-up-kijelző akkor is segíti vizuális információival a vezetőt, ha korábban már aktiválta, a járművet az éppen igénybe vett forgalmi sáv középső részén tartó adaptív menetasszisztenst (Adaptive Cruise Assist). Amint az Audi Q4 e-tron irányjelzés nélkül közelíti meg valamelyik sávhatároló vonalat, a Sávelhagyás-figyelmeztetés (Lane Departure Warning) rendszere vörös vonalat vetít a valós sávhatárra. További példa az elöl haladó jármű mögötti követési távolság szabályzása: aktivált állapotában színes sávval jelöli meg a kijelzőn az autót, így a vezető figyelemének elvonása nélkül jelzi számára az Adaptív menetasszisztens vagy az Adaptív sebességszabályzás (Adaptive Cruise Control) üzemállapotát. Az Adaptív menetasszisztens piros jelzéssel és figyelmeztető szimbólum megjelenítésével kéri a vezetőt annak igazolására, hogy folyamatosan figyelemmel kíséri az eseményeket.

Három változatban – a digitális cockpit

A szériafelszereltségben szereplő digitális műszeregység kijelzőfelületének átlója 10,25 col és a multifunkciós kormánykerékről kezelhető. A sebességmérő mellett található Powermeter foglalja össze a hajtásrendszer minden fontos információját, a teljesítménytől az akkumulátor százalékos arányban kifejezett töltöttségi állapotán át, egészen a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásig (rekuperáció). Az első opciós szint az Audi virtual cockpit, amely a navigációs térképet és az infotainment-kezelést integrálja és kétféle nézet választható. A csúcsváltozat az Audi virtual cockpit plus, amely a classic, sport és e-tron nézeteket kínálja, utóbbin a Powermeter játssza a főszerepet. E verzióban számos kijelző az MMI-rendszeren keresztül szabadon konfigurálható.

Akár 11,6 col képátló – a központi MMI-érintőképernyő

Az akusztikai visszajelzéssel is szolgáló MMI touch érintőképernyő képátlója 10,1 col, felbontása 1540 x 720 pixel. Alapértelmezésben DAB-vétellel kiegészített MMI Rádióként konfigurálva az infotainment-rendszer és néhány kényelmi funkció vezérlésére szolgál, emellett kézírásos szövegbevitelt is lehetővé tesz. Extrafelszerelésként rendelhető, nagyméretű változatában képátlója 11,6 col, felbontása pedig 1764 x 824 pixel, s az Audi kínálatának eddigi legnagyobb képernyőjeként az év végén érkezik.

Jól ért – a hangvezérlés

Az Audi Q4 e-tron harmadik kezelési szintjeként rendelkezésre áll a természetes hangvezérlés, amely a „Hey Audi” kulcsszóval aktiválható. Sok szövegbevitelt és kérdést hétköznapi nyelven is megért, mint például: „Hol található a legközelebbi étterem?” Amennyiben a felszereltség az MMI Navigációs rendszer plusz technikáját is tartalmazza, az összevetés folyamata sok esetben online zajlik.

Progresszív és levegős – a beltér-dizájn

A technika új korszaka, amelybe az Audi most lépett, a Q4 e-tron belső terében is jól érzékelhető. A műszerfalat progresszív elegancia jellemzi, amely a levegős térérzetet emeli ki. A cockpit hangsúlyosan háromdimenziós kialakítású, geometrikus formái egyfajta feszültséggel teli, „felvillanyozó” kapcsolatban állnak egymással.

Az Audi Q4 e-tron kezelő- és kijelző elemei minden eddiginél jobban szolgálnak dizájnelemként is. A vezető digitális műszeregysége egyfajta drágakő módjára két határozott – a bal oldalon egy a légbefúvó nyílást is magában foglaló rövidebb, a jobb oldalon pedig egy egészen az utasoldali ajtóig húzódó és további légbefúvókat tartalmazó hosszabb – test közé ágyazva jelenik meg. Utóbbi előtt letisztult és könnyed hatást keltve áll a központi MMI touch érintőképernyő, amely enyhén a vezető felé fordulva, ergonómiailag könnyen elérhető.

A képernyő felett, s azt a műszerfallal összekötve, karcsú dekorbetét, az úgynevezett Tech Layer húzódik, amelynek felületéül olyan anyagok választhatók, mint a nyitott pórusú hársfa, a három különböző kivitelű alumínium és a műanyag. Röviddel a piaci bevezetést követően az S line kivitelű beltérben részben újrahasznosított anyagból készült, technikai hatású hibridszövet-borítással is megjelenik ez a dekorbetét a kínálatban.

A műszerfal további meghatározó kontúrjai által határolt, úgynevezett kiemelt felületek a felszereltségi csomagtól függően és a dekorbetétekkel harmonizálva az ezüst és a szürke különböző árnyalataiban tűnnek fel. A legmarkánsabb motívum vízszintesen fut, s két zónára osztja a műszerfalat, illetve markáns e-tron emblémát hordoz. Közvetlenül alatta szintén enyhén a vezető felé fordulva helyezkedik el a légkondicionáló berendezés vezérlőegysége. Még lejjebb, nagyméretű Black Panel felületű, szigetszerűen kialakított kezelőpanel nyúlik a tágas térbe, amelyen a kompakt menetfokozat-választó billentyű (Shifter), a kapacitív hangerő-forgatószabályzó, az indító/leállító (Start/Stop) gomb, a vészvillogó kapcsolója és az Audi drive select menetdinamikai szabályzórendszer gombja helyezkednek el. Mindezt további funkciók gombjai egészítik ki, amelyek az illesztési rések nélküli Black Panel érintőfelületén fehér háttérvilágítást kaptak.

Kézben a jövő – a kormánykerekek érintő-kezelőelemekkel

Az Audi Q4 e-tron kormánykerekei is a mobilitás jövője felé tartanak, s duplaküllős kialakításukkal már új generációt képviselnek. A kormányagy négy karikája Flat Design kialakítású, az alsó küllőt „e-tron” felirat díszíti, a felső küllők pedig Black Panel kialakítású érintőfelületet hordoznak, amelyek funkciós területei – az éppen aktív gombokat kiemelve – ugyancsak háttérvilágítással készülnek. Használatukat könnyítve enyhe kiemelkedések választják el őket egymástól, a gombnyomást pedig lágy tapintásbeli visszajelzés követi. Az okostelefonokhoz hasonlóan a koppintás mellett elhúzó mozdulatokkal is kezelhetők, például listák görgetése során.

A kormánykerek különböző kivitelekben szerepelnek a kínálatban. A csúcsváltozaton a tolóüzemi rekuperáció vezérlésére a volánra rögzített billenőkapcsolók is találhatók, a küllőkön pedig kétrészes borítás tűnik fel. A fűthető karima ez esetben alul és felül is egyenesített kialakítású, még futurisztikusabbá téve a belső tér hangulatát. Legyen éppen szó megjelenésükről, működésükről vagy tapintásukról, az új kormánykerekek egyértelműen kifejezik a Q4 e-tron progresszív karakterét.

Magasfokú biztonság – az első ülések

A Q4 e-tron első ülései a biztonságtechnika legújabb vívmányát képviselik. Oldalirányú ütközés esetén az oldallégzsákokon túl a vezetőülés jobb oldalpárnájából úgynevezett középső légzsák (Center Airbag) is felfúvódik, amely a vezető és az első utas testének egymáshoz csapódását hivatott megelőzni. Kívánságra ülésfűtés, elektromos állítás és elektromos deréktámasz is rendelkezésre áll. Az ülések alap- és integrált fejtámlával kiformált sportváltozatban rendelhetők, extraként rombuszmintájú steppeléssel.

A belső színek palettáján a fekete, az Acélszürke, a Santos-barna és a Pergamenbézs közül választhatnak az ügyfelek. Az összesen kilenc felszereltségi csomag között a díszvarrások összeállítása is szerepel, öt az alapváltozathoz, míg a másik négy az S line beltér-kivitelhez áll rendelkezésre. Az egyes csomagok a küszöblécekben, a kiemelt felületek árnyalatában, illetve a kartámaszok és a tetőkárpit anyagában térnek el. Az utastér mindegyik extraként rendelhető felszereltségi csomagja fehér LED-technikájú belsőtér-világítást tartalmaz, amelynek alternatívájaként a többszínű, Hangulatvilágítás plusz csomag választható. Kizárólag az S line beltér számára fenntartott megoldások a megvilágított alumínium küszöblécek, a nemesacél borítású pedálok, a fekete tetőkárpit, az üléstámlák S-nyomata, a perforált bőrrel bevont és kontrasztárnyalatú varrásokkal díszített kormánykerék-karima, valamint az S-emblémák.

Dinamica és Puls – részben újrahasznosított poliészterből készült üléskárpitok

Az S line belteret kárpitanyagai tekintetében is bőséges kínálat jellemzi. A hagyományos anyagok közül a bőr/műbőr kombináció és az eredeti Feinnappa bőr választható. További újszerű megoldás a műbőr és a Dinamica mikroszálas anyag együttese, amely megjelenésében és tapintásában egyaránt a velúrbőrt idézi, ám 45 százalékban például textíliákból és PET-palackokból származó, újrahasznosított poliészterből készül.

Az S line utastér további opcionális lehetősége az ugyancsak műbőrrel kombinált Puls kárpitanyag, amelynek előállításához szintén használnak másodlagos nyersanyagokat is. Az alkalmazott textília akár 50 százalékban is újrahasznosított PET-palackokból készül, amelyeket komplex folyamat során szálakká dolgoznak fel. Az eredmény pedig olyan anyag, amely megjelenésében és tapintásában egyaránt megfelel a hagyományos textilkárpitok minőségi követelményeinek. A Q4 e-tron egy-egy ülésgarnitúrájához 26 darab 1,5 literes műanyagpalackot használnak fel.

Elektromosan gyorsít az Audi – dinamikus piaci szegmensben jelenik meg az Q4 e-tron

Tovább gyorsul az Audi elektromos offenzívája: a Q4 e-tron a nagyméretű Audi e-tron és e-tron Sportback SUV-modelleket, valamint a sportos Audi e-tron GT újdonságot követi. A márka hajtásrendszereinek elektromossá lakításában központi szerepet játszik a Q4 e-tron. A kompakt SUV-modellek különösen vonzó és gyorsan bővülő piaci szegmensébe érkezik, s kedvező árfekvésű belépőt kínál az Audi ügyfelei számára a prémium elektromos mobilitás világába.

Az AUDI Csoport a prémiumszegmens egyik legsikeresebb személygépkocsi- és motorkerékpár-gyártója az Audi, Ducati és Lamborghini márkáival. A világ több mint 100 piacán van jelen, s 13 ország összesen 18 helyszínén termel. Az AUDI AG százszázalékos tulajdonú leányvállalata többek között az Audi Sport GmbH (Neckarsulm/Németország), az Automobili Lamborghini S.p.A. (Sant’Agata Bolognese/Olaszország), valamint a Ducati Motor Holding S.p.A. (Bologna/Olaszország).

2019-ben az Audi Csoport összesen mintegy 1,845 millió Audi gépkocsiját szállította ki ügyfeleinek. A 2018-as év során az AUDI AG 59,2 milliárd euró forgalom mellett 4,7 milliárd euró működési eredményt ért el, s jelenleg világszerte mintegy 90 ezer főt foglalkoztat, közülük nagyjából 60 ezret Németországban. Az Audi új termékekre és a hosszútávon fenntartható technológiákra összpontosít, a jövő mobilitása szolgálatában.

www.audi.hu 


NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Drón ; - Audi ; Robot, automatika, automata ; Kiterjesztett-Virtuális valóság (AR-VR), virtuális ; Radar, szenzor, ultrahang, érzékelő ; IT, informatika, digitális, elektronikus ; Internet, IoT, felhő ; Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem

Eladó ipari cégek ajánlatainkból:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 12.000 ipari hírből:

Legújabb Cégfelvásárlás hírek: