Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Bosch: 2018-ban ismét rekord árbevétel és eredmény

2019.01.30

Forrás: Bosch, Sajtóközlemény
¤ Az éves árbevétel 77,9 milliárd euróra nőtt
¤ A kamatfizetés és adózás előtti eredmény 5,3 milliárd euró


¤  Az üzemi eredményszint 6,9 százalék
¤  Automatizált vezetés: 4 milliárd eurós beruházás
¤  Elektromobilitás: 2025-re 5 milliárd eurós árbevétel a terv
¤  Mesterséges intelligencia: 4.000 MI szakértő 2021-re

Stuttgart, Németország – A Bosch csoport folytatja sikersorozatát: a kihívásokkal teli gazdasági körülmények és a gyengélkedő piacok ellenére 2018-as árbevétele és eredménye elérte a minden idők legjobbjának számító szintet. Az előzetes adatok alapján a technológiák és szolgáltatások szállítója tavaly 77,9 milliárd eurós árbevételt ért el. Az árbevételt 2,1 milliárd eurós nagyságrendben terhelték az árfolyamhatások. Árfolyamhatások nélkül így 4,3 százalék volt a növekedés. „A Bosch a nehéz gazdasági környezet ellenére is jól teljesített 2018-ban. Ismét rekordszintű árbevétel és eredmény született” – közölte az előzetes számadatokról tartott sajtótájékoztatón Dr. Volkmar Denner, a Robert Bosch GmbH igazgatótanácsának elnöke. „Innovációs vezetőként technológiai és üzleti értelemben egyaránt alakítani kívánjuk a piacainkon zajló változást. Stratégiánk kifizetődő – melynek fókuszában a hálózatba kapcsoltság áll” – tette hozzá Denner. 2018-ban a Bosch 52 millió internetes eléréssel rendelkező terméket értékesített, 37 százalékkal többet, mint az azt megelőző évben. 2018-ban a kamatfizetés és adózás előtti eredmény (EBIT) 5,3 milliárd euró volt, mely 6,9 százalékos üzemi eredménynek felel meg. „A Bosch célja, hogy a várhatóan nehéz gazdasági viszonyok ellenére is nagyobb mértékben fejlődjön, mint a piac változása és biztosítsa magas szintű nyereségét” – szögezte le Prof. Stefan Asenkerschbaumer, az igazgatótanács elnökhelyettese és pénzügyekért felelős tagja. „Terveink szerint üzleti szektorainkat még versenyképesebbé tesszük, így finanszírozzuk technológiai vezető szerepünk bővítését, ezzel együtt vállalatunk jövőjét.

Automatizálás I: 4 milliárd eurós előzetes beruházás
A vállalat K+F tevékenységének egyik fókuszpontjában az automatizált vezetés áll. A balesetmentes mobilitás felé vezető úton a Bosch két fejlesztési irányt követ. Az egyik a vezetéstámogató rendszerek, amelyek részlegesen automatizált vezetést tesznek majd lehetővé a magánautókban (2. és 3. automatizálási szint). A Bosch piac- és technológiai vezető ezen a téren. A vezetéstámogató rendszerek várhatóan 2 milliárd eurós árbevételt generálnak idén. A másik fejlesztési irány eredménye a sofőrmentes vezetés lesz, amely a következő évtized elején kezdődik (4. és 5. automatizálási szint). „A sofőrmentes vezetés gyökeres változást hoz az egyéni mobilitás terén. Olyan forradalmi üzleti modellek előtt nyitja meg a lehetőségeket, mint a robottaxik és a transzfer-alapú mobilitás” – mondta Denner. Technikai összetettsége miatt az automatizálás áll majd a jövőbeli beruházások középpontjában. „Csak 2022-ig 4 milliárd euró összértékű előzetes beruházással számolunk.” A Boschnál mintegy 4.000 mérnök foglalkozik az automatizált vezetéssel.

Automatizálás II: a mobilitási szolgáltatások átfogó ökoszisztémája
Az automatizált vezetés óriási piaci lehetőséget rejt: 2015 és 2030 között az egyéni mobilitás 50 százalékkal nő (forrás: ITF). Elemzői várakozások szerint ezért az automatizált vezetési hardverek és szoftverek piacának értéke az elkövetkező tíz évben mintegy 60 milliárd amerikai dollár lesz (forrás: Roland Berger). 2025-re a világon közlekedő 2,5 millió igény szerint ingázó kisbusz többsége sofőrmentes lesz (forrás: Roland Berger). Szakértői előrejelzések szerint 2035-re közel 160 milliárd dollár lesz a megosztott mobilitáshoz kapcsolódó árbevétel (forrás: BCG). A Bosch technológiát és szolgáltatásokat egyaránt kínál a mobilitás ezen formájához. A mobilitási szolgáltatások Bosch ökoszisztémája máris egyesíti a foglalási, fizetési, parkolási, töltési, adminisztrációs, karbantartási és infotainment megoldásokat és szolgáltatásokat. Az egyik ilyen szolgáltatás a Convenience Charging, vagyis az elektromos autók hálózatba kapcsolt navigációs és töltési megoldása. A Bosch első állandó ügyfele az elektromos autókat gyártó német Sono Motors cég. „Hálózatba kapcsolt megoldásaink az elektromobilitást alkalmassá tehetik a napi használatra” – jelentette ki Denner.

Villamosítás I: tömegpiaci vezető szerep
2018-ban a Bosch 30 elektromobilitási projektet végzett több milliárd euró összértékben. A tervek szerint 2025-re a vállalat tízszeresére, összesen 5 milliárd euróra növeli árbevételét ezen a téren. „Célunk a tömegpiaci vezető szerep elérése az elektromobilitás terén” – mondta Denner. Nincs a Boschnál sokrétűbb vállalat az elektromobilitásban. A kerékpároktól a kamionokig mindenféle erőátviteli rendszer villamosítását végzi. Napjainkban például világszerte több mint egy millió autóban van valamilyen Bosch elektromos vagy hibrid alkatrész. Denner így folytatta: „A jövőben az emberek azt fogják mondani, hogy nincs a világon olyan elektromos autó, amelyben ne lenne valami a Boschtól.” Különösen igaz ez Kínára, a világ legnagyobb elektromobilitási piacára, ahol a Bosch máris a személyautó szegmens vezetője. Az automatizált és elektromos hajtás terén a vállalat nemrégiben kötött partnerségi megállapodást az elektromos autókat gyártó kínai NIO céggel. Emellett 2019-ben a Bosch elindítja Kínában az e-tengely, vagyis az elektromos autókhoz kidolgozott kompakt erőátviteli rendszer gyártását. Néhány hete kezdődött – szintén Kínában – egy újonnan kifejlesztett 48 voltos akkumulátor sorozatgyártása is. 2030-ban a világ új autóinak 20 százaléka már részben 48 voltos rendszerekkel lesz villamosítva. Ezenfelül az EM-motive GmbH teljes átvételével a Bosch tovább erősítette pozícióját az elektromobilitás világszerte egyre növekvő piacán.

Villamosítás II: az áruszállítás elektromosítása
2030-ra csaknem megduplázódik a nemzetközi áruforgalom (forrás: ITF). „A kamionok legyenek teherhordók, de ne jelentsenek terhet az éghajlatra vagy a levegőminőségre. Itt is a villamosítás a lényeg” – hangsúlyozta Denner. 2030-ig a világon minden negyedik – Kínában csaknem minden harmadik – új haszongépjármű már részben elektromos hajtású lesz. Ez kedvező a Boschnak: a vállalat kibocsátásmentes áruszállítási portfóliójában megtalálhatók a 36 voltos áramforrások teherszállító e-kerékpárokhoz, az elektromos motorok könnyű haszongépjárművekhez (például a német postánál használt StreetScooter), az e-tengelyek könnyű és nehéz teherautókhoz, a villamosított tengelyek félpótkocsikhoz, valamint – a jövőben – az üzemanyagcellás erőátviteli rendszerek 40 tonnás kamionokhoz. „Legyen szó részben elektromos, teljesen elektromos, akkumulátoros vagy üzemanyagcellás rendszerekről, mi piackészek vagyunk” – szögezte le Denner.

Mesterséges intelligencia I: a Bosch szakterülete
Denner szerint a jövő egyik fő szakterületét a mesterséges intelligencia (MI) ipari alkalmazása jelenti. „Tervünk, hogy a következő évtized közepére minden termékünk MI-t tartalmazzon, illetve azok fejlesztése és gyártása MI alkalmazásával történjen. Igaz, a fogyasztó-ipari mesterséges intelligenciát amerikai és kínai cégek uralják” – ismerte el Denner, „de közlekedési, gyártási vagy építőipari szakismeret hiányában e cégek potenciálja elmarad az ipari MI lehetőségei mögött.” Denner közölte, hogy a Bosch nagyratörő célokat tűzött ki: „Innovációs vezetőként magunk kívánjuk uralni az MI területét, csatlakozva a globális elithez.” Ennek érdekében 2021-re a Bosch 1.000-ről 4.000 főre emelve megnégyszerezi MI szakemberei létszámát.

Mesterséges intelligencia II: siker a világűrben és az utakon
A Bosch Mesterséges Intelligencia Központ munkatársai közel 150 projekten dolgoznak. Ezek közé tartozik a SoundSee szenzorrendszer is. „A SoundSee gépi tanulási algoritmust alkalmazva érzékeli, ha valami elromlik” – magyarázta Denner. Ezzel lehetővé válik a géphibák pontos előrejelzése, ezáltal pedig a karbantartási költségek csökkentése és a termelékenység fokozása. A SoundSee az év közepétől a Nemzetközi Űrállomásra (ISS) kerül. A Bosch a gyártás, az építőipar és a gépjárműtechnika terén lát lehetőséget e megoldás kereskedelmi alkalmazására. Az MI terén elért fejlődés másik példája egy automatizált vezetéshez készült multifunkcionális kamera, amely MI módszerekkel ötvözi a képfeldolgozó algoritmusokat. Az intelligens autós kamera képes észlelni a gyalogosokat, valamint azonnal felismerni és előrejelezni viselkedésüket.

Képzés: Tanuló Vállalat és „Bosch Tube”
A Bosch évente mintegy 250 millió eurót invesztál munkatársai szakmai képzésébe. A munkavállalók mintegy 19.000 különböző programból választhatnak. A cél olyan ismeretek átadása, amelyek birtokában a munkavállalók készek és hajlandóak új üzleti területekre lépni. Emellett a „Bosch Tanuló Vállalat” elnevezésű kezdeményezés a munkatársak mindennapjainak részévé teszi a tanulást. A hagyományos tantermi képzéseket olyan új lehetőségek egészítik ki, mint a videóleckék vagy a menet közbeni tanulást szolgáló applikációk. „A Bosch Tanuló Vállalat kezdeményezés arra ösztönzi a munkatársakat, hogy vegyék kezükbe a tanulást és a saját tempójukban haladjanak” – ismertette Denner. Új fejlemény ezen a téren a „Bosch Tube”, ami egyfajta YouTube csatorna a Bosch munkavállalóinak. A maguk által létrehozott oktatóvideókat feltölthetik a Bosch Tube-ra, ahol egyébként az összes videólecke is megtalálható.

Agilitás: vállalati központ egyetlen céllal
A Bosch az év elején átalakította központi vállalati osztályai és az operatív egységek közötti együttműködés koncepcióját. „A cél, hogy a vállalati központ megfelelő támogatást nyújtson a divízióknak a mobilitási megoldások terén és az IoT területeken az átalakításához” – magyarázta Denner. Ennek érdekében a Bosch egyszerűsítette vállalati struktúráit, például a beszerzés és humán erőforrás terén, és 40 vállalati osztályból összevonással 20-at hozott létre. Működésüket mostantól az eddigi nyolc helyett négy igazgatótanácsi tag felügyeli. Az igazgatótanács többi tagja az operatív egységekért felel. Összesen mintegy 20.000 Bosch munkavállaló dolgozik központi vállalati részlegeken, például a beszerzésen, a pénzügyön, a HR-en és az IT-n.

A 2018-as üzleti teljesítmény üzletágak szerint
2018 tekintetében a Bosch operatív egységek jó teljesítményről számolhatnak be. A mobilitási megoldások üzleti szektor árbevétele ismét lekörözte a globális autógyártást. Az előzetes adatok alapján az árbevétel 2,3 százalékkal 47 milliárd euróra nőtt. Árfolyamhatások nélkül ez 4,7 százalékos növekedést jelent. A fogyasztási cikkek üzleti szektor 17,8 milliárd eurós árbevétele 3,2 százalékos csökkenésnek felel meg. A rendkívül kedvezőtlen árfolyamhatások és a kulcspiacokat jellemző árnyomás negatívan befolyásolták a BSH Hausgeräte GmbH és a Bosch elektromos kéziszerszám üzletág üzleti tevékenységét. Árfolyamhatások nélkül az árbevétel 0,9 százalékos növekedést mutat. Az ipari technika üzleti szektor árbevétele 7,4 milliárd euróra nőtt. 8,9 százalékkal ez a szektor mutatta a legerősebb növekedést. Árfolyamhatások nélkül a növekedés 11 százalékos volt. Különösen a szektor hajtás- és vezérléstechnika divíziójánál folytatódtak a kedvező fejlemények. A tervek szerint a Bosch értékesíteni kívánja az ipari technika üzleti szektor csomagolástechnika tevékenységét. Az energia- és épülettechnika üzleti szektor 5,5 milliárd eurós árbevételt ért el. Ez 2,3 százalékos – árfolyamhatások nélkül 4,7 százalékos – növekedést jelent.

A 2018-as üzleti teljesítmény régiók szerint
Az Európában 41 milliárd eurót elérő árbevétel 2,1 százalékos – árfolyamhatások nélkül 3,7 százalékos – növekedésnek felel meg, mely főleg Németországban és Ausztriában realizálódott. Észak-Amerikában 12,3 milliárd euróra nőtt az árbevétel. Árfolyamhatások nélkül ez 7,9 százalékos javulást jelent, nominálisan pedig 2,8 százalékos növekedést. Az árbevétel növekedése leginkább a gépjárműipari tevékenységnek köszönhető. Dél-Amerikában az árbevétel az előző évi szint alatt maradt. A legfőbb tényezőt a rendkívül kedvezőtlen árfolyamhatások jelentették a brazil és argentin kulcspiacokon. Az árbevétel 7,8 százalékkal csökkent 1,4 milliárd euróra. Árfolyamhatások nélkül az árbevétel 8,9 százalékkal nőtt. Az Ázsia-csendes-óceáni térségben és Afrikában az árbevétel 0,4 százalékkal 23,2 milliárd euróra nőtt. Árfolyamhatások nélkül ez 3,1 százalékos növekedést jelent. Ezáltal a térség csaknem 30 százalékkal részesedik a teljes árbevételből.

Munkavállalók: 7.800 fővel nőtt a létszám
2018. december 31-én a Bosch csoport világszerte mintegy 410.000 főt foglalkoztatott. Ez 7.800 fővel haladja meg az előző évi létszámot. A legnagyobb létszámnövekedés Európában és az Ázsia-csendes-óceáni térségben volt. Németországban 1.700 fővel nőtt a létszám. A vállalatnál továbbra is nagy a kereslet az IT és szoftveres szakemberek iránt.

Előrejelzés 2019-re: biztosított a magas szintű nyereség
2019-ben a Bosch a világgazdaság 2,3 százalékos növekedésére számít. „Óvatos előrejelzéseinket az aktuális geopolitikai fejlemények, így a megoldatlan brexit és a különböző kereskedelmi konfliktusok indokolják. A büntetővámok és a szabadkereskedelmi egyezmények felmondása formájában jelentkező agresszív protekcionista gazdaságpolitikák ráadásul visszafogják a fogyasztók költését és a beruházásokat” – mondta Dr. Stefan Asenkerschbaumer, a Bosch pénzügyi vezetője. Ettől függetlenül a Bosch bízik abban, hogy piacainál jobban fejlődik idén és – a jelentős előzetes beruházások ellenére – továbbra is biztosítani tudja magas szintű nyereségét.

Háttér információ

A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. Világszerte mintegy 410.000 munkatársat foglalkoztat (2018. december 31-én) és az előzetes adatok alapján 77,9 milliárd euró árbevételt ért el 2018-ban. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. Vezető IoT-vállalatként a Bosch innovatív megoldásokat kínál az intelligens otthonokhoz, az intelligens városokhoz, a hálózatba kapcsolt mobilitáshoz, és a hálózatba kapcsolt gyártáshoz. Szakértelmét az érzékelők technológiájában, a hálózatba kapcsolt szoftverek és szolgáltatások területén, valamint saját IoT felhőjében is hasznosítja, ügyfelei számára hálózatba kapcsolt, cross-domain megoldásokat kínál egyetlen forrásból. A Bosch csoport stratégiai célja innovatív megoldások létrehozása a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch globális gyártási és értékesítési hálózata a világ szinte minden országát lefedi. A jövőbeli növekedés alapja a vállalat innovatív ereje. A Bosch 69.500 munkatársat foglalkoztat a kutatás és fejlesztés területén világszerte 125 telephelyen.

A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92 százaléka a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.

További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu 


NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Önvezető, automatizált járművezetés, ; Munkagép, haszongép ; Robot, automatika, automata ; AI, MI, Mesterséges intelligencia ; IT, informatika, digitális, elektronikus ; Internet, IoT, felhő ; Fém, gépipar ; Ingatlan, építőipar ; Energia, közmű, akkumulátor, motor, meghajtás, környezetvédelem ; - Bosch

Eladó ipari cégek ajánlatainkból:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 12.000 ipari hírből:

Legújabb Cégfelvásárlás hírek: