Forrás: Porsche Hungaria, Seat Sajtóközlemény
• A CUPRA TCR és a Ducati Desmosedici GP vezérlő modulja hatalmas mennyiségű, a motor működésével, a kerekek sebességével és a gumik hőmérsékletével kapcsolatos adatot dolgoz fel
• Mindkét jármű szenzorok tucatjaival van felszerelve, amelyek valós idejű adatokat gyűjtenek
• A két csapat mérnökei folyamatosan elemzik az adatokat, ezzel is javítva a járművek versenyteljesítményét
Martorell/Budapest, 2018. június 15. – A motorsport világában a versenyek a pályák mellett a műhelyekben dőlnek el. Ezen belül is kulcsfontosságú szerepet tölt be az elektronika területe, amely lehetővé teszi a mérnökök számára, hogy számottevő adathoz jussanak modelljeik működésével kapcsolatban. A legmagasabb kategóriákban szereplő versenyautók és motorkerékpárok elektronikus vezérlőegységei igazi digitális agyként funkcionálnak. A CUPRA (Martorell, Spanyolország) és a Ducati (Bologna, Olaszország) gyáraiban utánajártunk, hogyan is működnek ezek a valóságban:
- Telemetria, a nyerő eszköz: minden CUPRA TCR versenyautót 55 szenzorral szerelnek fel, amely a legkülönbözőbb paraméterekkel kapcsolatban továbbít információt a mérnököknek. Ilyen például a sebesség, a gumik hőmérséklete vagy a motor működése. A Ducati Desmosedici GP esetében akár 80 érzékelő rögzít mindent, ami a pályán történik. A folyamatos mérés alapvető fontosságú mindkét csapat számára: „Célunk, hogy versenyzőinknek a lehető legjobb versenyzési feltételeket biztosítsuk, amely maximális teljesítmény mellett a biztonságukat is garantálja.” – nyilatkoztat Roberto Canè, a Ducati Corse elektronikai rendszerek területéért felelős igazgatója.
- 16 millió utasítás másodpercenként: a CUPRA TCR négy vezérlőegységei külön-külön ilyen feldolgozási kapacitással bírnak. Két egység található a motorban és két másik a pilótaülésnél. „Egymással összekapcsolva, párhuzamosan dolgoznak a motor, az elektromos rendszer, a fedélzeti számítógép és a sebességváltó irányításán.” – részletezi Xavier Serra, a CUPRA kutatás és fejlesztés területéért felelős vezetője. Ehhez hasonlóan a Ducati Desmosedici GP vezérlőegysége képes akár 10.000 paraméter rögzítésére, hogy a pályán haladó motorkerékpár teljesítményéről folyamatos legyen az információk rendelkezésre állása. Például mérhető lesz a hátsó kerék viselkedése a pálya felületének vagy az időjárási körülményeknek a változásakor.
- Versenyelektronika hétköznapi használatra: „A sorozatgyártású CUPRA modell elektronikai rendszere adja a versenyautókban található rendszerek alapját.” – hangsúlyozza Xavier Serra. A vezérlőegységet ellátják a pályaversenyekhez szükséges funkciókkal, mint amilyen például „a verseny közben megjelenő sárga zászló esetén szükséges sebességhatároló” – tette hozzá Serra.
- Különböző szabályok, mégis ugyanaz a cél: a MotoGP sorozatban minden csapat egy közös fővezérlő egységre támaszkodhat a motor, a sebességváltó és a gázkar irányításánál. A versenyautóktól eltérően a motorkerékpárok beállításait minden verseny előtt megváltoztathatják. „Úgy programozzuk, hogy több erő álljon rendelkezésre az egyenesekben és finomabb legyen a teljesítmény a kanyarokban. Igazán széles a beállítási lehetőségek tárháza.” – állítja Canè. Másrészről azonban az új túraautó bajnokság szabályai igen szigorúak az elektronikát és a motorvezérlést illetően. Kipörgésgátló használata tilos, az ABS alkalmazása pedig kizárólag megbízhatósági versenyeken megengedett, mint amilyen például a nürburgringi 24 órás viadal.
- A munka nem ér véget a verseny leintésével: minden egyes versenyhétvégén közel 25 GB mennyiségű információt rögzítenek a mérnökök, amelyeket utána részletes vizsgálatnak vetnek alá. „Meg kell várnunk a verseny végét az adatok letöltéséhez és utána kezdhetjük azt vizsgálni, hogyan tehetjük még jobbá a versenyautónkat.” – mondja Xavier Serra. „Számunkra az igazi verseny hétfőn kezdődik” – teszi hozzá Canè.
A SEAT az egyetlen olyan vállalat, amely gépjárművek tervezése, fejlesztése, gyártása és értékesítése területein egyaránt folytat tevékenységet Spanyolországban. A Volkswagen-csoport tagjaként a multinacionális vállalat székhelye Martorell (Barcelona), teljes termelése több mint 80 százalékát exportálja, s a világ több mint 80 országában van jelen. A SEAT 2017-ben közel 470.000 gépkocsiját értékesítette világszerte.
A SEAT-csoport három barcelonai termelési központjában – Barcelona, El Prat de Llobregat és Martorell – együttesen közel 14.700 főt foglalkoztat. Itt készülnek a nagysikerű Ibiza Leon és Arona sorozatok tagjai, míg az Ateca és a Toledo Csehországban, az Alhambra Portugáliában, a Mii pedig Szlovákiában gördül le a szerelőszalagról.
A spanyol multinacionális vállalat egyfajta szellemi központként saját műszaki centrummal is rendelkezik, ahol ezer mérnök jelenti az innováció folyamatos hajtóerejét az R&D területén Spanyolország első számú ipari befektetője számára. A SEAT a legújabb connectivity-technikát alkalmazza járműveiben, miközben már zajlik a vállalat globális digitalizációs folyamata a jövő mobilitásának szolgálatában.
www.seat.hu