Forrás: Porsche Hungaria, Skoda Sajtóközlemény
› Kiszállítások: új rekord 1.200.500 autóval (+6,6 százalék)
› Forgalom: 16,6 milliárd euróval (+20,8 százalék) új rekordot állított fel a ŠKODA AUTO
› Működési eredmény: 34,6 százalékkal több, 1,6 milliárd euró
› Új csúcs a legjelentősebb piacon: 325.000 kiszállítás Kínában
› Továbbra is növekedési pályán: az eddigi legjobb januári és februári eredmény, összesen 196.600 kiszállítással
› Folytatódik a termékoffenzíva: 19 modellújdonság az elkövetkező két év során
› A vállalat történetének legnagyobb beruházási programja: a ŠKODA AUTO mintegy kétmilliárd eurót invesztál az elkövetkező öt év során alternatív hajtásrendszerekbe és új mobilitási szolgáltatásokba
Mladá Boleslav/Genf, 2018. március 20. – Egész eddigi története legsikeresebb évének bizonyult a 2017-es esztendő a ŠKODA AUTO számára, a cseh gyártó ugyanis globális kiszállításai és pénzügyi mutatói tekintetében egyaránt új rekordértékeket ért el. Kiszállításai 6,6 százalékkal 1.200.500 járműre (2016: 1.126.500) nőttek a megelőző évhez képest, ezzel a ŠKODA AUTO eddigi legsikeresebb üzleti évét zárta. Ugyanezen időszak alatt forgalma 20,8 százalékkal ugyancsak új csúcsértékként 16,6 milliárd euróra (2016: 13,7 milliárd euró) bővült. 1,6 milliárd euró működési eredményével a nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka 34,6 százalékos növekedést könyvelhetett el a megelőző évhez képest (2016: 1,2 milliárd euró). „Stratégia 2025” programjával, illetve ahhoz kapcsolódó termékoffenzívájával a vállalat immár jövőbeni növekedését készíti elő. Az elkövetkező két év során a ŠKODA AUTO összesen 19 új modellje jelenik meg a piacon, köztük már 2019-ben az idei Genfi Autószalonon bemutatkozott ŠKODA VISION X tanulmány sorozatgyártású változatával.
„A 2017-es esztendő meggyőzően igazolta, milyen kedvező fogadtatásra talált széles és vonzó modellpalettánk: több mint 1,2 millió kiszállított járművel 2017 a vállalat történetének eddigi legsikeresebb éve” – hangsúlyozta Bernhard Maier, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának elnöke. „Ezúton is szeretnék köszönetet mondani szerte a világon minden ügyfelünknek termékeink iránt tanúsított bizalmukért és márkánk iránti hűségükért, mi pedig minden eddiginél motiváltabban kívánunk haladni ezen az úton. S pontosan ezt tesszük, amikor nem csupán 19 új modellel jelenünk meg 2020 végéig a piacon, hanem a vállalat történetének legszélesebb körű beruházási programját is elindítjuk: az elkövetkező öt év során a ŠKODA AUTO mintegy kétmilliárd eurót invesztál az elektromos mobilitás és az új mobilszolgáltatások területeibe, következetesen folytatva ’Stratégia 2025’ programja végrehajtását” – folytatta Bernhard Maier.
Klaus-Dieter Schürmann, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a pénzügy és az IT területeiért felelős tagja hozzátette: „A 2017-es üzleti év során tovább növeltük kiszállításainkat, miközben magasan tartottuk termelési helyszíneink kihasználtságát. Termékeink modellek szerinti kedvező megoszlásával (modellmix), illetve tovább optimalizált termékköltségeinkkel sikerrel haladhattunk a nyereséges növekedés útján. Rekordszintű, 1,6 milliárd eurós működési eredményünk (+34,6 százalék) forgalmunkat (+20,8 százalék) is meghaladó mértékben nőtt, ami mindenekelőtt SUV-stratégiánk sikeres végrehajtásának és tovább javuló költségpozícióink eredménye.”
„Munkatársaink alkotják e nagyszerű sikerek legfontosabb pillérét” – emelte ki Bohdan Wojnar, a ŠKODA AUTO igazgatótanácsának a személyügy területéért felelős tagja és a teljes kollektívának köszönetet mondott a vezetés nevében. „Dolgozóink nagyfokú elkötelezettségükkel és tudásukkal tették lehetővé e kiváló eredményeket. Az elektromos mobilitás, illetve az automatizálás és a robotizálás területein a jövőben is célzottan kívánjuk továbbképezni őket, hogy teljes mértékben felkészülten várhassák az autóipar jövőbeni átalakulását” – folytatta Bohdan Wojnar.
A vállalat történetének legsikeresebb éve
Forgalma és eredménye tekintetében egyaránt új rekordértékeket ért el a ŠKODA AUTO a 2017-es üzleti év során. A forgalom 16,559 milliárd euróra (2016: 13,705 milliárd euró) emelkedve az eddigi, 2016-os rekordot is 20,8 százalékkal múlta felül. A működési eredmény 34,6 százalékkal 1,611 milliárd euróra (2016: 1,197 milliárd euró) emelkedett, ami a forgalom 9,7 százalékának (2016: 8,7 százalék) felel meg.
Az adózás előtti eredmény 33,9 százalékkal 1,570 milliárd euróra (2016: 1,173 milliárd euró), nőtt, míg az adózás utáni eredmény 2017-ben 1,274 milliárd euróra (2016: 0,951 milliárd euró), azaz 34,0 százalékkal magasabbra adódott a megelőző évinél. A beruházások 733 millió euró (2016: 548 millió euró) értékben zajlottak tavaly.
Továbbra is Kína a legjelentősebb piac
A ŠKODA AUTO rekordszámú, 1.200.500 gépkocsiját szállította ki ügyfeleinek 2017 folyamán, ami 6,6 százalékos növekedést jelent 2016-hoz (1.126.500 kiszállítás) viszonyítva. A ŠKODA AUTO tíz legjelentősebb piacának élén 325.000 kiszállítással tavaly is Kína állt, majd Németország (173.300), Csehország (95.000), Nagy-Britannia (80.100), Lengyelország (66.600), Oroszország (62.300), Franciaország (27.300), Törökország (25.000), Olaszország (24.700) és Ausztria (24.300) következett.
Ugyancsak erősen kezdte a ŠKODA AUTO a 2018-as esztendőt is, egyaránt új rekordot állítva fel januárban és februárban, illetve 12,4 százalékkal összesen 196 600 darabra (2017: 174.900 jármű) növelve kiszállításait az első két hónap alatt. Márciusban számos újdonsággal érkezett a Mladá Boleslav-i gyártó a Genfi Autószalonra. A ŠKODA VISION X tanulmány világpremierje mellett a márka itt mutatta be széles körűen továbbfejlesztett ŠKODA FABIA sorozatát és a ŠKODA KODIAQ L&K formájában a népszerű SUV-modell csúcsváltozata is megjelent a rivaldafényben.
Sikeres termékportfolió
Immár hét személygépkocsi-sorozatával – CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ KODIAQ és SUPERB – a cseh gyártó története eddigi legszélesebb termékportfólióját kínálja. Legkedveltebb modelljének 2017-ben is a ŠKODA OCTAVIA bizonyult, míg zászlóshajója, a ŠKODA SUPERB tovább haladt növekedési pályáján. Jelentősen hozzájárult a 2017-es értékesítési rekordhoz a ŠKODA KODIAQ. A nagyméretű SUV-modellt első teljes értékesítési éve során mintegy 100 ezer példányban szállították ki, míg a tavaly ősszel a piacra érkezett KAROQ kompakt SUV-modellből mindössze néhány hét alatt 6.500 darab kelt el és további több ezer megrendelés érkezett rá.
2020-tól akkumulátorhajtású gépkocsi is készül Mladá Boleslavban
A nagy hagyományokra visszatekintő cseh márka a jövőben az elektromos mobilitásra kíván összpontosítani és története legnagyszabásúbb beruházási programja keretében folytatja az innovatív hajtástechnikák fejlesztését. 2019-ben indul a ŠKODA CITIGO BEV, azaz a márka első tisztán elektromos modelljének gyártása, s még ugyanebben az évben gördül le Kvasinyban a szerelőszalagról a ŠKODA SUPERB PHEV, vagyis az első hálózatról tölthető (plug-in) hibridhajtású ŠKODA. Ugyancsak 2019-től a ŠKODA AUTO Mladá Boleslav-i gyára a vállalatcsoport további márkái számára is készít elektromos komponenseket, 2020-ban pedig kezdetét veszi a Volkswagen-csoport moduláris elektromos platformjára (MEB) épülő, tisztán elektromos hajtású ŠKODA VISION E sorozatgyártása. A cseh gyártó az elkövetkező két év során összesen 19 új modellel jelenik meg a piacon, köztük a Genfi Autószalonon bemutatott VISION X nagyvárosi crossover (Urban Crossover) tanulmány sorozatgyártású változatával, amely már a jövő év során megérkezik. 2025-ig összesen tíz részben vagy tisztán elektromos modell jelenik meg a ŠKODA AUTO kínálatában.
ŠKODA AUTO – egyértelmű stratégia egészen 2025-ig
„Stratégia 2025” programjával a ŠKODA AUTO annak koncepcióját határozta meg, hogyan kívánja további növekedésre váltani az autóiparban – elsősorban az elektromos mobilitás, az automatizált vezetés és a connectivity területein – zajló mélyreható átalakulást. Ugyancsak a márka központi aktivitási területe termékeinek és folyamatainak digitalizációja, az újabb piacok meghódítása, illetve hagyományos autógyártói tevékenységének sokrétű mobilitási szolgáltatásokkal való bővítése. A ŠKODA AUTO ezzel két dimenzióban is növekedni kíván: járműértékesítése bővítése mellett új üzleti területek – mint például a digitális mobilitási szolgáltatások – jelentenék a fejlődés még szélesebb alapját. „Stratégia 2025” programja keretében a ŠKODA AUTO intenzíven kívánja fejleszteni nemzetközi jelenlétét is. A vállalat jelenleg 102 piacon aktív és tervei szerint 120 országra terjesztené ki tevékenységét. Még az idén megjelennek a márka termékei Szingapúrban, 2019-ben pedig a dél-afrikai piacra is belép.
Gazdasági adatok – ŠKODA AUTO
: 2017 ; 2016 ; Változás (%)
Ügyfélkiszállítások: ezer darab ; 1.201 ; 1.126 ; +6,6
Kiszállítások Kína nélkül: ezer darab ; 876 ; 809 ; +8,2
Termelés1 ; ezer darab: 1.232 ; 1.152 ; +6,9
Termelés a ŠKODA gyáraiban2: ezer darab ; 870 , 776 ; +12,2
Értékesítés3 ; ezer darab: 940 ; 814 ; +15,5
Dolgozói állomány4: fő ; 32.985 ; 29.580 ; +11,5
Forgalom: millió euró ; 16.559 ; 13.705 ; +20,8
Működési eredmény: millió euró ; 1.611 ; 1.197 ; +34,6
Forgalomarányos nyereség
(Return on Sales): % ; 9,7 ; 8,7 -
Adózás előtti eredmény: millió euró ; 1.570 , 1.173 ; +33,9
Adózás utáni eredmény: millió euró , 1.274 ; 951 ; +34,0
Nettó cash-flow: millió euró ; 1.373 ; 1.057 ; +29,9
Beruházás: millió euró ; 733 , 548 ; +33,9
1) A ŠKODA márka világszerte
2) A ŠKODA márka termelése Kína, Szlovákia, Oroszország és India nélkül, de a vállalatcsoport további márkáival – SEAT, AUDI és Volkswagen – együtt;
járműgyártás a rész/teljes komponens-együttesek nélkül
3) Járműértékesítés a rész/teljes komponens-együttesek nélkül
4) Dolgozói létszám a kölcsönmunkaerő nélkül, a tanulókkal együtt
ŠKODA AUTO
› az egyik legnagyobb múltú autógyártó a világon. A céget 1895-ben alapították – az automobil születésének hőskorában. A vállalat főhadiszállása a mai napig Mladá Boleslav városában maradt.
› modellkínálatában jelenleg a következő típusok szerepelnek: CITIGO, FABIA, RAPID, OCTAVIA, KAROQ, KODIAQ és SUPERB.
› 2017-ben több mint 1 millió járművet szállított le vásárlóinak világszerte.
› 1991 óta a Volkswagen-csoport tagja. A Volkswagen-csoport az egyik legsikeresebb autógyártó a világon. A ŠKODA a csoport kötelékében függetlenül fejleszt és gyárt járműveket, valamint alkatrészeket, motorokat és váltókat.
› három telephelyen működik Csehországban, gyárt Kínában, Oroszországban, Szlovákiában, Algériában és Indiában főként a csoporton belüli partnerség keretében, továbbá Ukrajnában és Kazahsztánban helyi partnerekkel együttműködve.
› több, mint 30 ezer dolgozót alkalmaz világszerte, és száznál is több piacon működik aktívan.
www.skoda.hu