Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

Üzemanyag-befecskendezés, ABS, ESP, érzékelők

2015.10.09

Forrás: Bosch, Sajtóközlemény
Példák a Bosch legjelentősebb innovációi közül Tizenhárom csúcsteljesítmény az elmúlt 100 évből


Stuttgart/Renningen – Október közepén nyílik meg a Bosch legújabb fejlesztőközpontja a Stuttgart melletti Renningenben. Több mint  300 millió eurós ráfordítással 1700 munkatárs számára alakított ki a vállalat modern és inspiráló munkakörnyezetet. A Bosch kutatási és fejlesztési erőfeszítései nemcsak az innovatív termékek megalkotására terjednek ki, hanem a termelési folyamatok optimalizálására is. Ezen vezérelv mentén számtalan innováció született meg a Bosch 1886-os megalapítása óta. Íme, a legjelentősebb újítások.

1902: Nagyfeszültségű elektromágnes gyújtásrendszer gyújtógyertyával
1901 nyarán Robert Bosch arra kérte egyik fejlesztőmérnök kollégáját, Gottlob Honoldot, hogy fejlesszen ki egy olyan gyújtóberendezést, amely a meghibásodásra hajlamos, nagy karbantartás-igényű szakításos gyújtóperemmel működő megoldást kiváltja. Mindössze néhány hónap elteltével Honold előállt a nagyfeszültségű mágnesgyújtás-rendszerrel, melyet elektromos ívgyújtásnak is neveznek. Egy dupla T alakú forgórészen két tekercs segítségével sikerült nagyfeszültséget generálni, amelyet egy egyszerű vezetéken keresztül juttattak el a gyújtógyertyához, ahol elektromos szikra keletkezett. Ez a történelmi találmány meghatározta az autóipar fejlődését egészen napjainkig. Egyetlen benzines motor sem működik gyújtásrendszer nélkül. Évtizedeken át fejlesztette a Bosch a gyújtásrendszereit és a benzinrendszerek üzletág jelenleg is modern termékekkel látja el a világpiacot. A Bosch jelentősen hozzájárul a törvények által előírt üzemanyag-fogyasztási és károsanyag-kibocsátási normák eléréséhez, valamint a klímavédelmi törekvésekhez.

1927: Üzemanyag-befecskendező rendszer dízel haszonjárművekhez
1920 körül a szakértők a dízelmotort tartották a jövő erőforrásának. Bosch megértette a változást: a dízelmotorokhoz nem kell elektromos gyújtásrendszer, ami az akkori időkben a legfontosabb Bosch termék volt. A vállalat léte veszélybe került. 1922-ben Bosch megkezdte a dízel üzemanyag-befecskendező szivattyúk fejlesztését. 1924-ben jelent meg az első dízelüzemű teherautó a német piacon, a fejlesztők végre a mindennapos használat során is tesztelni tudták az új üzemanyag-szivattyúkat. 1927. november 30-án megkezdődött a Boschnál a dízel üzemanyag-befecskendező szivattyúk és fúvókák sorozatgyártása.
Ma már a korszerű dízel befecskendező-rendszer elengedhetetlen építőeleme a haszonjárműveknek. A teherautók közel 100 százaléka dízel üzemanyagot használ világszerte. Az Európában forgalomba kerülő új személygépjárművek közel 50 százalékát szintén ezzel az üzemanyaggal tankolják. Ma a Bosch a kiemelkedően hatékony közös nyomócsöves dízel befecskendező-rendszerek vezető beszállítója világszerte.

1932: Bosch kéziszerszámok és Bosch ütvefúró
1930-tól – egy hajvágógépből kiindulva – kezdődött meg az elektromos kéziszerszámok fejlesztése a vállalaton belüli termelési folyamatok támogatása érdekében. A Bosch elektromos kéziszerszámokat a gépekbe integrált elektromotor révén rugalmasan lehetett a gyártási folyamatokban alkalmazni. Leginkább a dízel üzemanyag-szivattyúk gyártása során bizonyítottak. A vállalat felismerte a piaci potenciált ezekben a szerszámokban és 1932-ben már szerepeltek is a kínálatban főleg az építő- és kézművesipar számára.

Ugyanebben az évben jelent meg a piacon az első Bosch ütvefúró. A „Bosch-Hammer“ volt minden építőipari felhasználásra szánt nehéz Bosch elektromos ütvefúró őse. A kéziszerszám működési mechanizmusa – amelyet a vállalat fejlesztett ki és vitt sorozatgyártásba – tartós és intenzív használat mellett is bizonyította hatékonyságát más megoldásokkal szemben, így hamar alkalmazni kezdték világszerte. Ma már a Bosch csoport elektromos kéziszerszám üzletága világelső az elektromos kéziszerszámok, tartozékok és méréstechnika terén. 2015-ben – az előző évekhez hasonlóan – az üzletág több mint 100 újdonságot mutat be a német piacon mind a négy üzleti területén (elektromos kéziszerszámok, tartozékok, méréstechnika, kerti gépek).

1933: Az első hűtőszekrény
1933-ban készült el az első Bosch hűtőszekrény, amelyet széles körű lakossági felhasználásra terveztek. Ekkor már kaphatók voltak elektromos hűtőszekrények a piacon, megvásárlásukat azonban – csillagászati áruk miatt – csak a legtehetősebbek és az ipari felhasználók (élelmiszer-kereskedők, vendéglátás) engedhették meg maguknak. A Bosch hűtőszekrény 298 birodalmi márkába került, ami jóval kedvezőbb ár volt, mint a többi korabeli modellé. Ma a Bosch Európa legnépszerűbb háztartási készülék gyártója, és továbbra is maga diktálja a trendet a világpiacon – például egy olyan hűtőszekrénnyel, amelynek belsejébe kamerát építettek, így akár az áruházban vásárlás közben is gyorsan ellenőrizni tudjuk online, hogy van-e még paradicsom a hűtőszekrényben.

1953: Hidraulikus emelő ekéhez
Az 1950-es évek elején az európai mezőgazdaság még nagyrészben az emberi munkára épült. A traktoroknak köszönhetően a gépesítés átvette az igavonó állatok szerepét a termőföldeken. Egy újabb terület, ahol a Bosch bevethette erőforrásait: melyek azok a munkafázisok, ahol alkalmazni lehet a technológiát az emberek terheinek csökkentése érdekében? Az első válasz egy ekéhez készült hidraulikus emelő volt, amely a traktor motorjának energiáját felhasználva tette lehetővé az eke igencsak megterhelő felemelését és leengedését. Az alapötlet egyszerű volt: a motorhoz csatlakoztatunk egy olajszivattyúból, olajtartályból, vezérlőegységből, munkahengerből és csövekből álló hidraulikus rendszert. Gyerekjátékká vált a korábban izzasztó munka, elegendő volt finoman meghúzni a kart a vezérlőegységen. A szivattyú a motor erejét használta fel a munkahenger működtetéséhez. Az olajnyomás a csöveken keresztül állította be az eke magasságát. Az erő átadásához motorolajat használtak a vezetékekben. A hidraulikus ekeemelővel megszületett a mobilhidraulika a Boschnál. 2001-ben a terület kibővült a Rexroth ipari hajtás- és vezérléstechnikai kompetenciáival.
Ma a Bosch Rexroth a világ egyik vezető hajtás- és vezérléstechnikai gyártója és szolgáltatója, amely gépeket és berendezéseket hoz mozgásba minden méretben.

1967: Jetronic elektronikus benzin-befecskendező rendszer
1959-ben kezdte meg a Bosch egy elektronikus benzin-befecskendező rendszer tervezését. 1967-ben a Jetronic nevű rendszer volt az első ilyen a világon, amely szériagyártásba került. Időközben a hatékony üzemanyag-befecskendező rendszerek már nélkülözhetetlenekké váltak a modern gépjárművek számára.

1978: elektronikusan vezérelt blokkolásgátló fékrendszer (ABS)
Az ABS sikertörténete 1978-ban kezdődött, amikor megindult az első – személygépjárművekhez fejlesztett, mind a négy kerékre ható – elektronikus blokkolásgátló fékrendszer gyártása. Egy Bosch fejlesztés, amelyen kilenc éven át dolgoztak a szakemberek. Úttörő volt a technikai megközelítés, és ez lett minden korszerű fékvezérlő rendszer kiindulópontja. Az ABS a blokkoló keréknél csökkenti, majd rögtön újra megemeli a fékfolyadék nyomását akár negyvenszer is másodpercenként. A megoldásnak köszönhetően a fékút jelentősen rövidebb, az autó pedig kormányozható marad fékezés közben, még csúszós útfelületen is. Ma már nem közlekedhet új autó az Európai Unióban ABS nélkül. 2016-tól az Európai Unió már az új fejlesztésű motorkerékpárok számára is kötelezővé tette az ABS használatát. 1978-óta több mint 190 millió elektronikusan vezérelt blokkolásgátlós fékrendszert gyártott a Bosch.

1985: Junkers / Bosch kondenzációs kombi gázkazán
A nyolcvanas évek legfontosabb termotechnikai mérföldköve a kondenzációs fali gázkazán németországi bevezetése volt. Az alapötletet még 1894-ben
Hugo Junkers vetette papírra, aki a Junkers vállalat, a mai Bosch termotechnika elődjének alapítója. A technológia lényege, hogy kinyeri a füstgázokban rejlő energiát is, amelyet visszatáplál a lakás fűtési rendszerébe. Jelentősen javul a rendszer hatásfoka anélkül, hogy több gázt fogyasztana. A kondenzációs technológia teret hódított számos európai országban, és 2015 szeptemberétől gyakorlatilag szabvány lett az Európai Unióban. A Bosch fejlesztések tovább növelik a termotechnikai rendszerek hatékonyságát. A „SolarInside-ControlUnit“ például a kondenzációs kazán és a szolár rendszerek hatékony együttműködését vezérli.  A Bosch termotechnika több mint három milliárd eurós árbevételével ma már az energiahatékony fűtésrendszerek és használati melegvíz megoldások egyik vezető európai gyártója.

1995: Mikromechanikai érzékelők (MEMS) tömeggyártása
A Bosch az 1980-as években már kutatta, hogyan lehetne az érzékelőket kisebbé, megbízhatóbbá és energiatakarékosabbá tenni. Nagy szükség volt ezekre, mert az egyre kifinomultabbá váló autók sok jelet és adatot igényeltek. A korábban használt úgynevezett nedves kémiai maratás (wet etching) alkalmatlan volt az apró érzékelők gyártásához. Az egyik Bosch fejlesztőcsoport megalkotott egy teljesen új eljárást, a plazma maratást (plasma etching), amelyet ma az iparban Bosch-eljárásként ismernek. 1995-ben a sorozatgyártás beindításakor a modern technológia alapköveit fektette le a Bosch. A jelenlegi kínálatban szerepelnek gyorsulás-, elfordulás-, tömegáram-, nyomás- és környezetérzékelők, valamint mikrofonok. Az első egymilliárd MEMS-érzékelő legyártásához 13 év kellett. Ugyanekkora mennyiséghez a Bosch gépjármű-elektronika üzletágához tartozó korszerű gyárban, a Stuttgart melletti Reutlingenben ma már elegendő kevesebb mint egy év. Jól érzékelhető az egyre fokozódó kereslet. Ma naponta több mint négymillió érzékelő készül. Ezek a kis “segítők” átlagosan 1-4 milliméter nagyságúak. A Bosch a világ vezető MEMS-érzékelő gyártója.

1995: ESP® elektronikus menetstabilizáló rendszer
Az ESP intelligens érzékelők segítségével másodpercenként huszonötször ellenőrzi, hogy az autó pontosan arra halad-e, amerre a sofőr kormányozza. Amikor az adatok feldolgozása közben az ESP-rendszer veszélyhelyzetet észlel (például megcsúszik a gépjármű) azonnal beavatkozik, még mielőtt irányíthatatlanná válna az autó. A motor forgatónyomatékának csökkentésével és az egyes kerekek gondosan kiszámított fékezésével segít a vezetőnek abban, hogy elkerülhesse a megcsúszásból eredő balesetet és a jármű jól irányítható maradjon. Becslések szerint 1995-ös piaci bevezetése óta egyedül Európában 190.000 közúti balesetet akadályozott meg és 6.000 emberéletet mentett meg a Bosch ESP. Időközben Európában már az új járművek több mint 80 százalékát, világszerte nagyjából 60 százalékát szerelik ezzel a biztonsági rendszerrel. A Bosch a vezető beszállítója e megoldásnak világszerte, és ebben az évben fontos jubileumot is ünnepel: 20 éve indult az ESP sorozatgyártása és hamarosan elkészül a 150 milliomodik rendszer.

2008: Ultrarövid impulzuslézer használata a gyártásban
A precízen szabályozott ultrarövid impulzuslézer segítségével még a legkeményebb anyagok is nagy pontossággal megmunkálhatók. A Bosch hosszú évek óta dolgozik ezen a területen az ipari és tudományos partnerekkel közösen, aminek köszönhetően piacérett és sikeres technológiát vezetett be.
A világon elsőként a Boschnak sikerült a lézert a saját fejlesztésű gyártógépekbe olyan pontossággal beépíteni, hogy lehetővé vált a megbízható ipari sorozatgyártás, annak minden előnyével. Az új technológiát először a lambda-szondák gyártásánál vetették be. Ma már a Bosch ultrarövid impulzuslézer segítségével készíti többek között a benzines motorokhoz gyártott közvetlen üzemanyag-befecskendezés szelepeit is. Az üzemanyag az égéstérben sokkal egyenletesebben keveredik el a levegővel. Az eredmény 20 százalékkal kisebb üzemanyag-fogyasztás, valamint csökkenő károsanyag-kibocsátás.

2015: Okos rendszer 2.0 az új Indego 1200 Connectel.
Az egyedülálló, bevált és alaposan tesztelt "LogiCut" navigációs rendszer biztosítja, hogy az Indego 1200 Connect robotfűnyíró hatékonyan, párhuzamos vonalak mentén egyenesen mozogva nyírja le a füvet. Az eredmény 30 százalékkal gyorsabb fűnyírás más robotfűnyírókkal szemben, amelyek jellemzően véletlenszerűen választott útvonal mentén dolgoznak. Az okostelefonra és táblagépre is letölthető „Bosch Smart Gardening“ alkalmazás használatával bárhonnan egyszerűen és kényelmesen kezelhető a fűnyíró. Az alkalmazás meghatározza a következő fűnyírás legoptimálisabb időpontját, amelyhez egy összetett algoritmust, valamint olyan környezeti információkat használ fel, mint a külső hőmérséklet vagy a lehullott csapadék mennyisége. Az Indego Connect, abban az időpontban kezdi meg a fűnyírást, amelyet az internetes időjárási előrejelzés alapján határozott meg úgy, hogy minden feltétel kedvezően alakuljon: nincs túl meleg, vagy túl hideg, illetve nem túl nedves a gyep. Így válik lehetővé az optimális fűnyírás az „Okos rendszer 2.0“ segítségével a manuális indítás, vagy a felhasználó által előre beprogramozott fűnyírási időszakok mellett.

A Bosch csoport különböző technológiák és szolgáltatások vezető nemzetközi szállítója. 2014-ben megközelítőleg 360.000 munkatárssal (2015. április 1-jén) 49 milliárd euró árbevételt ért el*. A cégcsoport négy üzleti területen végzi tevékenységét, ezek a mobilitási megoldások, az ipari technika, a fogyasztási cikkek, valamint az energia- és épülettechnika. A Bosch csoport magában foglalja a Robert Bosch GmbH-t, annak mintegy 60 országban működő csaknem 440 leányvállalatával és regionális vállalataival együtt. Értékesítési és szolgáltatási partnereit is beleszámítva a Bosch körülbelül 150 országban van jelen. Ez az egész világra kiterjedő fejlesztési, gyártási és értékesítési hálózat a további növekedés alapfeltétele. A Bosch 2014-ben világszerte mintegy 4600 szabadalmi kérelmet nyújtott be. A Bosch csoport stratégiai célja, hogy megoldásokat alkosson a hálózatba kapcsolt világ számára. A Bosch csoport termékei és szolgáltatásai hasznos megoldásokkal javítják az élet minőségét. Az „Életre tervezve” szlogen ezt a világszerte elérhető technológiát jelenti.

A vállalatot 1886-ban Robert Bosch (1861-1942) „Finommechanikai és Elektrotechnikai Műhelyként” alapította Stuttgartban. A Robert Bosch GmbH tulajdonosi szerkezete szavatolja a Bosch csoport vállalati önállóságát. Ez lehetővé teszi a vállalat számára jelentős, a jövő biztosítása érdekében történő befektetések megvalósítását. A Robert Bosch GmbH üzletrészeinek 92%-a a Robert Bosch Stiftung GmbH közhasznú alapítvány tulajdonában van. A szavazati jogok többsége a Robert Bosch Industrietreuhand KG-é, amely a vállalati társasági jogokat is gyakorolja. A maradék üzletrészek a Bosch családnál és a Robert Bosch GmbH-nál vannak.

*A 2014-es árbevételi adatok nem tartalmazzák az azóta már teljes átvételre került korábbi vegyes vállalatok, a BSH Bosch und Siemens Hausgeräte GmbH (jelenleg BSH Hausgeräte GmbH) és a ZF Lenksysteme GmbH (jelenleg Robert Bosch Automotive Steering GmbH) adatait.

További információért látogasson el honlapunkra: www.bosch.hu   


NEWS ; Ipari hírek ; Business ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Munkagép, haszongép ; Solar, napenergia ; - Bosch

Eladó ipari cégek ajánlatainkból:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 12.000 ipari hírből:

Legújabb Cégfelvásárlás hírek: