Forrás: Scania, Sajtóközlemény
Egyórányira Stockholmtól nyugatra, egy fagyos, de csodás napos reggelen négy nyerges szerelvény hajt fel egy használaton kívüli repülőtéri futópályára, majd megállnak. Mindegyik tehergépkocsiban ül járművezető, de nem mindegyikük vezet.
A futópálya ma a Scania legújabb félig önvezető tehergépkocsi-konvojozási kísérletének teszthelyszínéül szolgál.
Úgy gondolja a Scania, hogy a fenntartható fuvarozás a jövőben számos megoldás együttes használatával válik majd megvalósíthatóvá. A konvojozás az egyik megoldás, amely bizonyára a logisztika, valamint a fuvarozási forgalom és rendszerek optimalizálásának egyik leghatékonyabb módja.
Korszerű innovációk
A konvojozás magában foglalja az intelligens technológiák használatát és az önvezető járművek technológiájának legújabb innovációit.
A mai tesztpályán a járművek szorosan együtt haladnak egy sorban. A járművek, az alkalmai megfigyelő számára, egyszerűen csak egymás mögött haladnak. Gunnar Tornmalm, az önvezetés kísérleti fejlesztésének vezetője elmagyarázza, hogy mi is történik valójában. Az első jármű, mondja, a vezér, és ennek járművezetője az egyetlen, aki manuálisan vezet. Christoffer Norén, Tornmalm csapatának egyik fejlesztőmérnöke a harmadik tehergépkocsiban ül. Norén nagyon elégedett a technológiával: „Nagyon pihentető volt a rendszer kezelése” - mondja.
Légáramlatok előnyei
A rendszer vezeték nélküli kommunikációt használ, így a tehergépkocsik kis követési távolsággal is biztonságosan és hatékonyan haladhatnak a vezér mögött. A vezérjárművet követő tehergépkocsik mindegyikének hasznára válnak a létrejövő légáramlatok.
A teszt során a rendszer megbízhatóságának bemutatására Tornmalm egy „betolakodó” járművet vezet. Ezzel megmutatja, hogy a tehergépkocsik hogyan alkalmazkodnak ahhoz, ha egy személyautó beáll közéjük. A tehergépkocsik maguktól létrehoznak egy közt, ahova a személyautó beállhat, majd miután távozik a konvojból, a teherautók maguktól felzárkóznak egymáshoz. Fékteszteket is végrehajtanak, hogy megmutassák a rendszer hatékony reakcióját, amikor a vezérjármű fékez. Amint a fékezésről értesülnek a követő tehergépkocsik, azonnal reagálnak.
Egy lépéssel közelebb az autópályákhoz
A próbák során a technológia hatékonynak bizonyult. Nemcsak egy járműként
irányította a négy tehergépkocsit egy szoros, félig önvezető konvojban, hanem azt is igazolta, hogy felkészült a váratlan, életszerű „közbeszólások” kezelésére.
Ezek a tesztek megmutatják, hogy mennyire áll készen a rendszer a közúti tesztelésre. Minden egyes teszt egy lépéssel közelebb viszi a konvojozást a közúti autópályákhoz. „Három éven belül nagyszabású kísérleti teszteket szeretnék látni az utakon” - mondja Tornmalm.
A tesztek folyamatos sikerei, a konvojozás előnyei a logisztika számára, valamint a rendszer általánosságban fenntartható jellege erősen azt sugallja, hogy Tornmalm hamarosan teljes körű működés közben is láthatja a rendszert.
A konvojzás dióhéjban
A konvojzás egy olyan módszer, amely lehetővé teszi, hogy a járművek szorosan zárt
alakban közlekedjenek az utakon, növelve ezáltal az utak áteresztő képességét. A Scania sok éve fejleszti ezt a technológiát, és élenjáró helyet foglal el az önvezető járművek kutatása, illetve fejlesztése terén, hogy a következő szintre emelje a konvojozást.
A Scaniáról
A Scania a világ vezető nehéztehergépkocsi-, autóbusz-, hajómotor- és iparimotor-gyártói közé tartozik. A vállalat tevékenységében a termékek mellett egyre nagyobb részarányt képviselnek a pénzügyi és egyéb szolgáltatások,
amelyek költséghatékony szállítmányozási megoldásokat és maximális üzemidőt biztosítanak a Scania ügyfeleinek. A Scania több mint 44 ezer alkalmazottal mintegy száz országban van jelen. A kutatás és fejlesztés jellemzően Svédországban összpontosul, míg a termelés Európában és Dél-Amerikában folyik, az alkatrészek és komplett járművek gyártásának világméretű megosztásának lehetősége mellett. A 2015-ös évben a vállalat értékesítési árbevétele meghaladta a 94,8 milliárd svéd koronát, míg üzemi eredménye 9,6 milliárd svéd koronát
tett ki.
www.scania.hu