Ön egy túl régi böngészőt használ, ami nem kérpes megjeleníteni megfelelően ezt a weboldalt. Kérjük frissítse böngészőjét!

25 százalékos csökkenés 24 év alatt

2017.03.08

Forrás: Scania, Hírek
Köztudott, hogy új tehergépkocsi-modellek bevezetésekor csökken az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Azonban csak egy hosszabb időszakot tekintve látszik világosan, hogy milyen mértékű is ez a fejlődés.


Semmi kétséget sem hagy efelől az a független közúti teszt, amely során egy régi, 1992-es Scania Streamline 143 modellt hasonlítottak össze egy új generációs S 500 modellel.

Minden tehergépkocsi-üzemeltető számára az üzemeltetési költségek jelentős hányadát teszi ki az üzemanyag-fogyasztás. Ezért számottevő igyekezet tapasztalható az egyre magasabb szintű üzemanyag-hatékonyság elérése érdekében. Ráadásul környezetvédelmi okokból a közösségi és a magánszférában is egyre több kezdeményezés célozza a szén-dioxid-kibocsátás csökkentését

A szállított tonnánkénti üzemanyag-felhasználás jelenleg a legfontosabb tényező a 4x2-es járművek esetében az európai hosszú távú fuvarozásban” – mondta Henrik Wentzel, a Scania egyik főmérnöke.

Az új Scania tehergépkocsikat 2004 óta felszerelik egy olyan rendszerrel, amellyel figyelemmel kísérhető az üzemanyag-fogyasztás és a károsanyag-kibocsátás. Az így keletkező adatmennyiséget a szervizelések alkalmával kiolvassák, így a Scania viszonylag pontos képpel rendelkezik arról, hogy ez a terület hogyan fejlődött az évek során.

Ha nagyjából hasonló módon üzemeltetett járműveket hasonlítunk össze, akkor a statisztika azt mutatja, hogy 2004 óta az üzemanyag-fogyasztás évente 1,3 százalékkal mérséklődött” – mondta Wentzel. „Ugyanakkor a nitrogén-oxidok kibocsátása jelentősen csökkent, és állandóan a szigorú kötelező határérték alatt maradt, amely jelenleg 0,4 g/kWh.”

A hosszabb időszak alatti fejlődés mértékének találgatása helyett a Scania úgy döntött, hogy felkéri a hajtásláncok tesztelésével foglalkozó AVL céget egy független teszt elvégzésére. A vállalat egy 25 éves Streamline 143 és egy újonnan gyártott, új generációs Scania S 500 modellel hat egyforma, 140 kilométeres tesztet hajtott végre, miközben mérte az üzemanyag-fogyasztást és a nitrogén-oxid-kibocsátást.

Mindkét járművet rönkszállításra tervezték, és 500 lóerős motorral látták el. A régebbi gépkocsit egy 14 literes, V8-as, míg az új teherautót egy 13 literes, soros, hathengeres erőforrás hajtotta. Kisebb mérete ellenére az új motor minden fordulatszámon erősebbnek bizonyult.

Azért jártunk el így (hogy soros, hathengerest vizsgáltunk), mert ezáltal mindkét jármű a maga korának tipikus rönkszállító modelljét képviselte” – mondta Wentzel.

A tesztet 2017. február elején végezték. A 143-as nagyon jó állapotban volt, és a teszt előtt a södertäljei Scania múzeumban volt kiállítva. Egyedül a gumiabroncsait kellett lecserélni, ezenkívül igazából ugyanolyan kiváló állapotnak örvendett, mint az S 500. A teszt során a tehergépkocsikat 85 km/h sebességgel vezette ugyanaz a két járművezető a 73-as svéd országút ugyanazon szakaszán, Stockholmtól délre, ugyanakkor. Megegyező rakománytömeggel közlekedtek, ami némi előnyt jelentett az új járműnek a kisebb saját tömege révén.

Az új gépkocsi kisebb saját tömegének legfontosabb hatása az, hogy fuvaronként több rönköt szállíthat. Ez kevesebb fordulót és ezáltal kisebb károsanyag-kibocsátást jelent” – mondta Wentzel.

A sofőrök váltogatták egymást a járműveken, hogy a teszteredményeket ne befolyásolja a vezetési stílusuk. Szinte jelképesnek tűnt, hogy a járműveket – történetesen – apa és fia vezette, Johan és Lucas Remmert.

A legnagyobb különbséget a zajszint jelentette” – mondta Lucas. „Az új tehergépkocsi fülkéjében teljes csend honolt. Az S 500 sebességváltója is rendkívül gyors. Jól kezeli a hidegindításokat, könnyen legyőzi az emelkedőket, és kiüti a versenyből a jelenlegi vetélytársait.

Apja, Johan is egyetértett fiával. „A kényelem egyértelműen sokat javult” – mondta. „Habár én erős nosztalgiát érzek a 3-as széria iránt. Ez még közelebb állt az igazi vezetéshez. Egy vasárnapi autózáshoz ezt választanám!

Mit mutatnak tehát a teszteredmények? Kiderült, hogy összhangban állnak a 2004 óta végrehajtott fejlesztésekkel. A két tehergépkocsi gyártása között eltelt 24 év alatt 25 százalékkal csökkent az üzemanyag-fogyasztás, míg a nitrogén-oxidok kibocsátása 95 százalékkal esett vissza.

Ez igazolja, hogy a fokozatosan bevezetett fejlesztéseink idővel következetes eredményeket szolgáltatnak” – mondta Wentzel. „Ez a helyzet a dízelmotorok fejlesztésével. Nincsenek forradalmi, átfogó újítások, hanem a részleteken kell keményen dolgozni.”

Mint rámutatott, a változás mögött a tényezők hosszú sora áll. A motorok hatékonyabbá váltak, továbbá azonos összlökettérfogat mellett nagyobb a nyomatékuk és a teljesítményük. Javult az aerodinamika, az automatizált sebességváltók csökkentik az üzemanyag-fogyasztást, a hátsótengely-áttételek hosszabbak, fejlettebbek a segédberendezések, valamint csökkent a saját tömeg.

Ez a kísérlet igazán kedvező eredménnyel zárult” – mondta Wentzel. „Eredményes az a törekvésünk, hogy kiemelt figyelmet fordítunk az üzemanyag-fogyasztásra és a károsanyag-kibocsátásra.

Újonnan gyártott, kéttengelyes nyerges vontatóból és félpótkocsiból álló szerelvények üzemanyag-fogyasztása, illetve nitrogén-oxid-kibocsátása

Gyártási év
Üzemanyag-fogyasztás [l/100 km]
Jogszabályi határérték NOx [g/kWh]
Adatot szolgáltató járművek száma

2004   34,42341   5   5.774
2005   33,99524   3,5   13.014
2006   33,18594   3,5   16.322
2007   32,78782   3,5   19.830
2008   32,18854   2   18.255
2009   32,13567   2   5.741
2010   32,17759   2   11.121
2011   32,11316   2   15.349
2012   31,21401   2   12.521
2013   31,71524   0,4   14.190
2014   31,10265   0,4   15.129
2015   29,75505   0,4   13. 146  

A két összehasonlított jármű

Jármű megnevezése
Scania Streamline 143    
új generációs Scania S 500

Gyártási év   1992   2016
Motor típusa   14 literes V8-as (DSC14 09 L09)   13 literes, soros, hathengeres (DC13 155 L01)
Legnagyobb teljesítmény (LE)   500   500
Sebességváltó típusa   GRS900   GRS905R

Teszteredmények

¤  A járműveket 85 km/h sebességgel tesztelték hatszor végighajtva ugyanazon a 140 kilométeres útszakaszon.
¤  Az új jármű átlagosan 25 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztott.
¤  A nitrogén-oxidok (NOx) kibocsátása 95 százalékkal csökkent.

Tényezők, amelyek vélhetően hozzájárultak a fejlődéshez

¤  Nagyobb hatékonyság a motor munkapontjánál: 6%
¤  A motor méretcsökkenése (nagyobb nyomaték és hatékonyság elérése kisebb motorral): 2-3%
¤  Jobb aerodinamika: 4-8%
¤  Automatizált sebességváltó Opticruise és Eco-roll funkcióval: 4-6%
¤  Hosszabb hátsótengely-áttétel, amely kisebb motorfordulatszámot és ellenállást eredményez autópályán: 2-3%
¤  Fejlettebb segédberendezések: 1%
¤  A kisebb saját tömeg nagyobb hasznos teherbírást (5-6%) vagy üzemanyag-megtakarítást tesz lehetővé: 1-2%
¤  Biztonsági okokból mindkét járművet viszonylag új és hasonló téli gumiabroncsokkal látták el. Valójában a gumiabroncsok is fejlődtek.

www.scania.hu 


NEWS ; Ipari cégek ; Ipari hírek ; Business ; Múzeum, ipartörténet, veterán ; Autó, jármű, közlekedés, utazás ; Munkagép, haszongép ; - Scania ; Fém, gépipar

Eladó ipari cégek ajánlatainkból:

Legújabb  Ipari hírek a több mint 12.000 ipari hírből:

Legújabb Cégfelvásárlás hírek: