Forrás: Toyota Central Europe Kft., Hírek
Közzétette a világ száz vezető márkáját rangsoroló listáját az Interbrand piacelemző szervezet. A Toyota nem csak megőrizte elsőségét az autógyártók között, de növelni is tudta piaci értékét.
A világ legnagyobb márkatanácsadó szervezete, az Interbrand huszonkettedik alkalommal adta ki azt a Best Global Brands tanulmányt, amely mostanra mértékadóvá vált a márkaérték, a márkaépítés területén.
A több mint negyven éves szakmai tapasztalattal rendelkező Interbrand összetett elemzéssel határozza meg az egyes márkák piaci értékét: értelemszerűen meghatározó a cég jelenlegi és várható pénzügyi teljesítménye, valamint versenyképessége, ugyanakkor olyan, egyébként nehezen számszerűsíthető tulajdonságok is hozzájárulnak ehhez az értékhez, mint a márka tevékenységének és arculatának nemzetközi hatásai, a fenntartható fejlődésre irányuló törekvések, a márka piaci vonzereje, az ügyfélhűség, vagy hogy a cég mennyire vonzó munkahely.
A 2020 júliusától 2021 júniusáig tartó időszakban gyűjtött adatokat kiértékelve állították össze az idei listát, amelynek ismét emelkedett az összértéke: a tavalyi 2.326.491 millió dollárról 2.667.524 millió dollárra. A Best Global Brands lista 22 éves történetében soha nem mértek még ilyen nagymértékű (+15%) emelkedést egyetlen év alatt. Míg 2020-ban átlagosan 1,3 százalékkal nőtt a listán szereplő vállalatok értéke, ez az átlag most eléri a 10%-ot.
Legnagyobb mértékben a technológiai szegmens szereplői növelték értéküket, őket követik az italok, majd a sportszerek gyártói. Míg tavaly számos újonc szerepelt a rangsorban, idén egyetlen márka: a Sephora (100.) lépett be az illusztris társaságba. A divatmárka érkezésével új rekordot regisztrált a Best Global Brands lista: most először fordul elő, hogy egyetlen cégcsoport (jelen esetben az LVMH) öt márkája (Sephora, Louis Vuitton, Tiffany & Co., Hennessy és Dior) is szerepeljen a legjobb száz között.
A Top 10-es listán nincsenek új szereplők, és az erőviszonyok sem rendeződtek át. Eltérő mértékben, de mindenki növelni tudta értékét. A három legértékesebb márka tovább növelte piaci súlyát: a tavalyi 30% után idén már a teljes százas lista összértékének 33%-át teszi ez a három gigász.
A világ tíz legértékesebb vállalata, 2021
Márka; ;Abszolút helyezés 2021; ;Abszolút helyezés 2020; ;Márkaérték (mrd dollár) 2021; ;Márkaérték (mrd dollár) 2020; ;Márkaérték változás 2020 -> 2021
Apple; ;1; ;1; ;408,251; ;322,999; ;+26%
Amazon; ;2; ;2; ;249,249; ;200,667; ;+24%
Microsoft; ;3; ;3; ;210,191; ;166,001; ;+27%
Google; ;4; ;4; ;196,811; ;165,444; ;+19%
Samsung; ;5; ;5; ;74,635; ;62,289; ;+20%
Coca-Cola; ;6; ;6; ;57,488; ;56,894; ;+1%
Toyota; ;7; ;7; ;54,107; ;51,595; ;+5%
Mercedes-Benz; ;8; ;8; ;50,866; ;49,268; ;+3%
McDonald’s; ;9; ;9; ;45,865; ;42,816; ;+7%
Disney; ;10; ;10; ;44,183; ;40,773; ;+8%
Az autóipar egyike azoknak a piaci szektoroknak, amely nehezen áll fel a koronavírus-járvány okozta sokkból. A vásárlói szokások átrendeződése mellett az idei évben további krízishelyzetek sújtották az autógyártókat. Különösen kritikus probléma a chiphiány, amely sokakat kényszerített gyártósoraik átmeneti leállítására. Ehhez képest szép teljesítmény, hogy míg 2020-ban a Top 100-ban szereplő autógyártók egyetlen kivétellel visszaesést tapasztaltak, idén kevés kivétellel erősödtek pozícióik. A listát változatlanul a Toyota vezeti, immár tizennyolcadik éve.
Márka; ;Abszolút helyezés 2021; ;Abszolút helyezés 2020; ;Márkaérték (mrd dollár) 2021; ;Márkaérték (mrd dollár) 2020; ;Márkaérték változás 2020 -> 2021
Toyota; ;7; ;7; ;54,107; ;51,595; ;+5%
Mercedes-Benz; ;8; ;8; ;50,866; ;49,268; ;+3%
BMW; ;12; ;11; ;41,631; ;39,756; ;+5%
Tesla; ;14; ;40; ;36,270; ;12,785; ;+184%
Honda; ;25; ;20; ;21,315; ;21,694; ;-2%
Hyundai; ;35; ;36; ;15,168; ;14,295; ;+6%
Audi; ;46; ;44; ;13,474; ;12,428; ;+8%
Volkswagen; ;47; ;47; ;13,423; ;12,267; ;+9%
Ford; ;52; ;42; ;12,861; ;12,568; ;+2%
Porsche; ;58; ;55; ;11,739; ;11,301; ;+4%
Nissan; ;59; ;59; ;11,131; ;10,553; ;+5%
Ferrari; ;76; ;79; ;7,160; ;6,379; ;+12%
Kia; ;86; ;86; ;6,087; ;5,830; ;+4%
Mini; ;96; ;95; ;5,231; ;4,965; ;+5%
Land Rover; ;98; ;93; ;5,088; ;5,077; ;0%
Azok a márkák kerülhetnek fel a Best Global Brands listára, amelyek ténylegesen globális jelenléttel rendelkeznek: bevételeik legalább 30%-át hazainak tekinthető térségükön kívülről szerzik; és jelentős jelenléttel bírnak az összes elsődleges világpiacon (Ázsia, Európa, Észak-Amerika), továbbá jelen vannak a fejlődő piacokon. Kizárólag a széles fogyasztói piacokon kellőképpen ismert márkák jöhetnek szóba, amelyek várhatóan a jövőben is jövedelmezően teljesítenek, és márkaerősségük (azaz a márka vásárlást befolyásoló képessége) eléri vagy meghaladja az 50 pontot.
www.toyota.hu